میوه و سبزیجات

غذاها و نوشیدنی های ضدالتهاب (1)

انواع سبزیجات رنگی از مواد غذایی ضدالتهاب می‌باشند. حتما با دارو‌های ضدالتهاب آشنا هستید، اما آیا می‌دانید كه مواد غذایی ضدالتهاب نیز وجود دارند؟ هر ماده غذایی كه می‌خورید بدون تردید بر روی شما تاثیرگذار است.

التهاب چیست؟

التهاب و یا تورم یعنی واكنش بافت‌های بدن نسبت به یك عفونت، آلودگی، جراحت و یا یك ماده محرك. نشانه‌های التهاب عبارتند از: درد، ورم كردن و قرمز شدن محل درد. در بعضی مواقع نیز عملكرد بافت و یا اندام ملتهب مختل شده و قادر به حركت نمی‌باشد. برخی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی همیشه با التهاب همراه می‌باشند.

درمان‌های ضدالتهاب با استفاده از دارو

معمولا در پزشكی برای درمان التهاب از روش‌هایی مانند استراحت، ورزش سبك، كنترل وزن، حركات كششی و همچنین مصرف دارو برای كاهش التهاب و كنترل درد استفاده می‌شود. در درمان‌های دارویی معمولا از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و یا استروئیدی استفاده می‌شود و در برخی موارد نیز ممكن است منجر به جراحی و تعویض مفصل در موضع التهاب شود.

معمولا یكی از رایج‌ترین درمان‌ها همان استفاده از داروهای غیراستروئیدی می‌باشد. اگرچه استفاده از این داروها در رفع التهاب مفید می‌باشد، اما دارای عوارض جانبی بوده و می‌توانند سبب تحریك معده و یا زخم معده شوند. حتی در مواردی كه از این داروها استفاده طولانی مدت می‌شود، می‌توانند منجر به بروز مشكلاتی برای كلیه گردند.

مواد غذایی ضدالتهاب

استفاده از مواد غذایی كه می‌توانند سبب كاهش التهاب شوند به كاهش درد ناشی از التهاب كمك كرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را كاهش می‌دهد.

 پروتئین

پروتئین یكی از مواد ضروری و مورد نیاز بدن برای ساخت بافت‌های سالم به شمار می‌آید. از جمله مواد غذایی كه حاوی پروتئین می‌باشند، می‌توان انواع طیور، انواع ماهی و غذاهای دریایی، انواع مغزها، انواع دانه‌ها، غلات و حبوبات را نام برد.

مصرف گوشت قرمز می‌تواند سبب افزایش التهاب شود، بنابراین باید مصرف انواع گوشت‌های قرمز و پرچرب را كاهش داد و در صورت مصرف گوشت قرمز تا حد امكان از انواع كم‌چرب و یا بدون چربی آن استفاده گردد.

محصولات سویا مانند پنیر توفو (پنیر حاصل از سویا)، سویا شیر و دانه‌های سویا نیز از منابع غنی حاوی پروتئین می‌باشند كه در كاهش التهاب و درد موثر هستند.

كاهش‌دهنده التهاب

مصرف اسیدهای چرب امگا-3 كه از چربی‌های خوب و مفید برای بدن می‌باشند، به كاهش التهاب و درد ناشی از آن كمك می‌كند، اسیدهای چرب امگا-3 كه یكی از عوامل ضدالتهاب بسیار قوی هستند، در مواد غذایی مانند تخم‌كتان، گردو، روغن كانولا، تخم كدو و برخی ماهی‌های دریاهای آزاد وجود دارند. استفاده از مكمل‌های روغن ماهی و یا روغن تخم‌كتان كه حاوی اسیدهای چرب امگا-3 می‌باشند، می‌تواند به كاهش التهاب كمك كند.

روغن زیتون یكی دیگر از انواع روغن‌ها است كه می‌تواند سبب كاهش التهاب شود. تحقیقات نشان داده‌اند كه روغن زیتون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را كاهش داده و به كاهش درد نیز كمك می‌كند. سایر روغن‌ها مانند روغن هسته انگور، روغن گردو و روغن سبوس برنج از جمله روغن‌های مفید در كاهش التهاب می‌باشند.

نوشیدنی‌های سالم

بدن ما روزانه به آب زیادی نیاز دارد و این آب از طریق مصرف مواد غذایی و سایر نوشیدنی‌ها تامین می‌شود. یكی از ساده‌ترین و در عین حال بهترین و سالم‌ترین منابع تامین‌كننده آب بدن همان آب ساده می‌باشد. سایر منابعی كه می‌توانند آب بدن را تامین نمایند عبارتند از انواع آبمیوه‌های 100 درصد طبیعی، انواع دمنوش‌های گیاهی، آب انواع سبزیجات و شیر كم‌چرب. روزانه حدود 20 درصد از آب مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی كه خورده می‌شود تامین می‌گردد…

منبع: زندگی آنلاین


نویسنده مطلب:




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.