درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

پرولاکتینوما چیست و چه عوارضی دارد؟

پرولاکتینوما یک تومور خوشخیم (adenoma) غده هیپوفیزاست که به مقدارفراوان پرولاکتین ترشح می کند.

این بیماری مربوط به سنین کمتر از ۴۰ سال بوده وخانم ها را ۵ برابر بیشترآقایان گرفتار می کند و دربچه ها نادر است. این تومور به دوشکل میکرو آدنوما (با قطر کمتر از یک میلی متر) بطور غالب درخانم ها و ماکروآدنوما در آقایان دیده می شود.

علائم پرولاکتینوما

نوع میکرو معمولا کوچک باقی می ماند ولی درنوع ماکرو حتی قبل ازاینکه علامتی بدهد می تواند بسیاربزرگ شود. از این روعلائم به دو گروه خانمها و آقایان تقسیم می شود؛

علائم پرولاکتینوما در خانم ها

گالاکتوره (ترشح نابجا شیر از پستان)

حساسیت پستان ها

سردرد

فقدان قاعدگی

کاهش میل جنسی

نازایی

اختلالات بینایی

علائم پرولاکتینوما درمردان

کاهش میل جنسی

جنیکوماستی (بزرگی پستان)

سردرد

ناتوانی جنسی

نازایی

اختلالات بینایی

 از طرفی ممکن است که این بیماران هیچگونه علامتی وجودنداشته باشد بویژه مردان.

عوارض پرولاکتینوما

از دست دادن بینایی

پرولاکتینوما ممکن است آنقدر بزرگ شود که اعصاب بینایی را تحت فشار قرارداده و بینایی را مختل کند .

کاهش عملکرد غده هیپوفیز

بزرگ شدن پرولاکتینوما سبب فشار آوردن به غده هیپوفیز شده و این امر سبب عدم کفایت عملکرد هیپوفیز در کنترل هورمون های دیگر می شود. در نهایت این شرایط منجر به هیپوتیروئیدی ، نارسایی آدرنال و کمبود هورمون رشد می شود.

پوکی استخوان

افزایش هورمون پرولاکتین سبب کاهش تولید هورمون های استروژن و تستوسترون می شود که می تواند در نهایت منجر به کاهش توده استخوانی و استئوپروز شود .

عوارض بارداری

طی یک بارداری نرمال غده هیپوفیز بزرگ شده و تولید پرولاکتین افزایش می یابد. خانمی که به پرولاکتینوما دچار بوده و سپس باردار شود ممکن است با رشد بیش از حد غده هیپوفیز روبه رو شده و علائم مربوط به آن، همچون سردرد و اختلال بینایی را تجربه کند .

اگر شما دچار پرولاکتینوما هستید و قصد باردار شدن دارید و یا اخیرا باردار شده اید، درباره شرایط پیش آمده با پزشک خود مشاوره کنید زیرا در این شرایط تحت نظر بودن و درمان ضروری است .

هشدار

درصورت عدم درمان بدلیل فشار روی عصب چشم احتمال دوبینی و کوری حتی دائم وجود دارد. از آنجا که این بیماری ماهیت عودکننده دارد لازم است همیشه گوش به زنگ بروز علائم باشید.

منبع: drmanshadi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *