داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص دارویی گیاه افدرا چینی

دانستنی های علمی:

اِفِدرا یا افدرا سینیکا به لاتین: Ephedra sinica نام گیاهی است که کاربرد امروزیش بیشتر در طب سنتی چین است. این گیاه وابسته به سرده ریش بز است. احتمال می رود که این گیاه همان هوم مورد استفاده در آیین های دینی هند و ایرانیان بوده باشد. از دید زبان شناسی هم احتمال قوی می رود که این افدرا همان هوم باستانی باشد، زیرا در برخی زبان های ایرانی هنوز بدین گیاه هوم یا چیزی نزدیک بدان می‌گویند و زبان های هندی ناحیهٔ نورستان افدرا را سوم یا سومه می خوانند.
حداقل پنج هزار سال است که از گیاه افدرا در کشور چین برای درمان آسم استفاده می شود. در سال 1924 میلادی، آلکالوئید افدرین توسط دانشمندان چینی از این گیاه به دست آمد. دو سال بعد از آن، شرکت دارویی مِرک، مشابه مصنوعی آن را ساخت که هنوز هم برای درمان آسم از آن استفاده می شود. نوعی از این گیاه در کشور هندوستان وجود دارد که به عنوان یک تقویت کننده عمومی بدن و داروی جوانی از آن استفاده می شود.

شرایط محیط رشد

اطلاعات کمی در مورد کشت و کار این گونه وجود دارد. این گیاه می تواند حداقل یک زمستان را در دمای کمتر از منفی 10 درجه سانتیگراد زنده بماند.
افدرا چینی برای رشد بهتر به خاک هایی به خوبی آبیاری شده و لومی و همچنین مکان های آفتابی نیاز دارد. این گیاهان به خاک های خشک و زمین های آهکی مقاوم می باشند.
برای تولید گل و بذر باید گل های نر و ماده در کنار هم یا نزدیک به یکدیگر کشت شوند.

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی گیاه افدرا چینی

شاخه های کوچک افدرا باعث تسکین اسپاسم مجاری هوایی در آسم می شود. همچنین دارای خواص ضد آلرژی می باشد که برای درمان حساسیت فصلی مناسب است.
ریشه این گیاه باعث کاهش تعریق بدن می شود. (برخلاف اثر شاخه های کوچک که موجب افزایش تعریق بدن می شوند).
از اثراتی که افدرا بر بدن دارد می توان به خاصیت ضد اسپاسم، افزایش دهنده تعریق بدن، ادرار آور، ضد باکتری و ضد ویروس اشاره کرد.

گیاه افدرا چینی

تکثیر

بهترین روش تکثیر این گیاه کشت بذرها بلافاصله پس از برداشت در پاییز و در گلخانه است. همچنین می توان این بذرها را در بهار در گلخانه و روی خاک های شنی و دارای کمپوست کشت نمود. وقتی که نهال های بذری به اندازه کافی بزرگ شدند، آنها را به گلدان های بزرگتری منتقل کرده و حداقل برای زمستان سال اول و جلوگیری از خطر سرمازدگی، در گلخانه نگهداری می کنند. نهال ها پس از گذراندن سرما، در بهار یا اوایل تابستان به زمین منتقل خواهند شد.
علاوه بر کشت بذر، از روش های دیگر تکثیر این گیاه می توان به تقسیم بوته در بهار یا پاییز و یا خوابانیدن اشاره کرد.

هشدار

افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند از مصرف این گیاه خودداری نمایند.
بیماران مبتلا به آب سیاه، فشار خون و بیماری کرونری قلب از مصرف این گیاه خودداری نمایند.

منبع: نارگیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *