تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

اعتیاد به شیرینی و راه‌های مقابله با آن

راهنمای کنترل مصرف شیرینی:

1. با نوشیدنی‌های شیرین خداحافظی کنید

صرف نظر کردن از نوشابه‌ی مورد علاقه‌تان کار سختی است اما بسیاری از افراد برای ترک کردن این عادت خود از نوشیدنی‌های گازدار فاقد شکر کمک می‌گیرند.

همچنین می‌توانید آب معدنی یا آب گازدار بدون کالری را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین (حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی) کنید.برای بهتر کردن عطر و طعم آن مقداری آب لیموترش یا پرتقال اضافه کنید.

اگر طرفدار قهوه یا چای شیرین هستید، هر هفته میزان شکر مصرفی را به نصف کاهش دهید تا زمانی که به یک قاشق چای‌خوری یا کمتر برسد.

2. اصلاً از شکرهای مصنوعی استفاده نکنید!

شاید تا کنون وسوسه شده‌اید که به دلیل اعتیاد به شیرینی با مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی کالری مصرفی خود را کاهش دهید. اما عجله نکنید! تحقیقات نشان می‌دهند که شکرهای مصنوعی به کاهش وزن کمکی نمی‌کنند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که شیرین کننده‌های مصنوعی به این دلیل که شیرین‌اند (حتی شیرین‌تر از قند معمولی!) وابستگی و میل به شکر را زیاد می‌کنند.

3. آگاهانه غذا بخورید

وقتی با اشتیاق به سمت بشقاب شیرینی و شکلات می‌روید لحظه‌ای با خود بیاندیشید. آیا واقعاً گرسنه هستید؟ آیا استرس دارید؟ کشف کنید که علت این هوس چیست؟ در این صورت به تدریج می‌توانید خود را کنترل کنید. گاهی استراحت کوتاه، پیاده روی یا صحبت با دوستان می‌توانند میل به شیرینی را کاهش دهند. زمانی که غذا می‌خورید این کار را بدون حواس پرتی انجام دهید. اگر زمان غذا خوردن به خودمان توجه کنیم (نه به تلویزیون، کامپیوتر یا تلفن) می‌توانیم بیشترین لذت را از غذا ببریم. به تغذیه‌ی خود اهمیت دهید.

4. میزان شکر محصولات را بررسی کنید

همیشه لیست مواد تشکیل‌دهنده‌ی بسته‌های مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها را بخوانید. اگر روی برچسب میزان قند بیشتر از 8 گرم بود سریعاً مواد تشکیل ‌دهنده‌ی آن را ببینید. اگر در این قسمت قند اضافه شده دیدید از خرید این محصول صرف نظر کنید. در صورتی که در لیست مواد تشکیل دهنده شکر نبود یعنی نوشیدنی یا ماده‌ی غذایی قند طبیعی دارد.

اسامی‌که نشان دهنده‌ی قند اضافه شده هستند عبارت‌اند از: ساکاروز، دکستروز، سوربیتول، مانیتول، عسل، آگاو، دکسترین، مانودکسترین، شربت ذرت با فروکتوز بالا و شربت‌های دیگر. در اکثر موارد  “ose-” یا “ols-” یعنی قند. سوکرالوز نیز از جمله قندهای مصنوعی است.

5. طبیعی

اگر فکر می‌کنید بدون شکر و قند از لذت‌های زندگی کم می‌شود نیازی نیست نگران باشید. قند طبیعی موجود در میوه‌های تازه و خشک شده، ماست، غلات و حتی سبزی‌ها هیچ مشکلی ندارند. چرا که این مواد غذایی بر خلاف آبنبات و شکلات شامل مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین D، کلسیم، ویتامین A،  ویتامین C و فیبر هستند. علاوه بر این فیبر و پروتئین زمان زیادی برای هضم شدن نیاز دارند و باعث تثبیت قند خون می‌شوند. همچنین این مواد غذایی باعث می‌شوند در طولانی مدت احساس سیری کنید.

 منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *