سلامتیسلامتی مونکات سلامتی

توصیه هایی برای رهایی از اسکالپ خشک

اسکالپ (پوست سر) خشک باعث خارش و احساس ناراحتی و گاهی پوسته ریزی می شود.

علل پوست سر خشک عبارتند از :

– استفاده طولانی از شامپوهای قوی که حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند.
– تماس زیاد با آب داغ
– کمبود مواد مغذی بدن به دلیل تغذیه نادرست
– تماس با شرایط آب و هوایی خشن و خشک
– استفاده بیش از حد از مواد و روش های آرایشی مو
– مراقبت نادرست از مو

برای رهایی از اسکالپ خشک به توصیه های زیر عمل کنید :

1- از شامپوهای مرطوب کننده و ملایم استفاده کنید و برای شستشوی موها بجای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.
2- از نرم کننده حاوی آب رسان استفاده کنید چون شامپو زدن، چربی های ضروری را از موهای شما می شوید ، از این رو باید از یک نرم کننده استفاده کنید. می توانید از نرم کننده هایی که نیاز به شستشو ندارند و روی ساقه مو می مانند نیز استفاده کنید.
3- از فراورده های آرایشی مو اجتناب کنید. فراورده های حاوی الکل و عطر باعث خشک شدن پوست سر شما می شوند. از اسپری و ژل های مو استفاده نکنید. استفاده زیاد از سشوار موی سر شما را خشک می کند.
4- استفاده از روغن مو: روغن نارگیل یک مرطوب کننده ارزان و در دسترس است. کمی روغن نارگیل گرم را به کف سر خود بمالید و ماساژ بدهید تا جذب شود. از روغن زیتون هم می توانید استفاده کنید. بعد از مالیدن روغن، مو و کف سر خود را با شامپوی ملایم بشویید.
5- از چربی های ضروری استفاده کنید. روغن علف لیمو برای پوست سر خشک بسیار مفید است بویژه اگر شما پوست سر خشک و موهای چرب دارید. همچنین روغن اسطوخودوس و چوب صندل نیز برای مرطوب ساختن کف سر مفید است.
6- لایه برداری اسکالپ: در مواردی که اسکالپ خشک منجر به پوسته ریزی می شود لازم است این پوسته ها برداشته شوند. برای لایه برداری از اسکراب روغن زیتون و شکر استفاده کنید. شکر قهوه ای را در روغن زیتون بریزید و به کف سر بمالید و ماساژ دهید و بعد با شامپو بشویید. این روش نه تنها پوسته را از بین می برد بلکه باعث تحریک غدد سبابه نیز می شود.
7- درمان با تخم مرغ و ماست : تخم مرغ حاوی پروتئین است و ماست یک مرطوب کننده طبیعی است. یک تخم مرغ را با 4 قاشق ماست و دو قاشق عسل و یک قاشق روغن بادام مخلوط کنید و کاملا به هم بزنید و مخلوط حاصل را به کف سر و موی خود بمالید و بعد بشویید. هفته ای یک بار این کار را تکرار کنید.
8- از موهای خود حفاظت کنید. آلودگی هوا ، اشعه ی خورشید و گرمای شدید اثر مخرب بر مو دارند از کلاه یا روسری در ساعات گرم روز استفاده کنید.
9- آب فراوان بنوشید و تغذیه سالم داشته باشید. مغزها ، تخم مرغ، غذاهای دریایی، مرغ، لبنیات ، سویا ، پاپایا، پرتقال و سبزیجات فراوان میل کنید تا روی، آهن، ویتامین و امگا 3 کافی به بدن و اسکالپ خود برسانید.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *