حرکات ورزشی برای مقابله با سلولیت پوست

حرکات ورزشی برای مقابله با سلولیت پوست

سلولیت یعنی چربی های طبیعی زیر پوست که ظاهری تو رفته و برآمده دارند. این چروک ها زمانی ایجاد می شود که چربی زیر بافت پوستی فشار وارد کرده و باعث می شود پوست ظاهری سوراخ سوراخ شبیه پنیر یا پوست پرتقال پیدا کند.

طبق برآوردهای انجام شده ۹۰ درصد از زنان و ۱۰ درصد از مردان در مرحله ای از زندگی خود ممکن است دچار سلولیت شوند. در زنان این مساله اغلب در سالهای نزدیک یائسگی رخ می دهد.

تغییرات هورمونی و به ویژه کاهش سطح استروژن در این زمان می تواند با تغییرات گردش خون و کاهش تولید کلاژن همراه شود. افزایش و بزرگتر شدن سلول های چربی و از سوی دیگر کلاژن نازکتر پوست می تواند سبب ایجاد ظاهری تو رفته و برآمده در پوست ران ها، باسن، شکم و یا حتی زانوها شود.

گرچه سلولیت تمایزی میان قربانیان خود قائل نیست. ممکن است این بیماری در اوایل دوران نوجوانی چه در افراد چاق و چه در افراد لاغر پدیدار شود.

این بیماری به لحاظ تکنیکی، خطری ندارد، تنها از نظر زیبایی ظاهری برای بعضی افراد ناخوشایند است.

به همین علت، صنایع تولید مواد آرایشی و دارویی فرصتی به دست آورده اند تا با تولید کرم، لوسیون، معجون، لیزر درمانی و سایر شیوه های درمانی راه حلی برای این مشکل زیباشناختی ارائه دهند. اما برای درمان سلولیت به شیوه های اساسی تر از جمله ورزش کردن نیاز است.

 حرکت ورزشی برای مقابله با سلولیت

۰۶۰۸۹۵_۰۹۳۰_۲٫jpg

اگر سلولیت به مراحل پیشرفته رسیده باشد (یعنی هنگامی که دراز کشیده اید یا در آینه نگاه می کنید قابل مشاهده باشد)، درمان آن سخت تر است. اما اگر در مراحل ابتدایی باشد درمان آن ساده تر است. همچنین با افزایش جریان خون سالم و کاهش چربی ها در آن محل می توان از ایجاد آن پیشگیری کرد.

پایل اسکات

به جای اینکه پا را به عرض شانه باز کنید و پنجه پا رو به جلو باشد، کمی پاها را بیشتر از هم باز کنید و پنجه را به سمت دیوار کناری بچرخانید. پنجه چپ به سمت دیوار چپ و پنجه راست به سمت دیوار راست. از همین حالت بدن برای اسکات زدن استفاده کنید.

اما وقتی بالا می آیید و به نقطه اول بر می گردید، عضلات داخل ران را منقبض کنید.

عضلات باسن را جمع کنید و مطمئن شوید که فشار بیشتر روی قسمت داخلی و خارجی ران هاست.

اسکات با توپ ورزشی

بایستید و پاها را به عرض شانه باز کنید و توپ را بالای سر خود نگه دارید. باسن خود را به سمت عقب و پایین ببرید و بالاتنه را همراه آن پایین بیاورید. توپ را تا سطح شانه ها پایین بیاورید.

همین طور که بر روی توپ مقابل خود تمرکز کرده اید، سعی کنید سر زانوها را عقب تر از انگشتان پا نگه دارید و سینه خود را بالا دهید. نفس خود را بیرون دهید و دوباره به جای اول برگردید و دوباره توپ را بالای سر خود ببرید.

حرکت پل

به پشت دراز بکشید و دست ها را در کنار خود قرار دهید، پاها را از زانو خم کنید. با فشار به پاشنه ها، باسن خود را بالا بیاورید.

قسمت بالای کمر و شانه های شما باید به تشک یا زمین فشرده شده باشد. دوباره به سمت پایین برگشته و این حرکت را تکرار کنید. برای اینکه این حرکت دشوارتر شود این حرکت را یک پایی انجام دهید!

حرکت کوهنورد

بایستید. به جلو خم شده و دست ها را روی زمین بگذارید و پاها را بالا بیاورید. الان باید در حالت صاف و کشیده باشید. پای راست خود را به سمت دست راست خود تا جایی که می توانید بالا بیاورید. پای خود را برگردانید و این کار را با پای چپ تکرار کنید. بعد از تکمیل هر حرکت به حالت اول برگردید و دوباره بایستید.

بالاآوردن پا از پهلو و استفاده از نوار کشی

از یک نوار کشی استفاده کنید و در حالیکه پاهایتان کاملا صاف و کشیده است به پهلوی راست دراز بکشید. باند کشی را دور مچ پاهای خود بپیچید. پای چپ را روی پای راست قرار دهید. از بازوی راست خود به عنوان نقطه اتکا استفاده کنید و بالاتنه خود را از روی زمین بالا بیاورید.

پاهای خود را صاف کرده و پای راست را تا جاییکه می توانید بالا بیاورید. سعی کنید زانوی خود را صاف نگه دارید. دوباره پایتان را پایین آورده و به جای اول برگردانید. این حرکت را هرچند بار که می توانید در مدت ۳۰ ثانیه تکرار کنید. به پهلوی چپ دراز کشیده و هر چند بار که می توانید در عرض ۳۰ ثانیه این حرکت را تکرار کنید.

فعالیت جسمی و تغذیه مناسب می تواند مانع از ابتلا به سلولیت شود

حرکات ورزشی که در بالا به آن اشاره شد می تواند برای تقویت و خوش فرم شدن نواحی خاص بدن مفید باشد اما به خاطر داشته باشید که در عین انجام این حرکات ورزشی باید به طور کلی شیوه زندگی پر تحرک و سالمی داشته باشید.

دکتر لونل بیسون متخصص استخوان و عضله بر این باور است که سلولیت مشکل زندگی مدرن امروز است که از اواخر دهه ۷۰ میلادی شیوع پیدا کرده چون خانم ها بیشتر به پشت میز نشینی عادت کرده اند.

وی می گوید: “من به کشورهای در حال توسعه زیادی سفر کرده ام و از مردم روستایی عکس انداخته ام. وقتی از خانم ها عکس می گرفتم می دیدم که به هیچ نوع سلولیتی مبتلا نیستند، بعد به کارهایی که انجام می دادند و غذاهایی که می خوردند دقت کردم.

آنها غذاهای ارگانیک می خوردند و از لحظه ای که از خواب بیدار می شدند مشغول حرکت و جنب و جوش بودند، مثلا لباس های خود را در رودخانه می شستند.

در کشورهای پیشرفته برای خوردن آب کافی است به سراغ یخچال بروید و در آن را باز کنید اما در کشورهای در حال توسعه خانم ها باید کنار رودخانه بروند و مخزن های سنگین پر از آب را حمل کنند.

یک شیوه خوب این است که هر روز ۱۰۰۰۰ قدم پیاده روی کنید، به ویژه اگر یکسره در محل کارتان پشت میز نشسته اید. این کار هم مانند نوشیدن آب کافی در طول روز، برای سلامتی بسیار ضروری است.

عامل دیگر سلولیت: لباس های زیر؟

دکتر بیسون معتقد است تغییر مدل لباس های زیر هم از عواملی بوده است که سبب افزایش ابتلا به سلولیت در کشورهای پیشرفته شده است. لباس های تنگ پلاستیکی برای جریان خون شما ضرر دارد؛ سلولیت هم معمولا در مناطقی ایجاد می شود که از این لباس های پلاستیکی چسبان استفاده کرده اید. تا قبل از دهه ۱۹۷۰ سلولیت بیماری رایجی نبود، تا اینکه رژیم غذایی، میزان فعالیت و نوع لباس زیر مردم تغییر کرد. پیش از آن خانم ها دامن های بلندتری می پوشیدند و لباس های زیرشان گشادتر بود. پس بهتر است همیشه از لباس های زیر گشادتری استفاده کنید تا احتمال ابتلا به سلولیت را کاهش دهید.

منبع: فیتامین


نویسنده مطلب:




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.