داروهای گیاهیشربت و دمنوشعرقیاتعطارباشی و طب سنتی

خواص درمانی عرق شوید

شوید یکی از سبزیجاتی است که به دلیل عطر و طعم خوب به صورت خیس و خشک شده در یک برنامه غذایی گنجانده می شود. برای انکه بیشتر با این سبزی پرخاصیت آشنا شوید در زیر خواص و فواید ان را اورده ایم.

 شوید گیاهی است یکساله یا دوساله که گاهی ارتفاع آن به یک متر نیز میرسد . ریشه آن راست و مخروطی شکل و سفید است . این گیاه در اکثر نقاط دنا منجمله قسمتهای جنوب اروپا ، مصر ، آمریکا و چین پرورش داده می شود .

میوه شوید بیضوی ، مسطح وب طول ۴ میلیمتر و عرض ۳ میلیمتر است . رنگ آن قهوه ای روشن و در سطح آن برجستگیهایی برنگ زرد و در کناره های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می شود . تخم شوید دارای ۳درصد روغن می باشد .

خواص درمانی عرق شوید

کاهش چربی خون(کلسترول ، تری گلیسرید و اسید اوریک)

ازدیاد شیر مادران

مقوی معده و اعصاب

قاعده آور

پیشگیری و درمان آرتروز

رفع سوء هاضمه

نفخ ، استفراغ و سکسکه

باد شکن

روش مصرف عرق شوید

یک فنجان بعد از هرغذا میل کنید

سایر خواص گیاه شوید

تخم شوید اثرات درمانی زیادی دارد منجمله بعنوان ضد تشنج ، ضد درد، نفخ شکم ، ادرار آور و برای تقویت معده بکار می رود .
برای کسانیکه اشتهای زیادی به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شوید بهترین دارو است زیرا اشتها را زیاد کرده معده را تقویت می کند و انرژی به بدن می دهد . تخم شوید را می توان برای ناراحتی معده ، بی خوابی و ضد گاز معده بکار برد . خانمهای شیر ده که شیر آنها کم است باید حتما روی چند بار دم کرده تخم شوید یا در تخم شوید بخورند و در غذای خود مصرف کنند بطور معجزه آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد .
طب گیاهی ایران خواص زیادی را برای شوید قائل است مثلا در مورد درد شدید و ورم معده از دم کرده شوید استفاده میکردند که اثر تسکین فوری دارد .
از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می شود ودام داران قدیم بخوبی به این موضوع واقف بودند . مثلا برای گوسفند و بز کافی است که مقدر ۳۰ گرم تخم شوید به آنها داد که نفخ و دل درد را ساکت کنند .
در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی توانند در معده خود نگاهدارند بهترین درمان شوید است . این نوع بیماران باید دم کرده شوید را آهسته آهسته بنوشند .
در چین حتی شوید را برای کمردردهایی که بعلت انقباض عضلانی باشد بکار میبرند .

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *