درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آیا می دانید بیماری رینود چیست؟

بیماری رینود پدیده ای است که رگ های خونی کوچک موجود در دست و پاها را تحت تاثیر قرار می دهد. این رگ های خونی کوچک به تغییرات دما بسیار حساس هستند و به محض اینکه در معرض هوای سرد قرار گیرند، منقبض می شوند. از آنجا که در این عارضه تامین خون در بدن برای مدتی قطع می شود، انگشتان دست و پا سفید می شوند و خون در رگ ها حبس می شود. این خون محبوس شده اکسیژن خود را از دست می دهد و رنگ انگشتان به آبی تغییر پیدا می کند. اگر دست و پاها گرم شوند، رنگ آنها به قرمز روشن تبدیل می شود ولی به دلیل جریان دوباره ی خون به عروق خونی، بسیار دردناک می شوند.

بیماری رینود به دو دسته ی اولیه و ثانویه تقسیم می شود و توسط یک بیماری زمینه ای ایجاد می شود که جریان خون را به انگشتان دست و پا کاهش می دهد.

بیماری رینود چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟

عارضه ی رینود اولیه همیشه نیاز به دارو ندارد و اکثر افراد با تکنیک های خود درمانی آن را کنترل می کنند. این تکنیک ها به کاهش دوره ی بیماری و شدت آن کمک می کند.

اگر علائم رینود بهبود نیابد، ممکن است نیفدیپین تجویز شود که با گشاد کردن عروق خونی کوچک به افزایش جریان خون به انگشتان دست و پا کمک می کند.

نکات خود درمانی برای بهبود علائم رینود

۱- پاهای خود را کاملا بپوشانید.

جوراب های ضخیم و یا نانو سیلور بپوشید تا پاهای شما را کاملا گرم نگه دارد. جوراب های نانو سیلور از فیبر نقره ی خالص تشکیل شده اند که در فصل زمستان پای شما را گرم و در تابستان آنها را خنک نگه می دارند.

۲- از پوشاندن دست ها غافل نشوید.

اگر می خواهید در هوای سرد زمستان بیرون بروید، پوشیدن دستکش را فراموش نکنید. اگر هوا سرد است با شال گردن و کلاه، خود را به خوبی بپوشانید. می توانید کیسه های گرمازایی را نیز در دستکش خود قرار دهید تا دستانتان را گرم کند.

۳- برای بهبود جریان خون، انتخاب های سالم انجام دهید.

ترک مصرف سیگار و عادت به یک برنامه ی ورزشی منظم می تواند علائم بیماری را در شما بهبود بخشد.

۴- استراحت کنید.

استرس و اضطراب نیز به نوبه ی خود ممکن است به افزایش این علائم بیانجامد. بنابراین، بهتر است از روش های ریلکسیشنی همچون یوگا و تمرکز ذهن بهره بگیرید.

منبع: bornafit.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *