داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

خواص درمانی ترشک سه برگ

ترشک سه برگ

یکی دیگر از گیاهان دارویی که امروز به معرفی ان می پردازیم گیاه دارویی ترشک سه برگ است . ترشک سه برگ گیاهی است از خانواده ی Oxalidaceae، کوچک و یک ساله با ساقه ی خزنده ی پوشیده از کرک خاکستری، برگ های آن مانند شبدر است و دارای سه قسمت یا به تعبیری دارای سه برگچه می باشد که خیلی شبیه برگ شبدر است، هر دو طرف برگ ها با کرک، ظریفی پوشیده شده است و دمبرگ درازی دارد. گلهای آن زردرنگ می باشد ولی گونه ی دیگری از آن با گل های سفید و صورتی دیده می شود. این گیاه در شمال ایران در گیلان بین رشت، لاهیجان، بندرگز، مینودشت و سایر نقاط مرطوب و در اطراف تهران و همچنین در جنوب غربی ایران در منطقه ی کشور لرستان دیده می شود. در هندوستان و چین و مناطق مختلف دیگر جهان نیز می روید.

ترکیب شیمیایی: ماده ی شیمیایی اسید پتاسیم اکسالات در آن وجود دارد.
نام های دیگر این گیاه در طب سنتی عبارت است از: ترشک – ترشک شبدری – حماض

ترکیب شیمیایی: ماده ی شیمیایی اسید پتاسیم اکسالات در آن وجود دارد

خواص ترشک سه برگ در طب سنتی :

درمان گیاهی بیماریهای پوستی

۱- مبرد، خنک کننده و مدر است، قاعده آور می باشد، حل کننده ی سنگ، قابض و بند آورنده ی خونریزی است، برای بیماری های پوستی نظیر جرب، آبسه ها و جراحت های ناشی از گزش حیوانات سمی و پاک کردن زخمها تجویز می شود، ضددرد، مسکن و تب بر است، ورم های ناشی از کوفتگی و ضربه ای وارده به اعضا را تحلیل برده و درد آن را تسکین می دهد، درد معده را هم تسکین می دهد

درمان گیاهی اسهال خونی

۲- آب جوشانده ی آن را بخورید. برای رفع انسداد کولون و رفع اسهال خونی مفید است، برای معالجه ی بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C مصرف می شود.

۳- شیره ی آن به عنوان تریاق و ضدسم در موارد مسمومیت های حاصله از سم های جیوه ای وارسنیک به کار می رود، همچنین مالیدن آن روی سوختگی پوست در اثر آتش و هم چنین محل گزیدگی عقرب مفید می باشد.

۴۔ اگر تنتور آن رادر سرکه گرم کنید، مرحم خوبی برای اعضای شکسته می باشد

مصرف زیاد آن سمی است.

منبع: teberooz.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *