درمان بیماریسلامتیگوش و بینی

آیا مشکل شنوایی دارید؟ شاید مشکل از گوش‌ها نیست!

ممکن است شنوایی سالمندانی که سر میز شام یا در خیابان‌های شلوغ تلاش می‌کنند صدای اطرافیان را بشنوند کاملاً طبیعی باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالاً مشکل در مغز است.

مشکل شنوایی و پردازش مکالمات نشان می‌دهد توانایی مغز برای پردازش سریع و راحت مکالمات کاهش یافته است.

محقق جاناتان سیمون (Jonathan Simon) استادیار دانشگاه مریلند می‌گوید:یافته‌ها نشان می‌دهند همانطور که با افزایش سن قدرت شنوایی کاهش می‌یابد، توانایی مغز نیز در پردازش صداها کاهش می‌یابد.

سر و صدای محیط ممکن است توسط افراد جوان قابل تشخیص نباشد اما در افراد بزرگ‌تر و مسن‌تر برای درک صحبت افراد زمانی که سر و صداهای دیگری وجود دارد نیازمند به تلاش و زمان بیشتری است.

در سنین 65 تا 74  از هر سه آمریکایی یک نفر درصدی از قدرت شنوایی خود را از دست داده است. در سنین 75 به بالا نیمی‌از آن‌ها دچار مشکل شنوایی هستند.

مطالعات اخیر روی 17 نفر از بزرگسالان در سنین 18 تا 27 سال و 15 نفر در سنین 61 تا 73 بود. قدرت شنوایی همه عادی و به دور از زوال عقل بودند.

روی همه‌ی آن‌ها یک سری آزمایش‌های شنوایی که برخی از آن‌ها سر و صدای پس زمینه هم داشتند انجام شد. همچنین از همه اسکن‌های مغزی که روی دو ناحیه از مغز تمرکز کرده بود گرفته شد. این دو ناحیه شامل مغز میانی که کنترل پردازش صدای پایه و لایه‌ی بیرونی مغز که برای درک گفتار ضروری است می‌شود.

افراد بزرگسال نسبت به افراد میانسال در هر دو محیط ساکت و پر سر و صدا عملکرد بهتری داشتند.

اسکن‌ها علت را نشان دادند

اسکن‌های مغز میانی نشان داد که سیگنال‌های عصبی مربوط به شنوایی در افراد مسن‌تر ضعیف‌تر است و اسکن لایه‌ی بیرونی مغز نشان داد پردازش اطلاعات شنوایی در افراد مسن‌تر کندتر از جوانان انجام می‌شود.

علت چیست؟

محققان بر این باورند که مشکل به اختلال عصبی مرتبط با سن که ارتباط بین سلول‌های عصبی در مغز را تضعیف می‌کند برمی‌گردد.

به همین دلیل است که افراد میانسال برای شنیدن نیاز به تلاش بیشتری دارند که اغلب نیز فایده‌ای ندارد.

سالمندانی که توانایی درک صدا در مکان‌های شلوغ را ندارند احتمالاً هم از نظر عملکرد شنوایی و هم از نظر پردازش مغز دچار مشکل هستند.

یعنی سمعک‌ها تنها بخشی از مشکل شنوایی را حل می‌کنند.

اکنون  مشخص شده است تغییرات عصبی در بخش‌هایی از مغز که مرتبط با شنوایی هستند نقش مهمی‌در از دست دادن شنوایی با افزایش سن و درک گفتار به ویژه در محیط‌های شلوغ بازی می‌کند.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *