تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

آب چغندر تقویت کننده ای ثابت شده برای تمرین

آب چغندر یک مکمل حیرت انگیز تازه است که در دنیای کارایی ورزشی نگاه ها را به سوی خود جلب کرده . فواید حاصل از مقادیر بالای نیترات در آب چغندر، تقویت کننده ای ثابت شده برای تمرین است. محققان افرادی را با یک تست تمرین متناوب و ریکاوری یویو تحت بررسی قرار دادند.

این شامل دویدن ۴۰ متر در زمان کمتر و کمتر است. بین فواصل زمانی، افراد اجازه داشتند ۱۰ ثانیه استراحت کنند. در روز قبل از انجام تست، ۱۴ مرد عضو یک تیم ورزشی تفریحی ۱۴۰ میلی لیتر آب چغندر هنگام صبح و همین مقدار را هنگام عصر نوشیدند. در روز تست، آنها ۱۴۰ میلی لیتر ۵٫۲ ساعت قبل از تست نوشیدند، و یک ساعت بعد، ۷۰ میلی لیتر دیگر هم نوشیدند. در پایان مطالعه، مقدار غلظت نیترات پلاسمای افراد در زمان استراحت، حدود ۴۰۰ درصد در گروهی که آب چغندر نوشیده بودند بیش از گروهی که نوشیدنی بی اثری دریافت کرده بودند. کارایی افراد در تست تمرین متناوب و ریکاوری هم در گروه مصرف کننده آب چغندر، ۲٫۴ درصد بیش از گروه مقابل گزارش شد.

سطح لاکتات خون در بین دو گروه تفاوتی نداشت، ولی سطح متوسط گلوکز پایین تر، گزارش شد و پتاسیم پلاسما به سمت کاهش تمایل داشت. محققان بر این تصورند که گروه مصرف کننده آب چغندر کارایی نیتریک اکسید بالاتری دارند، که شاید بخاطر جذب بیشتر گلوکز در عضله باشد.

این مطالعه نشان داد که چغندر ، کارایی عضلات را در طول تمرینات متناوب شدید ارتقاء می دهد و می تواند مکمل موثری برای ورزشکاران رشته های تیمی باشد.

p_09-11

لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل را برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد.
مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ آن است و بعد ساقه‌های آن و بعد از آن ریشه که پخته آن لبو نام دارد.
قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است.
خوردن پخته چغندر رعشه را معالجه می‌کند.
برگ سرخ رنگ آن اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز می‌کند و ورم آن را فرو می‌نشاند.
برای درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است.
آب برگ چغندر برای درد مفاصل و نقرس، سردرد و دندان‌درد مفید است. ضماد برگ با اسید بوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی می‌شود.
لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.
افراد می‌توانند با مصرف ۱۰۵ گرم چغندر قرمز، ۵۳ درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند.
فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است. گفتنی است، چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *