راهکارهایی برای افزایش متابولیسم بدن در فصل زمستان

راهکارهایی برای افزایش متابولیسم بدن در فصل زمستان

با شروع فصل زمستان، احساس خواب آلودگی در افراد افزایش می یابد. طبق مطالعات، آمریکایی ها بدترین سبک غذایی و کمترین میزان ورزش را تجربه می کنند. افزایش چربی های فصلی تقریبا اجتناب ناپذیر است، اما شما می توانید با برداشتن این قدم های کوچک، به افزایش متابولیسم بدن خود کمک کنید. این راهکارها در ادامه ی مقاله بیان شده اند.

صبحانه ی گرم بخورید

01-oatmeal

اگر مصرف غلات صبحانه ی سرد در روزهای سرد زمستان برایتان لذت بخش نیست، روز خود را با یک کاسه بلغور جو دو سر داغ و بذر کتان آغاز کنید. مصرف صبحانه به طور کلی متابولیسم بدن شما را تا ۱۰ درصد افزایش می دهد و به خصوص بلغور جو دو سر میزان کالری سوزی آن را افزایش می دهد. یک فنجان بلغور جو دو سر، ۱۳ تا ۱۶ درصد از فیبر شما را تامین می کند. بدن شما برای هضم این فیبر، ۳۰ درصد کالری بیشتری می سوزاند چرا که این مواد غذایی برای شکسته شدن نیاز به زمان زیادی دارد.

به اندازه ی کافی بخوابید

02-sleeping-bed

وقتی هوای بیرون سرد است، از تپش طبیعی قلب خود حداکثر استفاده را بکنید: تقریبا ۶۰ درصد از ما به اندازه ی کافی نمی خوابیم و کم خوابی، متابولیسم بدن را کاهش می دهد. محققان دانشگاه شیکاگو دریافتند که حتی محرومیت کوتاه مدت از خواب موجب می شود که قند در بدن افراد سالم همانند بدن افراد مبتلا به دیابت پردازش شود. افرادی که تنها ۴ ساعت در شب می خوابند، متابولیسم بدنشان۴۰ درصد کمتر از زمانی است که ۸ ساعت استراحت می کنند. البته با خواب مجدد این آثار معکوس می شوند.

به ورزش های ترکیبی خود نشاط بیشتری ببخشید

03-snowshoeing

گاهی اوقات سخت ترین کار، ادامه ی انجام برنامه ی ورزشی در زمستان است و این فعالیت مداوم یکی از مهم ترین مسائلی که موجب افزایش متابولیسم بدن شما می شود. برای پیشگیری از رخوت زمستان از ورزش های زمستانی لذت ببرید. به جای یکی از جلسات باشگاه خود در هفته، از ورزش های زمستانی همچون اسکی، اسکیت روی یخ و پیاده روی روی برف بهره ببرید. می توانید این کار را به صورت ترکیبی انجام دهید، یعنی اول به ورزش های زمستانی بپردازید و سپس به باشگاه بازگردید.

برای جلوگیری از خشکی بدن، آب بنوشید

04-pouring-water

نوشیدن ۸ لیوان آب در روز حتی در زمستان اهمیت دارد، چرا که هوای خشک زمستان موجب کم آبی در بدن شما می شود. طبق تحقیقات دانشگاه یوتا، کم آبی، متابولیسم بدن شما را ۲ تا ۳ درصد کاهش می دهد. چرا؟ دانشمندان معتقدند که سرعت متابولیسم چربی در سلول ها به اندازه ی آن بستگی دارد. وقتی این سلول ها به دلیل کم آبی کوچک می شوند، عملکردشان مختل می شود.

مصرف کلم برگ خود را افزایش دهید

06-kale-chips

فیبر کلم برگ بالا و کالری آن کم است. یک فنجان کلم پخته تقریبا ۹۰ درصد ویتامین C دریافتی شما را تامین می کند. ویتامین C یک ماده ی غذایی ضروری برای افزایش متابولیسم بدن است. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین C، سوزاندن چربی ها را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد.

می توانید چیپس کلم برگ مصرف کنید. تهیه ی این چیپس بسیار آسان است، کافیست تنها کمی روغن زیتون روی برگ های کلم بریزید و آن را در دمای ۳۵۰ درجه ی فارنهایت بپزید.

از گندم سیاه استفاده کنید

07-rye-bread

این ماده ی غذایی حاوی فیبر می باشد و مصرف آن موجب افزایش متابولیسم بدن می شود. مصرف نان پخته شده با گندم سیاه برای کاهش وزن بسیار بهتر از گندم سفید است. محققان سوئدی به این نتیجه رسیدند که افرادی که برای صبحانه ی خود از نان گندم سیاه استفاده می کنند، دیرتر از دیگران احساس گرسنگی می کنند. گرچه فیبر بدون افزایش وزن موجب سیری شما می شود، اما محققان معتقدند که بخشی از این سیری، سیری ذهنی است نه جسمی. هر چه نان سیاه تر باشد، افراد احساس سیری بیشتری خواهند کرد.

قرص روغن ماهی مصرف کنید

08-fish-oil

شاید شنیده اید که امگا ۳ موجود در روغن ماهی برای مقابله با اختلال عاطفی فصلی مفید است اما بهتر است بدانید که این ماده موجب افزایش متابولیسم بدن شما می شود. محققان استرالیایی دریافتند که روغن ماهی همراه با ورزش، فعالیت آنزیم های مسئول اکسیداسیون چربی ها را افزایش می دهد.

با دوچرخه ثابت ورزش کنید

09-spin-class

اگر روزهای سرد و تاریک زمستان، انگیزه ی شما را برای ورزش کم کرده است با دوچرخه ثابت خود در منزل ورزش کنید. با هر ۴۰ دقیقه ورزش با دوچرخه ثابت، ۵۰۰ کالری می سوزانید و بدن شما پس از ورزش نیز به این کالری سوزی ادامه می دهد.

سیب زمینی، غلات و لوبیا مصرف کنید

09-sweet-potato-fries

مصرف غذاهایی که حاوی نشاسته ی مقاوم هستند به افزایش سوزاندن چربی ها و کاهش گرسنگی کمک می کند. نشاسته ی مقاوم، یک فیبر غذایی است که در غذاهای سرشار از کربوهیدرات یافت می شود. بدن شما این ماده را هضم و جذب نمی کند، بنابراین مصرف آن موجب افزایش چربی ها نخواهد شد. این مواد وقتی به روده ی بزرگ می رسند، تخمیر می شوند و اسیدهای چرب سالمی تولید می کنند که توانایی بدن برای سوزاندن کربوهیدرات ها را کاهش می دهند. طبق مطالعات، جایگزین کردن تنها ۵٫۴ درصد کربوهیدرات با نشاسته ی مقاوم، موجب افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصد چربی سوزی پس از مصرف غذا می شود. تنها کافیست در هنگام تهیه ی آنها از افزودن چربی هایی چون کره و پنیر بپرهیزید و مراقب میزان پروتئین مصرفی خود باشید.

منبع: برنافیت


نویسنده مطلب:




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.