پرهیزاتسلامتینکات سلامتی

آشنایی با موارد استفاده و عوارض ملوکسیکام

موارد استفاده و عوارض ملوکسیکام (موبیک)

ملوکسیکام برای درمان آرتریت استفاده می شود. این دارو درد، تورم، و خشکی در مفاصل را کاهش می دهد. ملوکسیکام به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) شناخته شده است.برای اطلاعات بیشتر از این دارو در این مقاله با راستینه همراه شوید.

نام عمومی: ملوکسیکام

موبیک

چگونگی استفاده از ملوکسیکام

قبل از شروع مصرف ملوکسیکام و هر بار که دوباره قصد مصرف آن را داشتید، راهنمای دارو ارائه شده توسط داروساز خود را مطالعه کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو از طریق دهان طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز مصرف میشود. به همراه این دارو یک لیوان پر از آب (8 اونس / 240 میلی لیتر) بنوشید مگر اینکه پزشک غیر از این را دستور داده باشد. حداقل 10 دقیقه پس از مصرف این دارو دراز نکشید.

اگر شکل مایع این دارو را مصرف میکنید، قبل از مصرف هر دوز به آرامی بطری را تکان دهید. میزان مصرف را با استفاده از دستگاه اندازه گیری ویژه یا قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است دوز صحیح را دریافت نکنید.

اگر هنگام مصرف این دارو ناراحتی معده به وجود می آید، آن را با غذا، شیر، یا دوای ضد ترشی معده مصرف کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین میشود. همیشه باید کمترین دوز موثر، و تنها برای مدت زمان مقرر استفاده شود. بیشتر از مقدار تجویز شده از این دارو مصرف نکنید زیرا دوزهای بالاتر احتمال زخم معده یا خونریزی را افزایش میدهند.

شکل کپسول ملوکسیکام مقادیر مختلفی از دارو را نسبت به شکل های قرص و شربت ارائه میدهد. بنابراین کپسول و دیگر اشکال ملوکسیکام را بدون اجازه و دستور پزشک جایگزین یکدیگر نکنید.

ممکن است دو هفته طول بکشد تا شما متوجه فایده کامل این دارو شوید. برای دریافت بیشترین مزیت از این دارو آن را به طور منظم مصرف کنید. به یاد داشته باشید آن را هر روز در همان زمان استفاده کنید. در صورتی که وضعیت شما بدتر شد، پزشک خود را مطلع کنید.

موارد مصرف و سایر کاربردها

اگر شما در حال درمان بیماری مزمنی همچون آرتروز هستید، با پزشک خود در مورد درمان های غیر دارویی و یا استفاده از داروهای دیگر برای درمان درد خود صحبت کنید. همچنین به بخش هشدار این مقاله مراجعه کنید.

از این دارو برای بیماری هایی که در این بخش ذکر شده اند تنها در صورتی که توسط فرد حرفه ای در زمینه مراقبت های بهداشتی تجویز شده باشد، استفاده کنید.

این دارو ممکن است برای درمان حملات نقرس نیز استفاده شود.

عوارض جانبی ملوکسیکام

همچنین به بخش هشدار مراجعه کنید.

ناراحتی معده، تهوع، سرگیجه، یا اسهال ممکن است به وجود آیند. در صورتی که هر یک از این عوارض باقی بمانند یا بدتر شوند، فورا پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این خاطر تجویز کرده است که در نظر گرفته است فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

این دارو ممکن است موجب فشار خون بالا شود. فشار خون خود را به طور منظم چک کنید و اگر نتایج بالا بودند پزشک خود را در جریان بگذارید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فورا به پزشک مراجعه کنید، از جمله: کبودی / خونریزی آسان، سردرد شدید /مداوم، تغییرات خلق و خوی یا تغییرات روانی، افزایش وزن غیر قابل توضیح یا ناگهانی، تورم دست/ پا، نشانه هایی از مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)، سفتی گردن غیر قابل توضیح، خستگی غیر معمول.

این دارو به ندرت میتواند باعث بیماری جدی (احتمالا منجر به مرگ) کبدی شود. به محض اینکه متوجه هر گونه علائم آسیب کبدی، از جمله: ادرار تیره، تهوع/استفراغ /از دست دادن اشتها مداوم، درد معده / شکم، چشم / پوست زرد رنگ، شدید فورا کمک پزشکی دریافت کنید.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. با این حال، به محض اینکه متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و تنفس مشکل شدید، کمک پزشکی دریافت کنید.

در اینجا ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا نیست، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هشدارها

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (از جمله ملوکسیکام) به ندرت ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهند. در صورتی که مبتلا به بیماری قلبی باشید و یا در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی باشید (به عنوان مثال، با توجه به مصرف سیگار، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، یا بیماری هایی مانند فشار خون بالا و یا دیابت)، و یا مدت طولانی تری از این دارو استفاده میکنید، این خطر میتواند بیشتر باشد. این دارو نباید قبل یا بعد از عمل جراحی بای پس قلب (CABG) مصرف شود.

همچنین، این دارو به ندرت ممکن است موجب خونریزی جدی (به ندرت کشنده) معده یا روده شود. هنگام مصرف این دارو، این عارضه میتواند بدون علائم هشدار در هر زمانی رخ دهد. افراد مسن ممکن است بیشتر در معرض خطر این عارضه باشند. (به بخش احتیاط و بخش تداخلات دارویی مراجعه کنید.)

در صورتی که متوجه هر یک از عوارض جانبی نادر ولی جدی زیر شدید فورا کمک پزشکی دریافت کنید: مدفوع سیاه یا خونی/ قیری، درد مداوم معده /شکم، استفراغی که مانند دانه های قهوه است، درد قفسه سینه / فک / بازوی چپ، تنگی نفس، تعریق غیر معمول، ضعف در یک طرف بدن، تغییرات ناگهانی بینایی، لکنت زبان. در مورد خطرات و مزایای درمان با این دارو با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

احتیاط ها

قبل از مصرف ملوکسیکام، در صورتی که به این دارو و یا به آسپیرین یا NSAID های دیگر (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب) حساسیت دارید؛ و یا هر گونه آلرژی دیگری دارید، پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید. این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده فعالی باشد، که می توانند واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک و یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید، به خصوص از سوابقی همچون موارد زیر: آسم (از جمله سابقه بدتر شدن تنفس پس از مصرف آسپیرین یا سایر NSAID ها)، بیماری کبد، مشکلات معده / روده / مری (مانند خونریزی، زخم معده، سوزش سر دل مکرر)، بیماری های قلبی (مانند سابقه سکته قلبی)، فشار خون بالا، سکته مغزی، اختلالات خونی (مانند کم خونی، مشکل خونریزی / انعقاد خون)، رشد در بینی (پولیپ بینی).

مشکلات کلیوی گاهی اوقات می توانند با استفاده از داروهای NSAID، از جمله ملوکسیکام ایجاد شوند. احتمال این مشکلات در صورتی که دچار کم آبی شوید، نارسایی قلبی یا بیماری های کلیوی داشته باشید، مسن تر باشید، و یا اگر برخی داروهای خاص مصرف کنید، بیشتر میشود (بخش تداخلات دارویی را ببینید). طبق دستور پزشک برای جلوگیری از کم آبی مقدار زیادی مایعات مصرف کنید و اگر متوجه تغییر در میزان ادرار خود شدید، فورا پزشک خود را در جریان قرار دهید.

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که میتوانید فعالیت هایی که نیازمند هوشیاری هستند را به درستی انجام دهید، از انجام چنین فعالیت هایی مانند رانندگی و استفاده از دستگاه ها خودداری کنید.

این دارو ممکن است موجب خونریزی معده شود. استفاده از الکل و تنباکو، به ویژه هنگامی که با این دارو ترکیب میشود، میتواند خطر ابتلا به خونریزی معده را افزایش دهد. از مصرف الکل جدا خودداری فرمایید و سیگار کشیدن را محدود کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است موجب حساسیت بیشتر نسبت به خورشید شود. از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، برنزه شدن، و لامپهای خورشیدی اجتناب کنید. هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس های محافظ بپوشید.

قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خونریزی معده و مشکلات کلیوی حساس تر باشند.

زنان در سنین باروری قبل از استفاده از این دارو، باید با پزشک خود را در مورد مزایا و خطرات آن (مانند سقط جنین، مشکل در باردار شدن) صحبت کنند. در صورتی که حامله هستید و یا قصد بارداری دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید. در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز مصرف شود. مصرف این دارو در طول سه ماهه اول و سه ماهه آخر بارداری به علت آسیب به جنین و تداخل با زایمان نرمال، توصیه نمیشود.

معلوم نیست که این دارو به شیر مادر منتقل میشود یا نه. با این حال، داروهای مشابه به شیر مادر منتقل می شوند و بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برسانند. قبل از تغذیه با شیر مادر با دکتر خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی امکان پذیر نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله نسخه / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را به پزشک یا داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکنید، و یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسکیرن، مهارکننده های ACE (مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل)، آنژیوتانسین II مسدود کننده های گیرنده (مانند لوزارتان، والزارتان)، سیدوفویر، لیتیوم، متوترکسات (درمان با دوز بالا)، قرص های آب (دیورتیک ها مانند فوروزماید).

هنگامی که این دارو با داروهای دیگری که میتوانند موجب خونریزی شوند، مصرف شود ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. چنین داروهایی عبارتند از: داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، “رقیق کننده خون” مانند دابیگتران/ انوکساپارین / وارفارین و غیره.

اگر از شکل مایع ملوکسیکام استفاده میکنید، در صورتی که همزمان از سولفونات پلی استایرن سدیم نیز استفاده میکنید، پزشک خود را مطلع سازید.

به دقت برچسب تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه را بررسی کنید زیرا بسیاری از داروها حاوی کاهش دهنده های درد / تب هستند (آسپرین، داروهای غیر استروئیدی مانند سلکوکسیب، ایبوپروفن، یا کتورولاک). این داروها مشابه ملوکسیکام هستند و ممکن است در صورتی که باهم مصرف شوند خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهند. با این حال، اگر پزشک شما دستور داده است که برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی، آسپرین با دوز پایین (معمولا در دوزهای 81-325 میلی گرم در روز) مصرف کنید، باید به مصرف آسپرین ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما غیر از این را دستور داده باشد. برای دریافت جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران میتوان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن 1490 تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها میتوانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس 115 تماس بگیرند.

نکته های مهم

ملوکسیکام را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *