تغذیه و تناسب اندامغذا و سالادهانکته های تغذیه ای

افزایش ریسک بیماری های قلبی با خوردن سوشی

در طول سال های اخیر شاهد رواج سوشی که زمانی تنها در آسیای شرقی محبوبیت داشت ( که بطور عمده از ماهی خام و سبزیجات تهیه می شود)، در سایر نقاط جهان هستیم.

باور رایج این است که سوشی غذایی کم کالری است، غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ که می تواند افزایش طول عمر را در مصرف کنندگان در پی داشته باشد. اما، مطالعه ای که نتایج آن در ژورنال تحقیق ریسک منتشر شده گزارش کرده که مصرف مداوم سوشی می تواند ریسک قابل توجهی برای انسان ها داشته باشد از جهت افزایش سطح جیوه در بدن.

مطالعه نشان داده که ماهی تن ساشمی حاوی بالاترین مقدار متیل جیوه در بین ماهی هایی است که برای تهیه سوشی استفاده می شود، بر اساس نمونه هایی که از سراسر آمریکا جمع آوری شده آثار متیل جیوه بر انسانها در نتیجه مصرف بیش از اندازه ماهی می تواند شامل اختلال در سیستم عصبی، ضعف قدرت ادراک، و افزایش ریسک بیماریهای قلبی عروقی شود.

بیش از ۱۲۰۰ فرد در مورد مصرف سوشی و دیگر محصولات حاصل از ماهی مورد مصاحبه قرار گرفتند، و سطوح جیوه در نمونه های سوشی عرضه شده در آمریکا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

مطالعه نشان داد ۹۲ درصد افراد مصاحبه شونده، بطور متوسط ۵ وعده شامل ماهی یا سوشی در طول ماه مصرف می کردند. ۱۰ درصد از این افراد که از نژادهای مختلف بودند تحت ریسک بالاتر از حداقل سطح متیل جیوه که توسط مرکز کنترل بیماری های آمریکا و سطحی که توسط سازمان جهانی سلامتی در مورد میزان تحمل موقتی بدن در برابر متیل جیوه ذکر شده، قرار داشتند.

مطالعه همچنین اشاره کرده ماهی های بزرگ تن، که از جمله گران ترین و محبوب ترین ماهی ها برای تولید سوشی هستند، حاوی بالاترین سطح از جیوه هستند، ضمن اینکه تلاشی برای صید ماهی های تن به منظور تولید سوشی به صید بی رویه و خطر انقراض نسل برخی از ماهی ها منجر شده. در نهایت مطالعه، خاطر نشان کرده که سوشی های تولید شده با ماهی سالمون حاوی مقدار پایین تری از سطوح متیل جیوه هستند.

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *