داروهای گیاهیعرقیاتعطارباشی و طب سنتی

درمان با عرقیات گیاهی در طب سنتی

عرقیات گیاهی از موثرترین نوشیدنی های درمانی هستند که معمولا کمتر مصرف می شوند، زیرا اغلب افراد از دم کرده و جوشانده های گیاهی استفاده می کنند. امروزه 40 نوع گیاه عرق گیری شده و به شکل طبی استفاده می شود. برای حفظ سلامت جسم و روح تان با خواص برخی از این عرق های گیاهی آشنا شوید:

عرق طارونه، درمان دردهای معده

در ابتداری بهار که درخت نخل شکوفه می کند، شکوفه ها را (که طارونه نام دارد) می چینند و از آن عرق طارونه می گیرند. برای تهیه ی این عرق گیاهی، غلاف های گل نخل را که بویی مطبوع دارد در دیگ می جوشانند، بخار آن را به مایع تبدیل کرده و به عنوان نوشیدنی مصرف می کنند.

عرق طارونه برای درمان دردهای معده و روماتیسم، مفید برای قلب و مقوی اعصاب است.

کاهش دردهای قاعدگی با عرق رازیانه

عرق رازیانه طبع گرمی دارد و برای کاهش دردهای قاعدگی در زنان توصیه می شود. همچنین خانم هایی که به نوزادشان شیر می دهند با نوشیدن این عرق گیاهی به افزایش میزان شیر خود و تغذیه ی بهتر فرزندانشان کمک می کنند.

با عرق خارشتر لاغر شوید

عرق خارشتر یکی از نوشیدنی های مفید برای رفع رسوبات کلیه و مثانه و تقویت کننده ی کبد است، این عرق گیاهی همچنین مسهل، ملین و چربی سوز است، از اضافه وزن پیشگیری می کند و باعث لاغری می شود.

عرق شوید، تقویت کننده ی بدن

اگر مزاج شمل گرم و خشک است و اغلب دچار ضعف ها و سردرد می شوید، توصیه می کنیم از عرق شوید شربتی تهیه کرده و همراه با وعده های غذایی تان، یک لیوان از آن را بنوشید. برای تهیه این شربت کافی است نصف لیوان عرق شوید را با نصف لیوان آب و یک قاشق غذاخوری سکنجبین ترکیب و آن را در انتهای هر وعده ی غذایی میل کنید.

عرق زنیان، دوای درد مفاصل

عرق زنیان طبیعتی گرم با طعم تند دارد و مصرف آن به خصوص در فصل های سرد سال، التهاب و درد مفاصل به خصوص آرتروز را برطرف می کند. برای رفع درد مفاصل ها، هر هشت ساعت، یک قاشق غذاخوری عرق زنیان را در یک استکان آب حل کرده و بعد از غذا میل کنید. مصرف عرق زنیان به زنان باردار، کودکان و افراد مبتلا به اختلالات غده ی تیروئید توصیه نمی شود.

عرق خارخارسک برای کاهش فشارخون

خارخاسک گیاهی است که در گذشته برای کاهش چربی خون و کلسترول، رفع تصلب شرایین، انسداد و سخت شدن سرخرگ ها مورد استفاده قرار می گرفت. ترکیبات این گیاه در کاهش مقدار سدیم موجود در خون که باعث کاهش حفظ میزان مایعات می شود، موثر است. خارخاسک با کاهش تحریک عصبی، افزایش فعالیت عضله ی قلب و از بین بردن هورمون های مازاد از جریان خون، در کاهش فشارخون مفید است.

منبع: مجله نیک ونو/ شماره 40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *