تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

اگر می خواهید سبزیجات را به بهترین شکل نگهداری کنید، بخوانید!

در مطالب گذشته در رابطه با سبزیجات و همچنین خواص آنها به طور مفصل برای شما صحبت کردیم ، شما می توانید از بخش جستجو مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید.
در این مطلب قصد داریم راهکار های صحیح نگهداری از سبزیجات را به شما شرح دهیم.
سبزی ها و میوه ها به دلیل برخورداری از انواع ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر بالا و کالری پایین یکی از بهترین و مهم ترین منابع غذایی انسان ها به شمار می آیند و باید به اندازه کافی در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند.
اما در عین حال به دلیل آلودگی هایی که در طبیعت پیدا می کنند و مشکلات بیماری های انگلی و میکروبی که با میزان بالا دارند، می توانند عامل انتقال بیماری های ناشی از آب و غذا باشند.
به همین علت طریقه شست وشو و نگهداری آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بهترین شیوه برای شست وشوی سبزیجات

شیوه صحیح شست وشو سبزیجات از سه مرحله تشکیل می شود.
در مرحله اول باید گل و لای سبزیجات را به خوبی با استفاده از جریان آب پاک کنید.
در مرحله بعد انگل زدایی انجام می شود.
برای این کار باید ظرفی را متناسب با حجم سبزی ها پر از آب کنید و یک تا دو قطره محلول ظرفشویی در آن بریزید.
سپس این محلول را با استفاده از یک قاشق کمی هم بزنید تا کف کند و بعد سبزیجات را در آن قرار و اجازه دهید برای پنج دقیقه در آن بماند تا انگل ها از آن جدا شوند.
بعد از آن سبزی ها را از درون محلول درآورده و آبکشی کنید.
اکنون وقت ضدعفونی کردن سبزیجات است.


برای این کار هم می توان از مواد ضدعفونی کننده مانند پرکلرین استفاده کرد و هم می توان از نمک دریایی که یک ضدعفونی کننده طبیعی است استفاده کرد.
برای ضدعفونی کردن با استفاده از پرکلرین باید به هر پنج لیتر آب یک گرم پرکلرین اضافه کرد.
با این حال بهتر است قبل از مصرف به دستور چاپ شده روی داروی ضدعفونی کننده و مدت زمان موردنیاز برای قرار دادن سبزیجات و میوه ها در مایع موردنظر توجه کنید.
بعد از گذشت مدت زمان درج شده در دستورالعمل، سبزیجات را از محلول درآورید و در یک آبکش قرار دهید و کاملا آنها را آبکشی کنید.
سپس آب آن را کامل بگیرید و روی یک سطح صاف و تمیز پهن کنید تا آب باقیمانده آن نیز خشک شود چرا که رطوبت می تواند منبع آلودگی و رشد باکتری ها باشد.
اگر هم پرکلرین در دسترس نبود، می توانید از نمک استفاده کنید به این ترتیب که یک قاشق چایخوری نمک را در پنج لیتر آب بریزید و در همان مرحله آخر سبزی را برای پنج تا ۱۰ دقیقه در این محلول قرار دهید تا ضدعفونی شود.
سپس آن را از محلول درآورده و آبکشی کنید.


البته باید این نکته را متذکر شویم که رعایت این سه مرحله بیشتر در مورد سبزیجات و میوه هایی تاکید می شود که در خاک رشد می کنند.
بنابراین لازم نیست که حتما میوه های درختی را از این طرق شست وشو داد به خصوص میوه هایی که پوست شان را می گیریم. در مورد این دسته از میوه ها تنها لازم است گل ولایشان را بشوییم و بعد آبکشی کنیم و بگذاریم آب باقیمانده روی آن کاملا خشک شود.
همچنین هنگام شست وشوی میوه هایی که پوست سخت دارند و سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی و هویج حتما باید از برس استفاده کنید.
علاوه بر این باید بعد از شست وشو، قسمت های آسیب دیده میوه و سبزی را با استفاده از چاقو جدا کرد زیرا قسمت های آسیب دیده بهترین محل برای رشد باکتری ها هستند.
البته در هنگام خرید نباید میوه ها و سبزیجات ضربه خورده و پلاسیده را انتخاب کرد.
همچنین در مورد میوه ای مانند موز لازم است که فقط با استفاده از یک دستمال آن را کاملا تمیز کرده و بعد در فویل پیچیده و در یخچال نگهداری کنید.
در واقع شرایط برای نگهداری از موز باید به گونه ای باشد که نور نبیند.
میوه های درختی معمولا انگل ندارند بلکه بیشتر بحث آفت کش ها در مورد آنها مطرح است.


همان طور که می دانیم در دوران پرورش میوه ها معمولا از آفت کش ها استفاده می شود و این در حالی است که مواد آفت کش با هیچ کدام از این روش ها از روی میوه پاک نمی شود.
در واقع ترکیبات شیمیایی آفت کش وارد بافت گیاه و میوه می شود.
از لحاظ اصول تغذیه بهترین نوع سبزیجات و میوه ها نوع ارگانیک آنها هستند.
در تولید این نوع فرآورده ها از هیچ گونه ماده شیمیایی و آفت کش استفاده نمی شود و به همین دلیل است که از لحاظ سلامتی فواید بیشتری دارند.

میوه هایی که مراقبت ویژه می خواهند

توت فرنگی میوه ای زمینی است اما اگر بخواهیم سه مرحله شست وشوی سبزیجات را برای آن به کار ببریم و توت فرنگی را در آب نگه داریم، بافت نرم گیاه از بین می رود.
بنابراین در مورد میوه هایی همچون توت و توت فرنگی تنها لازم است که آنها را در یک ظرف آبکش قرار دهیم و سر شیر آب را به حالت آبکش تغییر دهیم و ظرف را زیر آن قرار دهیم تا توت ها کاملا شسته شوند و گل ولای از آنها گرفته شود.
بعد از آن توت ها را پهن کنید تا آب مازاد آن خشک شود.
در این مورد لزومی ندارد که از ماده ضدعفونی کننده استفاده کنید زیرا توت فرنگی روی خاک رشد نمی کند و مانند میوه های دیگر تنها بحث آفت کش ها در مورد آن مطرح است.

میوه هایتان را سوا کنید

گیاهان بافت زنده هستند و تنفس می کنند.
قطعا در زمان نگهداری تنفس گیاه باعث ایجاد حالت تعریق روی بافت آن می شود و همین رطوبت شرایط را برای رشد باکتری ها فراهم می آورد.
پس باید آنها را در ظروف و مکان های مناسب نگهداری کرد.
در صنعت ظروف مواد غذایی ظرف های خاصی تهیه شده است که می توان مواد غذایی را در آنها به صورت وکیوم شده برای مدت طولانی تری نگه داشت. حتی برخی از آنها می توانند تا دو هفته میوه و سبزی را سالم نگه دارند.
اما اگر این ظروف را در اختیار نداشته باشید ناچارید از ظرف های معمولی استفاده کنید.
در این صورت لازم است که هر چند روز یک بار سلامت میوه و سبزی را بررسی کنید و قسمت هایی را که خراب شده اند از بقیه جدا کنید چراکه مقاومت بافت برخی از سبزیجات و میوه ها کمتر است و زودتر خراب می شوند.
همچنین نباید میوه های مختلف را با یکدیگر در یک ظرف قرار داد.
هریک از انواع میوه را در ظرف های جداگانه بگذارید.
اگر امکان استفاده از ظرف های وکیوم را ندارید سعی کنید در حد مصرف روزانه تان سبزی و میوه بخرید و حداکثر آنها را دو تا سه روز نگه دارید.
بسیاری از افراد برای نگهداری از میوه ها و سبزیجات از پارچه استفاده می کنند اما باید بدانید که پارچه ها به دلیل اینکه ضدعفونی شده نیستند خود می توانند باعث آلوده شدن میوه و سبزی شوند مگر اینکه از پارچه های ضدعفونی شده استفاده شود.
به هر حال گیاه در هنگام نگهداری تعریق می کند و باعث ایجاد رطوبت می شود و این رطوبت شرایط را برای رشد میکروب های احتمالی موجود در پارچه فراهم می آورد.

کنار خیابانی ها مطمئن نیستند

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به گردو آن هم از نوع پوست گرفته و تازه اش علاقه مندید و طاقت نمی آورید که تا رسیدن به خانه صبر کنید و آنها را بشویید باید بدانید که این گردوها معمولا توسط دستفروشان همانجا کنار خیابان و با دست های آلوده پوست گرفته می شوند.
در واقع این گردوها می توانند باعث ایجاد آلودگی های میکروبی و انگلی شوند.
انگل ها و باکتری ها ممکن است در مقدار کم در ابتدا مشکلی ایجاد نکنند اما زمانی که داخل بدن می روند و مراحل رشد خود را طی می کنند فرد را دچار مشکلات جدی خواهند کرد.
به همین دلیل است که می گوییم پیشگیری مقدم بر درمان است.


بنابراین باید ابتدا قبل از خوردن هر ماده غذایی دستان خود را با استفاده از مایعات ضدعفونی کننده شست وشو دهید و به هیچ عنوان گردو را نشسته مصرف نکنید حتی اگر پوست داخلی آن گرفته نشده باشد.
اغلب دستفروشان از سطح دانش پایینی برخوردار هستند و نکات بهداشتی لازم را رعایت نمی کنند.

باز هم بشویید

سبزیجات را بهتر است همیشه به اندازه مصرف روزانه تهیه و از خرید مقدار زیاد سبزی و نگه داشتن آن در یخچال خودداری کرد.
اما میوه ها را می توان در مقادیر بیشتری خریداری کرد.
تولید کنندگان معمولا برای طولانی کردن مدت نگهداری میوه به آن نوعی واکس مخصوص می زنند که این واکس با شست وشو از بین می رود.
در نتیجه طول نگهداری آن پس از شست وشو کوتاه می شود.
بنابراین اگر معمولا مقدار زیادی میوه خریداری می کنید لازم نیست که حتما همان لحظه تمام آنها را بشویید.
اما اگر واکسی روی میوه زده نشده باشد، باید حتما شسته و بعد در یخچال نگهداری شوند.
در غیراین صورت رشد باکتری ها افزایش می یابد.
درواقع نباید هیچ ماده آلوده ای را وارد یخچال کرد زیرا محیط یخچال مواد غذایی را ضدعفونی نمی کند.
برخی از باکتری ها در دمای یخچال نیز می توانند رشد کنند و به مواد غذایی دیگر منتقل شوند.
برای مثال باکتری لیستریا به راحتی می تواند در پنیر رشد کند.
همچنین میوه ها و سبزیجات بسته بندی شده که روی آنها عبارت «شسته شده» چاپ شده است اگر توسط مراکز تحت نظارت وزارت بهداشت تهیه شده باشند و پروانه ساخت و نشان استاندارد داشته باشند، قابل اعتماد هستند.
گاهی اوقات نیز برخی کارگاه های خصوصی محصولات خود را به صورت شسته شده در اختیار خریدار قرار می دهند اما با این حال توصیه می شود قبل از مصرف باز هم حتما آنها را بشویید.

منبع: تا سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *