تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

تمریناتی برای اصلاح پای پرانتزی

اغلب افراد فکر می کنند تنها راه راست کردن پای پرانتزی از طریق جراحی است. در موارد پای ضربدری و پرانتزی، جراحی هم خطرناک و هم پرهزینه است.

خطرهای موجود می توانند شامل:

صاف کردن، شکستن، و حذف استخوان های خاص

عفونت استخوان

آسیب عصبی

گیره های فلزی بر روی پا

زخم های ناخوشایند

در نهایت، گزینه خوبی نیست…

legs-diagram

تمرین هایی برای صاف کردن پای پرانتزی

هنگامی که مچ پا و پاها بیشتر از زانو به هم نزدیک هستند، به این حالت پای پرانتزی گفته می شود. هنگامیکه دنیا می آیید این فرم متداول و معمولی است. با این وجود، با رشد کردن این شرایط خودش اصلاح می شود. اما اگر تا سن سه سالگی این شرایط خودش خوب نشود، پای پرانتزی به وجود می آید.

تمرین هایی که برای بهبود این پا وجود دارند، سعی در افزایش قدرت عضلات جلوی ران و زانوها دارند تا کمک کنند وضعیت پا را تغییر دهید. این اصلاح سریع نیست و باید پیوسته باشد. پیلاتس و یوگا برای تغییر وضعیت خوب هستند و می توانند شدت آن را کم کنند، اما در برخی از موراد ممکن است به جراحی نیاز باشد.

تکنیک های ورزشی برای اصلاح پای پرانتزی

تمرین های کشش پا

هدف این تمرینات کشش عضلات کنار ناحیه زانو هستند. این تمرینات فشار بر روی تاندون ها و مفاصل را کم می کنند و خمیدگی پا را بهتر می کنند. این تمرینات تنها برای پای پرانتزی ملایم مناسب هستند.

صاف بخوابید، زانو را خم کنید و یک وزنه را بین پاها قرار دهید. پاها را تا زمانی که باسن را لمس کند خم کنید و سپس آن را بکشید. این فرایند را چندین بار تکرار کنید تا کم کم پیشرفت کنید. در ادامه باید از وزنه سنگین تری استفاده کنید.

پیلاتس

این ورزش بسیار شبیه یوگاست و می تواند عضلات حیاتی بدن را بهبود ببخشد، نقص بدن را اصلاح کند و پای پرانتزی را از بین ببرد. حرکات بلرینا و رول آپ قدرت فرم دهی به پاها را فراهم می کند و در نواحی شکم عضله سازی می کند.

در حالیکه بر پشت خود خوابیده اید، هر دو پا را بالا بیاورید، آنها را نزدیک هم قرار دهید. در حالیکه پاها کنار هم هستند، آنها را بالا و پایین ببرید. هم چنین می توانید بالاتنه را از زمین بلند کنید و عضلات شکم را سفت بگیرید.

یوگا

این ها آسان ترین روش تمرین نیستند، اما بهترین راه برای افزایش انعطاف پذیری و اصلاح بدن هستند. اگر پای پرانتزی دارید، یوگا می تواند یک چالش باشد. با این وجود، با کمک طناب یوگا می توانید انحنای پای پرانتزی را راست کنید و فرم خود را اصلاح کنید.

از یک طناب یوگا استفاده کنید تا پاها را به هم وصل کنید، سپس بعضی از حرکات یوگا را انجام دهید، هم چون خم شدن به جلو و یا cow face، این حرکات می توانند پاها را قوی کنند و فرم را اصلاح کنند.

درمان با ماساژ

این درمان مخصوصا در کودکان مفید است. این درمان در یک زمان طولانی مدت انجام می شود، چون درمانگر متداول پای کودک را جلو وعقب می برد. وقتی کودک خوابیده است، خم شدن زانو می تواند حمایت بیشتری را ایجاد کند.

کودک خوابیده است، زانوهای خود را خم می کند و سپس تا سینه می آورد. به منظور دست یابی به نتایج قابل توجه، این فرایند باید چندین بار تکرار شود.
کفش ها یا پا بندهای مخصوص نیز در اصلاح پای پرانتزی مفید هستند. به طور معمول موارد استفاده از آنها موارد حاد یا در کودکان است. از این نوارها زمانی که بیمار کودک است و تا بهبود فرم استفاده می کنند.

عضلات اداکتور ران

گزارش شده که ضعف در عضلات اداکتور هیپ (داخل ران) می تواند موجب بد فرمی هایی هم چون پای پرانتزی بشود. برای این که مشخص کنید آیا عضلات داخل رانتان ضعیف هستند، این مراحل را انجام دهید:

بر روی یک صندلی بنشینید و به پاهای خود نگاه کنید. اگر نزدیک کردن زانوها به هم در این حالت سخت باشد، این احتمال وجود دارد که عضلات اداکتور هیپ ضعیف باشد. می توانید با نزدیک کردن زانوها، مچ پا و انگشتان پا به هم این عضلات را قوی کنید. هر وقت می نشینید این کار را تکرار کنید.
عضلات اداکتور گروهی از عضلات هستند که داخل ران را می پوشانند. این عضلات مسئول تعادل لگن هستند و می توانید ورزش هایی انجام دهید که پاهای پرانتزی را قدرت دهند و آنها را اصلاح کنند.

درس اول: به پهلو بخوابید و یک دست را در جلوی خود قرار دهید تا تعادلتان حفظ شود، و دست دیگر از سرتان حمایت کند. یک پار را بردارید و آن را بر روی دیگری قرار دهید. سپس پا را مجاور دستی که از سر حمایت می کند بالا ببرید، در حال بازدم این پا را بالا ببرید. تلاش نکنید آن را سریع انجام دهید، این حرکت باید آهسته و تدریجی باشد. این حرکت را با هر دو پا چندین بار تکرار کنید.

درس دوم نیز در موقعیت درس اول است، تنها با این تفاوت که این بار یک پا باید در وضعیت عمود باشد و هم زمان پای دیگر بر روی زمین و به مدت سه ثانیه از مچ پا آن را بچرخوانید.

در هر دو درس حرکت را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید. مطمئن شوید که در طول تمرین فرم و هیپ روبه بالا هستند. (همواره قبل از آغاز هر نوع ورزشی با پزشکتان مشورت کنید تا بتوانید اطمینان پیدا کنید که این حرکات برایتان بی ضرر هستند.)

جراحی

اگر پای پرانتزیتان شدید است، جراحی می تواند تنها گزینه باشد. استخوان ها باید شکسته شده و در محور درست قرار بگیرند. زمان ریکاوری در این جراحی می تواند حدود ۱۰ هفته باشد.

منبع: مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *