کفش ورزشی و نکات قابل توجه

کفش ورزشی و نکات قابل توجه

انتخاب کتونی درست واقعا می تواند چالش زا باشد. وارد یک مغازه خوب ورزشی می شوید و با دیواری پر از گزینه های مختلف روبه رو می شوید که حتی نمی دانید به آن نیاز دارید یا نه. اما در نهایت کفشی را به اشتباهی می خرید که می تواند کل برنامه ورزشیتان را نابود کند.

کفش های خاصی برای وزنه برداری، کراس فیت، دو، و حتی برای یوگا ساخته شده اند. بنابراین باید کفشی را انتخاب کنید که برای هدف اولیه تان مناسب است. برای مثال، دونده ها به کفش هایی نیاز دارند که الگوی تکراری و فشاریی که هنگام دویدن وارد می شود را تحمل کند.

در نظر کسی که به طور عادی پیاده روی می کند، این کتانی هایی که طراحی دقیقی دارند جذاب هستند، اما تمام تصمیماتی که در طراحی یک جفت کفش گرفته می شود برای افزایش عملکرد ورزشی است. یک ویژگی که باعث افزایش عملکرد در دویدن می شود، ممکن است همان تاثیر را در پیاده روی نداشته باشد.

آنچه که دونده ها می خواهند نسبت به کسانی که پیاده روی می کنند متفاوت است. برای مثال، کفش پیاده روی کفی بیشتری دارد، مخصوصا در پاشنه. اگرچه در پیاده روی نسبت دویدن ضربه کمتر است، پاهایتان مدت بیشتری بر روی زمین می ماند، بنابراین این کفی تاثیر ضربه را کمتر می کند.

هنگام راه رفتن وزن از پاشنه به گردی پا حرکت می کند و به سمت انگشتان پا می رود. یعنی برای پیاده روی کفش باید در قسمت گردی انعطاف پذیر باشد که امکان تاب وجود داشته باشد، و از طریق انحنا در جایی که نیروی پا به زمین و کفی بیشتر است از آن حمایت کند. راه رفتن به وسیله کفش های دو که اغلب کفی کمتری دارند منجر به صدمات ضربه ای هم چون التهاب پلانتار فاسیا، شکستگی به دلیل فشار، و التهاب تاندون آشیل می شود.

مشخصا، دویدن و راه رفتن نسبتا مشابه هستند، بنابراین بعضی از کفش های ورزشی دو می توانند برای پیاده روی نیز استفاده شوند، اگر از حمایت کافی برخوردار باشند و احساس راحتی در آن بشود. اما از کتانی هایی که برای فعالیت های کاملا متفاوت طراحی شده باید پرهیز کرد – مثلا وزنه برداری المپیک که یک کفی سخت و صافی دارد که باعث مقاومت بیشتر در هنگام وزنه برداری سنگین می شود.

بیشتر از هر چیز دیگر هدفتان راحت بودن است، چون در غیر اینصورت دیگر نمی توانید راه بروید. بنابراین هنگامی که دنبال کفش پیاده روی عالی می گردید، از کفی آن شروع کنید که حمایت از انحنای پا را داشته باشد، مخصوصا اگر پاهایتان بیشتر از معمول صاف است.

منبع: فیتامین


نویسنده مطلب:




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.