درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

اختلالات گوارشی در بیماران دیابتی(2)

در مطلب اختلالات گوارشی ناشی از دیابت (1)، به بررسی عوارض گوارشی ای که دیابت در طولانی مدت بر دستگاه گوارش بر جای می گذارد پرداختیم. در این مطلب، به بررسی درمان های لازم برای این دسته از اختلالات گوارشی می پردازیم.

درمان تاخیر تخلیه ی معده

هدف از درمان اختلال گوارشی ناشی از دیابت آن است که قند خون به خوبی مهار شود و علائم بیماری مرتفع گردد. درمان شامل انسولین، داروهای خوراکی، تغییرات زمان و نحوه ی غذا خوردن و احیانا درمان های ویژه ی دیگر است.

 انسولین برای کنترل قند خون

اگر تاخیر تخلیه ی معده داشته باشید، سرعت جذب غذا کندتر شده بنابراین زمان جذب آن را نمی توان پیش بینی کرد. به منظور مهار قند خون ممکن است نیاز باشد :
 زمان تزریق یا مقدار انسولین را طبق نظر پزشک تغیید دهید.
 مکررا سطح قند خون را پس از غذا اندازه گیری کنید و به پزشک معالجتان اطلاع دهید تا زمان و مقدار انسولین تزریقی را تنظیم نماید.

دارو ها

داروهایی برای درمان اختلال گوارشی وجود دارند. پزشک شما سعی می کند از بین دارو های موجود، یک یا چند داروی دارای بیشترین اثر درمانی را انتخاب کند.

 متوکلوپرامید

این دارو به تخلیه ی غذا از معده کمک می کند همچنین می تواند در درمان تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار گیرد. این دارو معمولا حدود نیم ساعت قبل از وعده غذایی مصرف می شود. ممکن است مصرف این دارو باعث ایجاد خستگی، خواب آلودگی و گاهی اوقات افسردگی و اضطراب شود. بدیهی است در صورت بروز عوارض فوق، مراجعه به پزشک ضروری است. بدون مشورت با پزشک، دارو را قطع نکنید.-

اریترومایسین

این آنتی بیوتیک بر بهبود تخلیه ی معده موثر است و حرکت غذا را در داخل معده سرعت می بخشد. اما خود آن می تواند خود باعث بروز تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم شود.

 تغییر در وعده های غذایی و نوع غذا

تغییر در برنامه ی غذایی می تواند به رفع اختلال گوارشی کمک کند. پزشک و کارشناس تغذیه می توانند دستورات خاصی به شما بدهند. هر بیمار دیابتی بهتر است به جای 3 وعده غذایی بزرگ، 6 وعده ی غذایی کوچک مصرف نماید. اگر زمانی که غذا می خورید، غذای کمتری وارد معده شود، دیگر معده زیاد از حد پر نخواهد شد. ممکن است پزشک یا متخصص تغذیه به شما پیشنهاد کنند که سعی کنید هر روز چند وعده مایعات مغذی مصرف کنید تا قند خون شما تنظیم شود و اختلال گوارشی بر طرف گردد.
مایعات مغذی از نظر تغذیه ای ارزشی به اندازه ی غذاهای جامد دارند و عبور آنها از معده سریعتر و آسان تر از غذاهای جامد است. ممکن است پزشک توصیه کند که از خوردن چربی و فیبر زیاد خودداری کنید زیرا هضم چربی ها به طور طبیعی به کندی صورت می گیرد و فیبر ها هم به کندی هضم می شوند. بنابراین اگر اختلال گوارشی دارید ممکن است مصرف این مواد برای شما مناسب نباشند. بعضی از غذاهایی که فیبر زیاد دارند مانند یروکلی و پرتقال موادی دارند که نمی توانند هضم شوند. ممکن است با صلاح دید پزشک یا متخصص تغذیه مصرف این مواد محدود شوند.

نکاتی در رابطه با تاخیر در تخلیه ی معده

1. بروز این اختلال گوارشی هم در بیماران دیابتی نوع 1 و هم در بیماران نوع 2 ممکن است.
2. این اختلال گوارشی در نتیجه وارد آمدن صدمه به عصب واگ که نقش آن کنترل حرکت غذا در دستگاه گوارش است ایجاد می شود و به کندی عبور غذا در معده و روده ها منجر می گردد.
3. بروز اختلال گوارشی معمولا بعد از گذشت چند سال از شروع دیابت و غالبا ناشی از کنترل نامناسب قند خون است.
4. نشانه های این اختلال گوارشی شامل احساس پری زودرس در شکم، تهوع، استفراغ و کاهش وزن هستند.
5. درمان شامل تغییراتی در زمان و نحوه غذا خوردن، تغییر در نوع و زمان تزریق انسولین و مصرف دارو های خوراکی است.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *