درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

سندرم دردناک ناحیه تاندون آشیل

در بیشتر بیماران با سندرم دردناک ناحیه تاندون آشیل، به علت استفاده بیش از حد یا تروما می­باشد. ضخیم شدگی تاندون در نزدیکی محل اتصال تاندون به استخوان پاشنه را میتوان به کمک لمس یا تکنیک­های تصویربرداری نشان داد. این ضخیم شدگی منجر به درد شدید و محدودیت حرکتی می­شود. تاندون آشیل ضخیم­ترین و قویترین تاندون بدن می­باشد. این تاندون 12 تا 15 سانتیمتر طول داشته و تاندونهای آپونوروزی گاسترکنمیوس و سولئوس را بهم متصل می کند.

سندرم نوک پاتلا : (Jumper’s Knee) Patella-spitzen-syndrom
در بیشتر بیماران مبتلا به این سندرم ، محل اتصال پروگزیمال تاندون پاتلار، ضخیم شده و ملتهب می­گردد و ایجاد درد شدید و محدودیت حرکتی می­نماید. این بیماری معمولاً در بین ورزشکاران مشاهده می­شود، بخصوص افرادیکه در حرکات ورزشی آنها، پریدن نقش اصلی را دارد.

نکروز آواسکولار سرفمور

در بیماران مبتلا به این بیماری، اختلال گردش خون منجر به مرگ سلولهای استخوانی در سرفمور می­شود. این علائم تا مراحل انتهایی در رادیوگرافی قابل تشخیص نیستند. با این حال در مراحل خیلی اولیه­، با کمک MRI قابل تشخیص است. اختلال گردش خون ممکن است بعلت تروما یا علل غیرتروماتیک از قبیل بیماریهای ایدیوپاتیک، الکلیسم و یا سوء استفاده دارویی، روی دهد. بیماران مبتلا به AVN از درد و محدودیت حرکتی شاکی هستند. با پیشرفت بیماری، در سرفمور شکستگی روی داده و منجر به شکل غیر کروی سرفمور در مفصل هیپ می­گردد که نهایتاً اختلال افزایش یابنده فعالیت مفصل هیپ را بدنبال خواهد داشت. در این مرحله از بیماری، بیمار حتی در زمان استراحت نیز درد خواهد داشت.

 

درمان

نتایج مطالعات بالینی نشان داده است که درمان با امواج شوکی (ESWT) نتایج موفقیت آمیزی در درمان بیماری خواهد داشت. محل مورد درمان با کمک رادیوگرافی با اشعه x قابل تعیین بوده و درمان تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد.
میزان موفقیت : در 6/66 درصد بیماران درمان شده، پیشرفت قابل ملاحظه یا بهبود کامل بعد از یک سال مشاهده شده است.

ویژگی­ها و مزایای امواج شوکی

ـ با توجه به متمرکز شدن امواج برروی ناحیة تحت درمان، امواج شوکی تنها اثرات اندکی برروی بافتهای پیرامون ناحیه دارند.
ـ بیمار بعلت عدم استفاده از داروهای مختلف هیچ عوارض جانبی دارویی نخواهد داشت. ( بجز اثرات مختصر داروی بیحسی موضعی )
ـ پرهیز از جراحی با همه عوارض جانبی و هزینه­ های آن
ـ عدم داشتن عوارض جانبی و امکان تکرار در صورت لزوم
ـ از آنجاییکه بصورت سرپایی انجام می شود، اتلاف زمانی برای بازگشت به کار یا ورزش نخواهیم داشت.
ـ هزینه درمانی پایین

 

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *