تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

همه خانم ها باید شنا کنند

شنا کردن هم یک ورزش هوازی است و هم قدرتی

آقای ارول والتون صاحب ورزشگاهی در نیویورک می گوید: “در شنا، اگر دایم حرکت نکنید در آب غرق می شوید (پس یک ورزش هوازی است)؛ علاوه بر این چگالی آب ۸۰۰ برابر هوا است، به همین علت عضلات شما باید دایما در برابر آن مقاومت کنند، پس یک ورزش قدرتی هم هست.

۰۶۱۰۹۵_۱۰۲۶_۱٫jpg

شنا ورزشی است که فشار کمی به بدن وارد می کند

بله، فشار کم به این معنا که ورزش خوبی برای ورزشکاران آسیب دیده است که می خواهند به مفاصلشان زیاد فشار وارد نشود. به علاوه، شما می توانید با شدتی کمتر و با حرکاتی منظم شنا کنید بدون اینکه عرق کنید یا عضلات دچار پارگی شوند.

شما می توانید یک روز به شدت شنا کنید و دوباره فردای همان روز به استخر بروید، چرا که تحقیقات نشان داده شنا کردن برای ریکاوری بدن بهتر از انجام حرکات ایستا است.

شنا کردن برای ریه ها بسیار مفید است

وقتی صورت شما زیر آب است، اکسیژن ماده ای گرانبها می شود. در عوض، بدن شما خود را طوری تنظیم می کند تا از اکسیژن موجود بهترین استفاده را بکند. علاوه بر این، ریه ها یاد می گیرند با هر بار عمل دم هوای تازه بیشتری را وارد خود نمایند و با هر بار بازدم دی اکسید کربن بیشتری را خارج سازند.

تحقیقی که اخیرا در نشریه فیزیولوژی منتشر شده است نشان می دهد شناگران حجم نوسان بالاتری نسبت به دوندگان دارند، یعنی میزان هوایی که هنگام تنفس معمولی وارد ریه خود می کنند و از آن خارج می نمایند بیشتر است. این مساله سبب می شود شناگران در زمان استراحت ضربان قلب و فشار خون پایین تری داشته باشند و هنگام دویدن بهتر عمل کنند.

شناکردن باعث می شود دونده بهتری شوید

شنا کردن توانایی شما را برای اکسیژن گیری و استفاده بهینه از اکسیژن افزایش می دهد، همچنین استقامت بدن شما را به شدت افزایش می دهد. بنابراین شما می توانید کیلومترها بدوید بدون اینکه خسته شوید.

مقاله ای که در سال ۲۰۱۳ در نشریه علوم ورزشی و پزشکی منتشر شده است نشان می دهد تکنیک تنفس کنترل شده (یعنی دو بار نفس گرفتن در طول استخر) بعد از ۱۲ جلسه شنا می تواند توانایی دویدن فرد را ۶ درصد افزایش دهد. علاوه بر همه اینها، شنا کردن عضلات باسن، شکم، همسترینگ و شانه های شما را تقویت می کند که همه آنها هنگام دویدن مورد نیاز هستند.

۰۶۱۰۹۵_۱۰۲۶_۳٫jpg

هر کسی می تواند شنا کند

چه در حال بهبود آسیب های بدنی باشید، چه باردار باشید یا تازه زایمان کرده باشید و چه یک بدنساز قوی هیکل باشید، شنا برای شما ورزشی عالی است. شما می توانید سرعت و شدت شنا کردن خود را تعیین کنید.

شنا کردن استرس های عمده را از بین می برد

شنا کردن سبب تولید آندروفین شده و سطح استرس شما را کاهش می دهد. قرار گرفتن در آب به شما احساس آرامش خاصی می دهد. وقتی در آب غوطه ور می شوید میزان اطلاعات حسی که بدن شما را هر لحظه بمباران می کند کاهش یافته و به همین علت احساس آرامش می کنید. تحقیقات نشان می دهد غوطه ور شدن در آب می تواند سبب از بین رفتن نشانه های استرس در بیمارانی شود که دچار استرس های مزمن هستند.

شنا کردن زمان را به عقب بر می گرداند و شما را جوان تر می کند

تحقیقات نشان داده است کسانی که مرتب شنا می کنند به لحاظ بیولوژیک ۲۰ سال جوان تر از سن خود نشان می دهند.

دانشمندان می گویند شنا کردن حتی برای افراد بالای ۷۰ سال هم خوب است و بر فشار خون، سطح کلسترول، عملکرد قلبی عروقی، سیستم اعصاب مرکزی، عملکرد شناختی مغز، توده عضلانی، و ترکیبات خون موثر است و آن را شبیه به زمانی که جوان تر بودید می سازد. با شنا کردن دیگر نیازی به استفاده از کرم های ضد چروک نیست!

۰۶۱۰۹۵_۱۰۲۶_۴٫jpg

شنا کردن همه عضلاتی که بیکار مانده اند به کار می گیرد

وقتی پشت میز نشسته اید نمی توانید دست خود را بالای سرتان ببرید ولی وقتی در استخر شنا می کنید بازوهایتان بالای سرتان می آیند و حرکت می کنند، یعنی عضلاتی که به فراموشی سپرده شده بودند وادار به حرکت می شوند، عضلاتی از قبیل عضلات شانه و دلتوئید. این عضلات حتی در هنگام دوچرخه سواری یا پیاده روی هم به کار گرفته نمی شوند.

علاوه بر این، چون در هنگام شنا مجبورید تعادل خود را در آب در حین حرکت دست و پایتان حفظ کنید، به شما کمک می کند ماهیچه های شکم و کمرتان را تقویت کند.

شنا کردن شما را باهوش تر می کند

هنگام شنا کردن جریان خون شما به سمت قلب ۱۴ درصد افزایش می یابد. محققان عقیده دارند که فشار آب بر روی قفسه سینه سبب جریان خون بهتر به سمت مغز می شود.

هنگام شنا کردن جریان خون شما به سمت قلب ۱۴ درصد افزایش می یابد. محققان عقیده دارند که فشار آب بر روی قفسه سینه سبب جریان خون بهتر به سمت مغز می شود.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *