بهداشت بانواندرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

عفونت های ادراری در دوران بارداری

عفونت هاى ادرارى دوران باردارى اغلب از نوع عفونت هاى باكتريايى هستند كه در بين زنان باردار اتفاق مى افتد.تغييرات فيزيولوژيك به وجود آمده در دوران باردارى احتمال ابتلا به عفونت ادرارى را افزايش مى دهند.
تأثير هورمون پروژسترون و فشار مكانيكى ايجادشده توسط رحم حاوى جنين باعث مى شوند مثانه در حين ادرار كردن به طور كامل تخليه نشود كه اين امر به نوبه خود باعث افزايش مقدار باقى مانده ادرار در مثانه و همينطور بالا رفتن احتمال ريفلاكس مثانه به حالب مى گردد. همجنين تغييرات فيلتراسيون گلومرولى باعث افزايش قند موجود در ادرار و قليايى شدن آن هم مى گردند.
همه اين امور در كنار هم باعث آسان تر شدن رشد باكترى ها مى گردند.

عفونت هاى ادرارى با توجه به انواع آن علائم و نشانه هاى مختلفى دارند.این عفونت ها با توجه به محل و وسعت درگيرى دستگاه ادرارى تقسيم بندى مى گردند.
عفونت با منشأ دستگاه ادرارى مى تواند به شكل باكترى اورى بدون علامت، عفونت مثانه ،پيلونفريت و حتى سپسيس( انتشار گسترده عفونت در بدن) بروز كند و عوارض مهمى مانند كم وزنى نوزاد، زايمان زودرس، عفونت پس از زايمان ودر نهايت مرگ را ايجاد كند.

واقعيت اين است كه مصرف مواد غذايى مختلف تأثير مستقيمى بر ابتلا به عفونت ادرارى ندارد؛ اما مى تواند با تغيير PH ادرار محيط رشد باكترى ها را مساعد نمايد.

گاهى نيز سوزش ادرار با منشأ غير عفونى و به دليل استفاده از مصرف مواد غذايى محرك ايجاد مى شود. در اين موارد كه موضوع ابتلا به عفونت ادرارى پس از بررسى هاى آزمايشگاهى منتفى شده است توصيه مى شود از مصرف برخى غذاها خوددارى شود.
اين مواد غذايى عبارت اند از :
1- ادويه ها: فلفل سبز، فلفل قرمز، خردل و…
2- فرآورده هاى گوشتى نمك سود به ويژه سوسيس و كالباس
3- سيرابى، گوشت هاى كنسرو شده و صنعتى
4- مواد غذايى گوگرددار مانند مارچوبه، تربچه، سير و پياز
5- نوشيدنى هاى حاوى تركيبات گزانتيك مانند قهوه

همچنين با اسيدى كردن ادرار مى توان از ايجاد محيط مناسب براى رشد و تكثير باكترى ها جلوگيرى كرد.

– مواد غذايى نظير انواع گوشت لخم(قرمز و سفيد)ماهى و تخم مرغ، پنير، شكلات و غلاتى كه كمتر قابل تخمير هستند؛ مانند: برنج و انواع نان در اسيدى كردن ادرارمؤثرند.
– نوشيدن مايعات زياد به خصوص آب با افزايش دفع ادرار موجب موجب كاهش PH ادرار و نيز كاهش غلظت ادرار و تخفيف علائمى نظير سوزش دفع مى گردد.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *