بهداشت بانواندرمان بیماریسلامتی

توصیه هایی به زنان تا از وقتشان در مطب پزشک بهتر استفاده کنند.

مهم نیست که چقدر با پزشکتان راحت هستید، چون هنوز هم ممکن است در مورد برخی جزئیات مطمئن نباشید! برای مثال شاید ندانید چه علائمی‌نیاز به مطرح‌شدن با پزشکتان را دارند، هرچند وقت یک‌بار باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و یا چطور می‌توانید برای یک تست به‌خصوص آماده شوید. ما هفت توصیه‌ی متخصصین زنان و زایمان را برای شما آماده کرده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید از وقتتان در مطب پزشک بهترین استفاده را ببرید

هر سال یک وقت چک‌آپ از پزشکتان بگیرید، حتی اگر به پاپ اسمیر نیازی ندارید

حتی اگر آزمایش قبلی پاپ اسمیر یا غربالگری HPV شما چیز مشکوکی نشان نداده است، بازهم باید به متخصص زنان و زایمان مراجع کنید. این اولین مورد از هفت توصیه‌ی متخصصین زنان و زایمان برای شما است.

دکتر آلیسون هیل (Allison Hill) متخصص زنان، زایمان و نازایی در لس‌آنجلس می‌گوید:

تست‌های سرطان سنجی مانند پاپ اسمیر و ماموگرام‌ها، تنها بخشی از یک آزمایش بزرگ‌تر هستند. انجام دادن آزمایش‌های مخصوص نواحی لگن و سینه نیز آزمایش‌های واجبی هستند. با استفاده از این تست‌ها است که ما می‌توانیم فیبروئید و کیست‌های تخمدانی را تشخیص دهیم.

متخصص زنان و زایمان شما همچنین می‌خواهد هر تغییری در نحوه‌ی وقوع قاعدگی شما را بداند. با استفاده از این اطلاعات وی تصمیم می‌گیرد که آیا شیوه‌ی صحیح جلوگیری از آبستنی را در پیش‌گرفته‌اید؟ پس انجام سالانه‌ی چک‌آپ فراموش نشود.

لازم نیست نظافت کلی را بیش‌ازحد بزرگ کنید

دکتر هیل می‌گوید:

بسیاری از بانوان روی این موضوع حساسیت دارند که حتماً قبل از مراجعه به متخصص زنان و زایمان باید موهای زائد خود را زده باشند. من خودم به‌شخصه اصلاً متوجه این موضوع نمی‌شوم!

همچنین باید بدانید شست و شوی وسواسی این ناحیه پزشک شما را در تشخیص نکات کوچک و ظریف دچار مشکل می‌کند.

دکتر کنستانس یانگ (Constance Young) استادیار دانشگاه کلمبیا در زمینه‌ی زنان و زایمان می‌گوید:

انجام این کار سرنخ‌های ما برای تشخیص درست برخی بیماری‌ها و مشکلات را از بین می‌برد.

او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که شست و شوی افراطی آن منطقه از بدن، توازن جرم‌های سالم و اسیدها را از بین می‌برد. پس به هنگام مراجعه به متخصصان زنان و زایمان، زیاد در این مورد سخت‌گیری نکنید. این هم دومین مورد از هفت توصیه‌ی متخصصین زنان و زایمان برای شما…

به ترشحات معمول خود توجه کنید تا تغییرات احتمالی را متوجه شوید

یکی از بیشترین سؤالاتی که از متخصصین زنان و زایمان پرسیده می‌شود این است: «آیا داشتن مقداری ترشح طبیعی است؟» جواب این است که اگر این ترشح شفاف است، خارش به همراه نمی‌آورد و بوی بدی ندارد، مشکلی نیست. اما بهترین راه برای متوجه شدن این موضوع، توجه کردن به ترشحات در طول ماه و تا قبل از دوران قاعدگی است.

اگر این ترشحات نسبت به ترشحات معمولی متفاوت باشند، امکان دارد دلیل آن‌ها عفونت‌های قارچی و باکتریایی و یا ابتلا به یک بیماری مقاربتی باشد. عفونت معمولاً با بوی ماهی مانند، خارش و سوزش همراه است.

پزشک شما معمولاً سؤالاتی از شما خواهد پرسید که باید به آن‌ها صادقانه جواب بدهید. آیا در چند هفته‌ی اخیر رابطه‌ی جنسی بدون استفاده از محصولات بهداشتی داشته‌اید؟ آیا از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنید؟ هر چه دقیق‌تر به این سؤالات پاسخ دهید، تشخیص پزشک صحیح‌تر خواهد بود و به ارائه‌ی نحوه‌ی درمان مؤثرتری منجر خواهد شد. این هم از سومین مورد از هفت توصیه‌ی متخصصین زنان و زایمان برای شما.

دوران قاعدگی شما نباید بسیار دردناک باشد

چهارمین مورد از هفت توصیه‌ی متخصصین زنان و زایمان مراجعه به دکتر در زمانی است که قاعدگی شما بسیار دردناک باشد. مواجه‌شدن با گرفتگی عضلات یا احساس ناراحتی کردن در دوران قاعدگی طبیعی است. اما اگر داروهای مسکن به شما کمکی نمی‌کنند یا دردتان به حدی است که تصمیم می‌گیرید از مدرسه، سر کار و یا دیگر جاهایی که باید بروید غیبت کنید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

دکتر هیل در رابطه با این موضوع می‌گوید:

راه‌های زیادی برای کنترل خون‌ریزی و درد وجود دارد. نباید به خود سختی بدهید.

قرص‌های کنترل بارداری و دستگاه‌های داخل رحمی‌می‌توانند خون‌ریزی و گرفتگی عضلات را کم و یا حتی متوقف کنند. تجویز برخی قرص‌های مسکن توسط پزشکان نیز می‌تواند درد را به‌کلی از بین ببرند. شما همچنین می‌توانید از پزشکتان درخواست کنید تا با تجویز داروی غیر هورمونی به خصوصی (از آوردن نام این دارو معذوریم) خون‌ریزی‌های وابسته به دوران قاعدگی را کنترل کند.

بانوان در همه‌ی سنین می‌توانند از دستگاه‌های داخل رحمی‌استفاده کنند

استفاده از دستگاه‌های داخل رحمی‌بسیار ساده و مؤثر است. این مورد هم یکی دیگر از موارد هفت توصیه‌ی متخصصین زنان و زایمان می‌باشد. این دستگاه‌ها یکی دیگر از متدهای کنترل بارداری هستند. متخصصین زنان و زایمان معمولاً از این روش برای خودشان استفاده می‌کنند. اما بانوان هنوز فکر می‌کنند این متد تنها برای زمانی است که دیگر قصد بچه‌دار شدن ندارید.

در این زمینه باید گفت که هم‌اکنون در دنیا، بانوان جوان به استفاده از این روش برای کنترل بارداری تشویق می‌شوند. این متد روشی طولانی‌مدت و قابل بازگشت است. همچنین برای بانوانی خوب است که یادشان می‌رود هرروز قرص‌هایشان را مصرف کنند و قصد ندارند تا چندین سال بچه‌دار شوند.

وقتی از اندام تناسلی صحبت می‌کنیم، عبارت “طبیعی است” طیف گسترده‌ای دارد

دکتر هیل می‌گوید حداقل هفته‌ای یک‌بار مراجعین از او این سؤال را می‌کنند که آیا اوضاع “طبیعی است؟” مادامی‌که خال، توده یا زخمی‌مشاهده نشده است، نباید نگران ظاهر آلت تناسلی بود. تفاوت‌های ظاهری معمولاً کاملاً طبیعی هستند. اما اگر شک دارید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. این هم از ششمین مورد از هفت توصیه‌ی متخصصین زنان و زایمان برای شما.

مطب دکتر عاری از هرگونه قضاوت است

مهم نیست که چه اتفاقی افتاده است؛ پزشک شما پشت میزش ننشسته که شما را قضاوت کند. او باید از همه‌چیز آگاه باشد تا در مورد بیماری تشخیص درستی بدهد و شما را برای انتخاب شیوه‌ی مناسب کنترل بارداری آگاه کند. اگر احساس می‌کنید پزشکتان طوری رفتار می‌کند که باب میلتان نیست و این موضوع شما را از صداقت تمام و کمال بازمی‌دارد، پزشکتان را عوض کنید.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *