تغذیه و تناسب اندامورزش

آشنایی کامل با ورزش ایروژیم + فواید آن

شاید نام این رشته ورزشی برایتان نا آشنا باشد اما مهد این رشته یونان و روم می باشد. با توجه به هماهنگ، موزون و ریتم دار بودن تمرینات این رشته، کودکان نسبت به انجام آن سخت گیر نیستند و به راحتی به انجام آن ترغیب می شوند. با توجه به این که ایروژیم به دقت و تمرکز نیاز دارد، در تقویت ذهن و افزایش انگیزه کودکان به ویژه آنهایی که دارای عارضه بیش فعالی یا پراکندگی حواس هستند، بسیار موثر است. برای آشنایی بیشتر با این رشته جدید ورزشی گفت و گویی با خانم مستوره هویدافرد کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دارای آکادمی ورزشی ویژه بانوان ، مدرس دانشگاه داشتیم که در ادامه به آن می پردازیم.

ایروژیم چیست؟

ورزش ایروژیم ترکیبی از ورزش هوازی ایروبیک و ورزش ژیمناستیک می باشد و با ضرب موزیک تند اجرا می شود.

اهداف ایروژیم چیست؟

افزایش سطح هوازی بدن،هماهنگی عصب و عضله، افزایش قدرت،استقامت، تمرکز،تناسب اندام، بالا بردن انعطاف بدن، چابکی، تعادل، شادی و نشاط، افزایش سلامت.

برای چه کسانی مناسب است؟

سن کودکی برای شروع این ورزش بهتر است البته در سنین بالا کسانی که ورزش ژیمناستیک و ایروبیک را کار می کنند مستعد این ورزش نیز می باشند

چه فوایدی دارد؟

کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش درصد چربی بدن وکاهش وزن، تقویت استخوان ها و جلوگیری ازپوکی استخوان،تقویت سیستم هوازی بدن، رشد ذهنی و توسعه خلاقیت، افزایش کارایی دستگاه گردش خون ، پیشگیری از امراض قلبی و عروقی، پیشگیری از افسردگی و افزایش سلامت روح وجسم وحفظ تعادل از مهمترین دستاوردهای این رشته ورزشی است که علاوه بر آن ظرافت و تناسب اندام را نیز به دنبال دارد.

چه وجه تمایزی از دیگر ورزش ها دارد؟

همین که یک رشته تلفیقی است و با ضرب موزیک افزایشی و به صورت ریتمیک اجرا می شود آن را از سایر رشته ها متمایز می کند. با توجه به این که تمرینات این رشته، ماهیچه هایی را به کار می گیرد که در سایر ورزش ها کمتر به کار گرفته می شوند، انعطاف پذیری اندام بدن و تقویت مفاصل از مزایای این ورزش است. برای درمان بیماری های مفصلی، استخوانی وستون فقرات، استمرار و تداوم انجام تمرینات این رشته مفید و موثر است.

434

میزان مصرف کالری در هر جلسه چه قدر است؟

میزان مصرف کالری در این ورزش بالاست ولی دقیق نمی توان گفت، زیرا کالری مصرفی به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند وزن افراد و توان و میزان تلاش شان در یک جلسه تمرینی، سرعت افراد و…

چه رژیم غذایی را همزمان با کلاس پیشنهاد می کنید؟

به طور کلی همزمان با همه ورزش ها باید اصول صحیح غذا خوردن را یاد بگیریم.

*حتما در برنامه غذایی خود میوه و سبزیجات را جای دهیم.

*تا حد امکان خوردن فست فودها را محدود کنیم.

*بیش از نیاز بدن مان غذا نخوریم تا کالری اضافه دریافت نکنیم.

*غذا را با آرامش و بدون استرس بخوریم.

*غذا را خوب بجویم.

*وعده صبحانه را هرگز فراموش نکنیم.

*مصرف غذاهای سرخ کرده را کاهش داده و از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده کنیم.

در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید؟

کودکان چهار سال به بالا می توانند تمرینات این رشته را شروع کنند. تمرینات این رشته کمک موثری به رشد بدن می کند و با انجام آن کودکان به رعایت نظم و هدف گذاری تشویق و ترغیب می شوند. تمرینات این رشته باعث افزایش اعتماد به نفس، نظم، وقار، متانت و مهارت ورزشکاران می شود. به همه افراد تحرک و سالم خوری را توصیه می کنم. ورزش علاوه بر پیشگیری از چاقی نقش درمانی هم دارد . پس انداز دوران سالمندی است. یک برنامه ورزشی مناسب و تغذیه صحیح درمان همه بیماری هاست.

منبع: سفیدک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *