تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

دریافت کافئین برای بدن مفید است یا مضر؟

بیان این حقیقت ممکن است برای بسیاری از مردم تکان دهنده باشد.اگر شما تا کنون یک فنجان قهوه،نوشابه،یک فنجان چای و یا یک قطعه شکلات مصرف کرده باشید،باید بدانید که رایج ترین ماده مخدر را مصرف کرده اید.چون در تمامی موارد فوق کافئین وجود دارد و کافیئن هم جزء مواد مخدر است. آیا واقعا کافئین جزء مواد مخدر است؟

متخصصان پزشکی واژه مخدر را به موادی اختصاص می دهند که باعث بروز تغییرات شیمیایی در بدن می شوند که این گونه تغییرات به صورت تغییر در خلق،ادراک و حالت تعادل روی می دهند.با وجود محبوبیت کافئین ،بسیاری از متخصصان از گذشته تا به امروز به دنبال پاسخ این سوال هستند که واقعا کافئین مفید است یا مضر؟

مطالعات ثابت کرده است کافئین تاثیرات مثبتی بر روی سیستم تنفسی انسان دارد. در این تحقیقات انجام شده کافئین کمک کرد تا علائم آسم در فرد بیمار کاهش پیدا کند. چون کافئین هم خانواده ماده مخدری به نام تئوفیلین است و این ماده در ساخت داروهای آسم مورد استفاده قرار می گیرد و عملکرد این ماده به صورتی است که باعث افزایش ظرفیت هوازی کیسه های هوایی داخل ریه می شود و در نتیجه این اعمال گفته شده فرد بیمار می تواند به صورت طبیعی نفس بکشد.

وقتی که شما دچار سردرد می شوید عروق مغذی شما ورم می کنند.یکی از دلایل سردرد ورم کردن عروق مغز است. کافئین با منقبض کردن عروق مغز به شما کمک می کند تا از سردرد خالص شوید.هچنین نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در شما کاهش دهد.در تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴ بر روی ۱۲۶۰۰۰ مردو زن انجام گرفت نشان داد که احتمال دچار شدن به دیابت نوع۲ در این افراد بسیار کم تر از افرادی بود که کافئین مصرف نکرده بودند.

یکی دیگر از خواص کافئین جلوگیری از پیشرفت و متوقف کردن سرطان پوست است. پژوهشکران در ایالات متحده بوسیله آزمایش بر روی موش های مبتلا به بیماری سرطان پوست توانستند به این حقیقت دست پیدا کنند، محققان با مالیدن محلول حاوی کافئین روی پوست موش دریافتند که کافئین می تواند سلول های سرطانی را از بین برده بدون اینکه به پوست سالم آسیبی برساند.

دریافت کافئین برای بدن مفید است یا مضر؟

خطرات ناشی از مصرف کافئین:

به نظر می رسد خطرات مصرف کافئین بسیار محدود باشد.اما خطرات کافئین بیشتر متوجه زنان باردار است به این دلیل که موجب بروز اختلال در رشد کودک خواهد شد.تحقیقات نشان داده زنانی که روزانه ۲۵۰ میلی گرم کافئین(معادل ۲-۳ فنجان قهوه) مصرف می کنند در طولانی مدت بر روی رشد کودک خود تاثیر منفی می گذارند.مصرف ۵ فنجان یا بیشتر قهوه در روز خطر سقط جنین در مادران باردار را تا ۲ برابر افزایش می دهد.

همچنین به نظر می رسد که کافئین ماده اعتیاد آوری است.در ایالات متحده آمریکا وابستگی روانی به کافئین کمتر از وابستگی فیزیکی به آن است.وابستگی به کافئین را می توان روزانه به ۱۰۰ میلی گرم رساند و بعد از آن مصرف آن را متوقف کرد.سازمان بهداشت ایالات متحده علائم ترک کافئین را اینگونه معرفی می کند. علائم ترک کافئین:سردرد،خستگی،ناتوانی در تمرکز و در برخی موارد حاد حالت تهوع است علائم گفته شده در کسانی که اقدام به قطع مصرف کافئین می کنند بروز می کند.

منبع: تک اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *