تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

موادغذایی گمراه کننده که سالم به نظر می رسند

نوشته هایی مانند طبیعی، کم چرب، ویتامین بالا روی یک بسته غذایی باعث می شود بخواهید آن را انتخاب کنید. اما برخی از این محصولات به همان میزان که سالم به نظر می رسند، ترسناک و گول زننده اند.

کورن فلکس

کورن فلکس چه به صورت غلات و چه به صورت تکه ای باشد، می تواند به صورت پرکالری و با شکر زیاد بسته بندی شده باشد. واقعیت این است که کورن فلکس هایی که با عسل، میوه خشک، شکلات، کره بادام زمینی و حتی پودر ماست تولید می شوند می توانند بسیار پرشکر و پرکالری باشند، در صورتی که شما فکر می کنید این ها کاملا سالم اند.

بهتر است کورن فلکسی را انتخاب کنید که مقدار شکر آن خیلی کم یا از غلات کامل تهیه شده باشد، چرا که فیبر مورد نیاز شما را تا حدودی فراهم می کند.

چیپس گیاهی

متاسفانه چیپس، چیپس است و فرقی نمی کند که از ذرت باشد یا گندم و سیب زمینی و یا هر ماده دیگری. اگر مواد تشکیل دهنده چیپس گیاهی را از پشت بسته مطالعه کنید می بینید که گیاه استفاده شده، یا در کمترین مقدار یا فقط رنگ آن است ولی مقدار سدیم و چربی آن همان مقدار چیپس معمولی است.

بهتر است چیپسی انتخاب کنید که مقدار مواد گیاهی تشکیل دهنده اش بالاترین حد باشد یا خودتان آن را با استفاده از روغن زیتون و مقدار کم نمک درست کنید.

خوراکی های کم چربی یا بدون چربی

کراکرهای کم چربی و شیرینی های بدون چربی را تاکنون باید دیده باشید. این محصولات کمی فریبنده هستند و باعث می شود فکر کنید این محصولات کاملا سالم هستند و می توانید هر قدر که خواستید از آن مصرف کنید. زمانی  که چربی را از ماده غذایی حذف می کنید، باید ماده ی دیگری را جایگزینش کنید تا طعم آن بهتر شده و مزه ی مقوا مانند آن حس نشود. معمولا به این مواد شکر و نمک اضافه می شود که بسیار خطرناک است و میزان کالری را بالا می برد.

بهتر است تا زمانی که در حال درمان هستید یا منع مصرف برخی مواد را دارید، از مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک خودداری کنید.

ماست میوه ای

ماست میوه ای یکی از فریبنده ترین انواع خوراکی هاست که قند و چربی خیلی بالایی دارد و حتی چربی آن با چربی یک بسته چیپس سیب زمینی برابری می کند. همه به عنوان میوه اش توجه می کنند و حواسشان به مقدار شربت فروکتوز و قندهای دیگر آن نیست .

بهتر است ماستی را استفاده کنید که هیچ ماده اضافه ای ندارد و همیشه نوع کم چربی آن را مصرف کنید.

اسموتی

یکی دیگر از خوراکی های فریبنده ی این مخلوط کوچک است. یک بطری اسموتی تقریبا هم کالری با یک همبرگر است و شکر آن با شکر یک بطری نوشابه برابری می کند. بیشتر این اسموتی های از پیش تهیه شده، تنها آبمیوه هستند بنابراین مقدار زیادی از فیبر و مواد مغذی آن از دست رفته است. با وجود اینکه شکر برخی از اسموتی ها از میوه طبیعی است اما به برخی دیگر شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا اضافه می شود که آن را به بمب کالری تبدیل می کند. بهتر است خودتان اسموتی را از میوه های کامل همراه با پوست تهیه کنید تا فیبر و ویتامین و آنتی اکسیدان آن کامل به شما برسد.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *