تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتیورزش

ورزشی که شما را از آلزایمر در امان نگه میدارد

براساس تحقیقات، افرادی که بر روی دوچرخه، تردمیل، یا الپتیکال ورزش می کنند حافظه و مهارت های حل مسئله شان بعد از شش ماه بهبود می یابد.

بیشتر از آنچه که فکر می کنید ورزش کردن برایتان خوب است. بر اساس تحقیقات ورزش های هوازی مهارت های ذهنی و حجم مغز را در افراد بالغی که اختلال شناختی – شرایطی که بین کاهش معمول حافظه به دلیل سن و فراموشی جدی قرار دارد- دارند بهبود می بخشد. فعالیت های کششی نیزبعد از یک دوره شش ماهه حجم مغز را افزایش داد، اما تاثیر زیادی بر روی عملکرد مغزی نداشت.

۰۹۲۲۹۵_۰۹۰۳_۱٫jpg

محققان از تکنیک جدید ام آر آی برای اندازه گیری تغییرات حجم و شکل مغز در نواحی خاص کمک گرفته اند که ابزار مهمی برای پیگیری روند فراموشی است.

در آغاز محققان اسکن ام آر آی را بر روی ۳۵ نفر با اختلال شناختی ضعیف که فاکتور خطر برای آلزایمر است انجام دادند. سپس افراد را به دو گروه تقسیم کردند و ۴ جلسه در هفته ورزش های کششی یا ایروبیک شرکت می کردند. این ورزش ها شامل راه رفتن بر روی تردمیل، دوچرخه ثابت، یا استفاده از ماشین الپتیکال است. بعد از شش ماه محققان اسکن دوم ام آر آی را انجام دادند و هر دو اسکن را با هم مقایسه کردند.

در هر دو گروه افزایش مناطق خاکستری مغز دیده می شد، شامل لوب گیجگاهی که از حافظه کوتاه مدت حمایت می کند. اما پیشرفت در کسانی که راه می رفتند، پدال می زدند یا از دستگاه الپتیکال استفاده می کردند بیشتر بود.

به گفته یک استادیار پیری شناسی و طب سالمندان، “حتی بعد از یک دوره زمانی کوتاه، مشاهده کردیم که فعالیت ایروبیک منجر به تغییرات زیادی در مغز می شود”.

افرادی که در گروه حرکات کششی بودند، مجموع حجم مغزشان کمتر افزایش پیدا کرده بود و نشانه های تغییر شکل جهت دار در قسمت سفید مغز آنها مشاهده می شد – تغییرات شکلی که در ارتباط با از بین رفتن حجم بود. محققان اعتقاد دارند این نشانه ها می توانند علائم اولیه فراموشی باشند. تغییرات جهت دار در مغز بدون تغییرات در حجم منطقه می تواند نشان زیستی بیماری عصبی باشد.

اما ورزش ایروبیک در افرادی که مشکلات شناختی اولیه دارند، می تواند حجم مغز را حفظ و احتمالا افزایش دهد.

هم چنین محققان گزارش کردند که در یک دوره ۶ ماهه، در تست های اجرایی بهتر عمل می کردند- یک سری فرایندهای یادگیری که شامل فعالیت حافظه، استدلال و حل مسئله بود، در حالی که در گروه تمرینات کششی هیچ تغییراتی مشاهده نشد. این به آن معنا نیست که حرکات کششی به هیچ وجه کمک نمی کنند، در مقایسه با بی تحرکی بهتر هستند. بر این اساس فعالیت ایروبیک برای عملکرد بهتر مغز مفیدتر است.

براساس تحقیقات، پیاده روی سریع (اما نه تمرینات مقاومتی، یا تعادلی، یا فرم دهی عضلانی) ارتباط زیادی با بزرگ شدن هیپوکمپ دارد. در این رابطه تمرینات ایروبیک می تواند یک رقیب داشته باشد. در یک پژوهش مربوط به کشور استرالیا مشخص شد زنانی که به طور مرتب تمرینات باوزنه انجام می دهند عملکرد شناختی بهتری نسبت به کسانی که به طور مرتب حرکات کششی یا ورزش های سبک انجام می دهند دارند.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *