تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

بهترین نکات و توصیه ها برای داشتن یک رژیم مناسب

برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب، لازم است نکات خاصی را رعایت کنید. این نکات بسیار ساده و پیش پا افتاده می توانند تجربه ی یک رژیم غذایی مناسب را در ذهن شما ایجاد کنند. با رعایت نکات زیر می توانید بسیار ساده تر از گذشته وزن کم کنید.

زیاد آب بنوشید

قبل از اینکه به بسته ی چیپس یا دیگر میان وعده ها هجوم بیاورید ، یک لیوان آب بنوشید. از لحاظ علمی ثابت شده است که گاهی اوقات افراد گرسنگی را از تشنگی تشخیص نمی دهند و در نتیجه احساس گرسنگی می کنند. درحالی که شاید در واقع تشنه باشند. در این صورت امکان دارد با اینکه بدن شما تنها به یک لیوان آب خنک نیاز داشته باشد ، مقدار زیادی کالری اضافی مصرف کنید. اگر آب آشامیدنی ساده کمکی نکرد می توانید از آب های گازدار (سودا) یا یک فنجان چای سبز یا سایر دمنوش های گیاهی استفاده کنید.

مصرف آب

 

تنقلات شبانه خود را بادقت انتخاب کنید

خوردن بدون ملاحظه اغلب بیشتر پس از صرف شام و به هنگام استراحت کردن اتفاق می افتد‌. یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای از سر باز کردن برنامه رژیمی، خوردن انواع خوراکی در هنگام تماشای تلویزیون است. می‌توانید پس از ساعتی معین در آشپزخانه را ببندید یا که خوراکی با کالری پایین مصرف کنید. مثلا یک بسته از شیرینی‌های دارای 100 کالری یا یک نصفه اسکوپ بستنی کم‌چرب.

تنقلات شبانه

از مواد غذایی محبوب خود لذت ببرید

بجای اینکه یکجا از تمامی موادغذایی دلخواه خود دست بکشید،خریداری بسنده باشید. عوض بسته‌ای شیرینی، تنها چند دانه از شیرینی مورد علاقه تان خریداری کنید. با این‌حساب هنوز می‌توانید از موادغذایی محبوب خود لذت ببرید. به یاد داشته باشید که تنها ایجاد تعادل مهم است.

از مواد غذایی محبوب خود لذت ببرید

در طول روز چندوعده غذای کوچک بخورید

اگر کم‌تر از مقدار کالری که می‌سوزانید تغذیه کنید، وزن کم خواهید کرد. اما وقتی همیشه احساس گرسنگی می‌کنید، مصرف کالری کم‌تر می‌تواند یک چالش باشد. ربکا ریوز، متخصص تغذیه و محقق چاقی می‌گوید “تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بصورت روزانه 4 الی 5 وعده غذایی مصرف می‌کنند بهتر قادر به کنترل اشتها و وزن خود هستند.” وی پیشنهاد می‌کند که بهتر است کالری روزانه خودرا به چندین وعده یا اسنک کوچک‌تر تقسیم کنید و  بیشتر آن را در اوایل روز استفاده کنید. شام آخرین وعده خواهد بود.

 در طول روز چندوعده غذای کوچک بخورید

همراه هر وعده پروتئین بخورید

پروتئین سیرکننده‌ترین ماده ی غذایی‌است. بهتر از هرنوع کربن یا چربی‌ای شما را سیر می‌کند و می‌تواند بیشتر به احساس سیری شما دامن بزند. همچنین به سترگی ماهیچه و سوخت چربی‌ها کمک می‌کند. پس خوردن پروتئین‌هایی مقوی‌ای همچون خوراک‌های دریایی، گوشت لخم، سفیدی تخم‌مرغ، ماست، پنیر، سویا، آجیل یا لوبیا را درکنار غذای اصلی خود فراموش نکنید.

مصرف پروتئین

بیشتر از ادویه استفاده کنید

برای افزایش طعم غذا به آن ادویه یا فلفل قرمز اضافه کنید تا در سیر‌شدنتان کمک کند. مالنا پردومو، سخنگوی انجمن تغذیه امریکا دراین‌باره می‌گوید “غذای مملو از ادویه باعث تحریک اشتها و سیرشدن می‌شود بنابراین زیاد نمی‌خورید” وقتی دلتان چیزی شیرین می‌خواهد، از آب‌نبات چوبی‌های تند استفاده کنید. هم شیرین است و هم تند و هم با کالری کم‌تر.

 ادویه

آشپزخانه خود را پر از مواد غذایی مقوی کنید

داشتن غذاهای حاضری دم دست در موفقیت شما کمک شایانی می‌کند. اگر بتوانید یک وعده‌ی سالم را طی پنج الی ده دقیقه آماده سازید، دیگر کم‌تر فست‌فود یا پیتزا سفارش می‌دهید. برخی از این سری غذاها عبارتند از‌: سبزیجات یخ‌زده، پاستای حبوبات، پنیر کم‌چرب، کنسرو گوجه‌فرنگی، کنسرو لوبیا، فیله ی بریان ازپیش پخته شده، تورتیا یا نان پیتای حبوبات و سالاد سبزیجات.

مواد مقوی در آشپزخانه

در رستوران ظرف کودکان را سفارش دهید

با سفارش پیش‌غذای مخصوص بچه‌ها می‌توان کالری‌ها را کم کرد و سهمیه کالری بدن خود را متعادل نگه داشت. این کار چنان شهرتی پیدا کرده که دیگر با سفارش غذای سایز بچه‌ها پیش‌خدمت هیچ تعجبی نمی‌کند. ترفند دیگر استفاده از بشقاب‌های کوچک است. این باعث می‌شود که غذا بیشتر به نظر برسد و اگر ذهنتان راضی بشود، شکمتان هم خواهد شد.

08-mom-reading-childrens-menu

ظرف پاستا را با ظرف سبزیجات تعویض کنید

خیلی ساده تنها با خوردن نان یا پاستای کم‌تر و سبزیجات بیشتر، در عرض یک سال دیگر سایزهای لباس‌هایتان اندازه‌تان نیست. سینتیا ساس، پزشک سخنگوی انجمن تغذیه امریکا می‌گوید “اگر مقدار نشاسته غذای خود را کم و مقدار سبزیجات مصرفی را افزایش دهید قادر به سوزاندن 100 الی 200 کالری خواهید بود.”

ظرف پاستا

همیشه صبحانه بخورید

شاید راه آسانی برای موفقیت رژیم بنظر رسد: اینکه صبحانه نخوری و سپس وزن کم کنی. درحالی که تحقیقات نشان داده عکس این قضیه صحت دارد. نخوردن صبحانه بعدها شما را گرسنه خواهد کرد، موجب کم‌کم خوردن و زیاده‌روی در ناهار و شام می‌شود. برای کاهش وزن -و امتنا از پرخوری- همیشه برای یک وعده مقوی صبحانه وقت بگذارید، همانند سیریال‌های فیبره‌ای، شیر کم‌چرب و میوه.

خوردن صبحانه

در برنامه غذایی خود حتما رشته(فیبر) را قرار بدهید

رشته باعث هضم بهتر، جلوگیری از یبوست و کاهش کلسترول می‌شود و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.اکثر امریکایی‌ها به‌میزان نصف فیبری که نیاز دارند مصرف می‌کنند. برای دریافت فواید آن بیشتر زنان باید روزانه 25گرم فیبر مصرف کنند، درحالی که مردان به 38گرم -یا 14گرم برای هر 1000کالری- نیاز دارند. بهترین منابع برای فیبر عبارت است از؛ بلغور جو، لوبیا، مواد غذایی محتوی حبوبات کامل، آجیل و اقسام میوه‌ها و سبزیجات.

مواد غذایی شامل فیبر

قفسه مواد غذایی چرب را خالی کنید

اگر مقداری چیپس در انباری و یا بستنی در یخچال دارید، برنامه وزن‌کم کردن را برای خود سخت می‌کنید. با پاکسازی قفسه مواد چرب از وسوسه آن بکاهید. می خواهید گه‌گاهی بخودتان جایزه بدهید؟ بخاطرش خانه را ترک کنید و قدم‌زنان بسوی مغازه بروید.

قفسه بدون مواد چرب

به‌آرامی وزن کم کنید

اگر وزن کم می‌کنید اما نه به آن سرعتی که می‌خواهید، ناامید نشوید. این کار زمان زیادی می‌برد، درست همانطور که وزن اضافه کردن زمان می‌برد. پژوهشگران داشتن یک هدف واقعی برای کاهش یک الی دو پوند را توصیه می‌کنند. اگرتوقع را بالا ببرید، هنگامی که بسرعت وزن کم نکنید از آن زده خواهید شد. بخاطر داشته باشید، هنگامی که 5 الی 10درصد از وزن‌تان کم شد سودمندی بدن شما مشخص می‌شود.

13-man_marking_weightloss_calendar

هر هفته یکبار خود را وزن کنید

کسانی که بطور مرتب خود را وزن می‌کنند در کاهش وزن موفق‌ترند اما توصیه می‌شود که این‌کار هفته‌ای تنها یکبار انجام گیرد تا توسط نوسان هرروزه از مسیر خارج نشود. هنگام وزن‌کردن، این نکات را بیاد داشته باشید: همیشه در یک وقت معین خود را وزن کنید، در یک روز و با یک ترازو و با همان لباس‌ها.

خود را وزن کنید.

به‌میزان کافی بخوابید

اگر درست نخوابید، بدن شما هورمون محرک اشتها “گرلین” را بیش از حد تولید می‌کند و از آن طرف هورمون لپتین، که به شما می‌گوید چه زمانی سیر شده‌اید را کمتر تولید می‌کند. استراحت به‌مقدار کافی باعث می‌شود تا احساس تندرستی و اشباع بودن را داشته باشید و همین‌طور از تنقلات غیرضروری جلوگیری می‌کند.

خواب کافی

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

بهترین رژیم رژیمی است که در آن میوه ی بیشتری گنجانده شده باشد. اگر میوه و سبزیجات بیشتر بخورید، دیگر آنچنان احساس گرسنگی ندارید زیرا اینگونه مواد مغذی دارای فیبر و آب نیز هستند، که باعث می‌شود احساس پر بودن کنید. خوراکی خوردن خوب است منتها زمانی که خوراک مناسبی برای خوردن انتخاب کنید.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

آدامس‌های بی‌شکر بجوید

دفعه بعدی که خوارکی پرچربی حوس کردید، بجای آن از آدامس‌های بی‌شکر استفاده کنید. جویدن برخی از آدامس‌ها موجب تنفس بهتر می‌شود و همچنین باعث کنترل گرسنگی، جلوگیری از خوردن تنقلات و کمک به کاهش وزن می‌شود. (بخاطرداشته باشید که وجود بیش‌از حد سوربیتول، الکل شکر که در آدامس‌های کم کالری استفاده می‌شود، ممکن است برروی برخی افراد تاثیر ضدیبوستی بگذارد) گرچه آدامس به کم‌خوری کمک می‌کند،اما بدین معنی نیست که باعث درست‌غذاخوردن شود. به‌هرحال یک رژیم خوب درکنار ورزش حیاتی‌است.

آدامس بدون شکربجوید

برنامه غذایی روزانه را بنویسید

تنها یک خودکار و کاغذ به‌طور شگرفی می‌تواند در کاهش وزن کمک کند. تحقیقات نشان داده نوشتن چیزهایی که می‌خورید و می‌نوشید بیشتر شما را نسبت به اینکه چه‌چیزی را چه وقتی و چطور مصرف کردید آگاه می‌کند. اینکار درنهایت موجب می‌شود تا کالری‌های کم‌تری استفاده کنید.یرک تحقیق نشان داده است که افرادی که شش روز در هفته  برنامه غذایی خود را می‌نویسند دوبرابر کسانی که تنها یک روز در هفته از آن استفاده می‌کنند وزن کم می‌کنند.

  برنامه غذایی روزانه را بنویسید

موفقیت خود را جشن بگیرید (اما نه با غذا)

این ماه 3 کیلو کم کردی و هرروز هم راه رفتی؟ وقت جشن‌‌گرفتن است! تشویق شدن بخاطر کاهش وزن درواقع به موفقیت بیشتر کمک می‌کند، پس از دستاورد خود لذت ببرید. یک سی‌دی بخرید یا به سینما بروید و برای رویداد بعدی یک جایزه تازه تعیین کنید. فقط موفقیت خود را با بستنی و پیتزا جشن نگیرید.

موفقیت خود را جشن بگیرید

از خانواده و دوستان کمک بگیرید

حمایت دیگران در رسیدن به وزن دلخواه به شما کمک می‌کند. پس از تلاش خود برای رسیدن به یک زندگی سالم به خانواده و دوستان خود بگویید. شاید آن‌ها در ورزش، درست خوردن و کاهش وزن به شما ملحق شدند. اگر زمانی خواستید منصرف شوید، آن‌ها به شما کمک می‌کنند، با شما حرف می‌زنند و حالتان را خوب می‌کنند. اینکار باعث می شود که تجربه ی کم کردن وزن برای شما آسان تر شود.

از دوستان خود کمک بگیرید

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *