چهار دست و پا

چهار دست و پا رفتن کل بدن را فرم می دهد

یک درمانگر فیزیکی درباره مزایای حرکت چهار دست و پا رفتن توضییح می دهد که مرکز بدن، باسن، شانه، هیپ، و غیره را قوی می کند.

وقتی به چهار دست و پا رفتن فکر می کنید یاد کودک می افتید. اما طبق نظر درمانگران فیزیکی چهار دست و پا رفتن برای افراد بالغ هم خوب است. متخصصان تناسب اندام و سلامت مزایای این حرکت و همینطور حرکات پایه را خاطر نشان می کنند.

اسکوات (چمباته زدن)، پریدن، دویدن، آویزان شدن، بالانس – همگی در یک طبقه دسته بندی می شوند. این حرکات پایه را در کودکی انجام می دهیم و با افزایش سن دیگر آنها را انجام نمی دهیم. باعث خجالت است، چون این حرکات عضلات را به گونه ای عالی و طبیعی درگیر می کند.

نباید به این حرکات به چشم یک مد زودگذر نگاه کنیم. بلکه، این حرکات یعنی بازگشت به برخی از الگوهای اصلی تناسب اندام. در زیر دلایل آن آورده شده است.

چهار دست و پا رفتن کل بدن را فرم می دهد

این حرکت می تواند ساق پا، چهار سر ران، باسن، تیغه شانه و عضلات عمیق شکم، و عضلات هیپ و پاها را درگیر کند.  گونه های گوناگونی نیز برای فرم اصلی وجود دارد. به جز رفتن بر روی دست ها و زانوها، می توانید بر روی دست ها و انگشتان پا نیز بروید، یا حتی در خزیدن خرچنگی صورتتان رو به بالا باشد. مهم نیست که چه نوعی را انتخاب کنید، کل بدن را تمرین می دهید.

چهار دست و پا رفتن برای زندگی واقعی به شما قدرت می دهد

برخلاف اکثر حرکات سنتی فیت نس، درچهاردست و پا رفتن واقعا حرکت وجود دارد- و این مهم است. برای مثال، آن را با پلانک کلاسیک مقایسه کنید. پلانک مرکز بدن را فوق العاده درگیر می کند، اما در یک روز معمولی آن را انجام نمی دهید. چندان در زندگی واقعی کاربرد ندارد. در زندگی واقعی ما حرکت می کنیم.

حرکت دادن بدنتان در طیف کامل حرکتی، و ثبات آنها و نگه داشتن یک حرکت، از درد کمر و شانه جلوگیری می کند.

هم چنین چهار دست و پا رفتن و سایر حرکات پایه می توانند به ما کمک کنند که احساس خوب و کاملی داشته باشیم. درحالی که راه رفتن بر روی تردمیل حرکت هوازی خوبی است، قدرت بدنی بالا داشتن نیز مهم است. اگر بتوانید در دوی یک مایل ۶ دقیقه شرکت کنید، اما نتوانید با کودک خود بازی کنید چون نمی توانید بشینید یا با آنها بپرید، آیا برنامه تناسب اندامتان درست بوده است؟

“من هر روز حرکات پایه را انجام می دهم، چون اعتقاد دارم با افزایش سن این حرکات از من محافظت می کنند، و می توانم کارهایی که دوست داشتم را هم چنان ادامه دهم”.

برای چهار دست و پا رفتن به باشگاه نیاز ندارید

هر وقت بخواهید می توانید در خانه چهار دست و پا بروید (در حال بازی با کودکتان یا سگ و گربه). این برای حرکات پایه ی دیگر نیز درست است. می توانید پریدن، دویدن، آویزان شدن، یا چهار دست و پا رفتن را به صورت یک برنامه تاثیرگذار تبدیل کنید. اگر در طول روز فقط ۱۰ دقیقه فرصت دارید که بر کف زمین باشید و چهار دست و پا بروید، و یا تحرک داشته باشد- حتی اگر از طریق پریدن بر روی پله باشد- می تواند ارزش حمایت کننده زیادی بر روی بدنتان داشته باشد.

مشخصا، هر فعالیتی مناسب هر فردی نیست. می توانید در حرکات پایه تغییر ایجاد کنید، اما بهتر است از هر چیزی که باعث درد شود پرهیز کنید. به بدنتان گوش دهید و مطمئن شوید احساس خوبی دارید. و اگر توصیه شده است که از فعالیت خاصی پرهیز کنید، پیش از آن با پزشکتان مشورت کنید.

منبع: مجله تناسب اندام


نویسنده مطلب:




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.