تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

آیا سرد کردن بدن بعد از ورزش ضروری است؟

نظر متخصصان ورزشی درباره اینکه آیا می توان سرد کردن این قسمت آزاردهنده را حذف کرد؟

یکی از مهم ترین مراحل در برنامه تناسب اندام در پایان آن است. بسیاری از افراد اهمیت گرم کردن مناسب و آماده شدن برای ورزش را می دانند، اما محققان اعتقاد دارند که سرد کردن نیز به همین میزان مهم است. سرد کردن به بدن امکان ریکاوری و برگشتن به حالت نرمال قبل از ورزش را می دهد.

اگرچه اثبات نشده که سرد کردن بتواند سوزش و سفتی عضلات را از بین ببرد، اما می تواند مانع سرگیجه بشود و ضربان قلب و تنفستان را به حالت طبیعی برگرداند.

سرد کردن باعث می شود به تدریج بدنتان به حالت فعالیت با شدت کم برگردد، به آرامی ضربان قلب و تنفستان کاهش پیدا می کند تا زمانی که این میزان متعادل می شود و به حالت نرمال برمی گردد.

اثبات نشده که حذف مرحله سرد کردن برای بدنتان مضر باشد، اما بدون سرد کردن بدن زمان بیشتری را برای برگشتن به سطح فعالیت کم شدت قبل از تمرین نیاز دارد. هم چنین عوارض جانبی نه چندان جدی ای وجود دارد که در صورت حذف سرد کردن می تواند رخ دهد. خون در اندام های تحتانی می تواند جمع شود و منجر به سرگیجه و ضعف شود. در حالی که بعد از تمرین انتظار سوزش عضلات را داریم، اما شروع با تاخیر این سوزش می تواند ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد ازتمرین همراه باشد و درد بد و ناتوان کننده ای را در بدن ایجاد کند. عوارض جانبی معمولا در کهنسالان یا بیماران قلبی و عروقی دیده می شود و با سرد کردن و گرم کردن قابل برطرف شدن است.

۵ تا ۱۰ دقیقه در پایان تمرین را به سرد کردن بپردازید. در این زمان هم چنان جلسه تمرینی خود را ادامه دهید، اما با شدت پایین تر. اگر از لحاظ زمانی تحت فشار هستید و یا نمی دانید چگونه امکان ریکاوری را به بدن خود بدهید می توانید عضلات را در دامنه ی حرکت بدون درد بکشید.

کمی اضافه کردن زمان ورزش برای سرد کردن به ظاهر خوب نیست، اما مزایای آن از زمانی که برای آن گذاشته اید بیشتر است.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *