تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

عوارض و اثرات کم تحرکی و چاقی

اگر می خواهید به دیابت نوع ۲ مبتلا نشوید باید تحرک داشته باشید. محققان معتقدند بی تحرکی می تواند تا ۲۲ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. آن ها می گویند هر یک ساعتی که بدون تحرک یک جا بنشینید تا ۲۲ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در شما افزایش می یابد. ممکن است یک پروژه کاری شما را ساعت ها پشت میز کامپیوترتان نگه دارد. شاید بخواهید بیشتر کارهایتان را روی کاناپه در اتاقتان انجام دهید. ممکن است به علت شغلی که دارید بیشتر ساعات روز را در حال نشستن باشید. باید بدانید تمام این موارد سلامت شما را تهدید کرده و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را بالا می برد.

محققان طی یک مطالعه روی ۲۵۰۰ داوطلب با میانگین سنی ۶۰ سال سعی کردند ارتباط بین تحرک داشتن و متابولیسم گلوکز و همچنین سندروم متابولیک را دریابند. آن ها برای بررسی الگوهای رفتاری داوطلبان یک دستگاه پوشیدنی هوشمند به آن ها وصل کردند که تمام تحرکات آن ها در خود ثبت می کند. به علاوه یک دستگاه شتاب سنج به ران آن ها بسته شد. به این ترتیب تمام جزئیات حرکات این داوطلبان ثبت و بررسی شد. در این مطالعه افراد هر چه کم تحرک تر بودند متابولیسم تجزیه ی گلوکز با مشکلات بیشتری انجام می شد.

افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند تا ۲۹ درصد کم تحرک تر از بقیه می باشند و عادت به بی تحرکی دارند. آن ها معمولا تا بیش از ۲۶۶ دقیقه در روز را بدون تحرک یک جا می مانند. این روال سوخت و ساز گلوگز را با مشکل مواجه می کند. محققان معتقدند هر یک ساعت بی تحرکی تا ۲۲ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. این آمار جدا از فعالیت های بدنی سنگین و در خصوص میانگین فعالیت های بدنی معمولی و روزمره ی افراد است. در نتیجه بی تحرکی نهایتا می تواند شما را وابسته به تزریق انسولین کند و سلامتتان را از شما بگیرید.

سایر عوارض و اثرات کم تحرکی و چاقی

سرطان سینه، رحم، تخمدان و کیسه صفرا در زنان چاق بیشتر دیده می‌شود.

افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های کولون، رکتوم و پروستات در آقایان

سبب تخریب مفصلی و در نتیجه ایجاد درد مفصل

مشکلات گوارشی همچون سنگ کیسه صفرا، کبد چرب، نقرس و…

مشکلات اسکلتی عضلانی مانند کمردرد ، سندرم تونل کارپل، درد ناحیه شانه

اختلالات تولید مثلی در زنان همچون ناباروری و بی‌نظمی قاعدگی

هموروئید ( بواسیر )

منبع: 7گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *