داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان جوش های سرسیاه در طب سنتی

جوش های سرسیاه وقتی ایجاد می شوند که منافذ بازپوست از سبوم- نوعی چربی پوست – وسلول های مرده پوست پر می شوند. در واقع فرق جوش های سر سیاه با جوش های سرسفید، باز یا بسته بودن منافذ پوست است.برای پاکسازی جوش های سرسیاه از ماسک های زیر استفاده کنید:

روش های طب سنتی برای درمان جوش های سرسیاه

ماسک شیر وعسل

عسل و شیر هر دو خواصی دارند که برای پوست بسیار مفیدند. عسل خواص ضدباکتریایی دارد و اسید لاکتیک موجود در شیر پوست صورت را نرم و انعطاف پذیر می کند. البته هدف اصلی در اینجا تولید ماده ای با چسبندگی بالاست. برای درست کردن این ماسک، یک قاشق غذاخوری عسل خام ارگانیک با یک قاشق چایخوری شیر مخلوط کنید و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه حرارت دهید و دوباره مخلوط را هم زده تا مواد با یکدیگر کاملا مخلوط شوند.

وقتی مخلوط خنک شد، آن را روی جوش های سرسیاه بمالید و کمی هم پنبه یا دستمال کاغذی به روی آن بگذارید و آرام به آن ضربه بزنید و صبر کنید روی صورت تان خشک شود.

حداقل 20دقیقه صبرکنید وسپس با دقت پنبه یا دستمال کاغذی را از روی صورت بکشید، می بینید که بسیاری از جوش های سرسیاه تان پاک می شود.اکنون صورتتان را شسته و مرطوب کننده بمالید.

ماسک دارچین و عسل

این ماسک که بیشتر شبیه یک شکلات خوشمزه است، توانایی حیرت انگیزی در پاک کردن جوش های سرسیاه دارد. عسل با ویژگی های ضدباکتریای خود جلوی ایجاد آکنه را هم می گیرد و همچنین به دلیل چسبندگی زیادش دانه های سیاه را از درون منافذ پوست بیرون می کشد. دارچین هم با بالابردن جریان خون پوست، باعث صاف، سالم و شفاف شدن پوست تان می شود.

برای ساخت این ماسک، یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چایخوری دارچین مخلوط کنید. سپس یک لایه نازک از مخلوط را روی جوش های سرسیاه بگذارید و نواری از پنبه یا تکه دستمال کاغذی روی آن قرار دهید. پس از 3 تا 5 دقیقه، نوار را از روی صورت برداشته و صورت تان را بشویید و مرطوب کننده بمالید.

ماسک سفیده تخم مرغ

با استفاده از سفیده می توانید منافذ پوست صورت تان را ببندید تا به راحتی جوش سرسیاه تشکیل ندهند و در ضمن جوش های سرسیاه را هم پاک کنند.برای ساخت این ماسک ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را از هم جدا کنید. صورت تان را بشویید و خشک کرده و یک لایه نازک از سفیده تخم مرغ روی پوست تان بمالید.سپس با استفاده از دستمال کاغذی،سفیده تخم مرغ را با ملایمت روی پوست تان بمالید تا کاملا روی پوست خشک شودو دوباره یک لایه سفیده روی آن بمالید و دوباره صبر کنید تا خشک شود و یکبار دیگر این کار را انجام دهید و 15 دقیقه صبر کنید .سپس با ملایمت صورت تان را بشویید و در انتها مرطوب کننده بمالید.

منبع: ماهنامه دنیای سلامت/ شماره125

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *