تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

کدام بهتر است؟ وزنه سبک یا سنگین

وزنه سبک باشد یا سنگین؟

روزهای اولی که وارد بدنسازی شدم این سوال در ذهنم شکل گرفت که وزنه های سبک با تکرارهای زیاد بهترند یا وزنه های سنگین با تکرارهای کم . من به عنوان یک طرفدار سیستم پرشدت به دنیا نیامدم ، بلکه زمانی که تصمیم گرفتم بدنساز شوم شروع کردم به مطالعه تمامی متون مربوط به بدنسازی در آن زمان تمرین ۶ روز در هفته رایج بود که تمام عضلات بدن ۲ نوبت و هر جلسه با حدود ۲۰ ست تمرین داده می شدند .

در همان اوایل تمریناتم مایک منتزر را پیدا کردم و هم بدن و هم فلسفه تمریناتش را تحسین کردم . هر چه از مایک مطلب بیشتری می خواندم ، بیشتر خود را موافق با او می دیدم . او می گفت مقدار تمرین کم باشد ، تعداد جلسات هم کم باشد ، اما در عوض شدت تمرین بالا باشد .

تصمیم گرفتم سیستم او را آزمایش کنم . داستان را کوتاه کنم . من از آن سیستم پیروی کردم و در نهایت توانستم ۶ بار قهرمان مستر المپیا شوم .
پرواضح است که من سیستمی را یافتم که برای بدنم موثر بود و در نتیجه طرفدار این سیستم شدم . لازم است اشاره کنم که گفته های من حکم انجیل را ندارد . شما باید روش های مختلف را مورد آزمایش قرار دهید تا موثرترین برای بدن خود را پیدا کنید من نمی دانم چه روشی برای شما بهتر است یا بهترین نتیجه را می دهد .

دارایی شما دانش شماست

در طول سال های تمریناتم دیده ام افرادی را که به دیگران می گویند برای رشد و عضله سازی باید فلان کارها را بکنید و فلان کارها را نکنید . ما همه یک سری قوانین عمومی را در مورد رشد عضلات ( از جمله تمرینات با وزنه و پروتئین ها ) می دانیم اما هر فردی خصوصیات منحصر به خودش را دارد و نمی تواند از قوانین عمومی استفاده کند . وقتی می بینید که خیلی ها تمایل دارند وزنه های سبک با تکرارهای زیاد را در تمرین مورد استفاده قرار دهند ، یعنی که آنها در مورد خودشان فکر نمی کنند و صرفا به توصیه دیگران عمل می کنند . در واقع آنها در مقابل آنچه رایج است یا بهتر بگوییم مد است تسلیم می شوند و اجازه می دهند که اذهان عمومی فلسفه تمرینشان را تعیین کند . اگر شما هم در این دسته از بدنسازی هستید نمی توانید انتظار بدست آوردن پیشرفت های چشمگیری داشته باشید چرا که شما در حال تبعیت از قوانینی هستید که برای افراد دیگری جواب داده است و الزاما نمی تواند برای شما هم موثر باشد . بحث وزنه سبک یا سنگین نیست ، من می گویم که شما باید پیدا کنید که کدام روش ها برای بدن شما مثبت و موثر هستند و این کار را با تبعیت از غریزه خود می توانید انجام دهید .
چنانچه شیوه ای برایتان موثر است ، پس آن را حفظ کنید و از آن تبعیت کنید .
از طرف دیگر هر روشی که برایتان موثر نبود را کنار بگذارید . خیلی موکد به شما توصیه می کنم که روش مرا یک بار آزمایش کنید ( البته این در حالی است که روش مفید خود را پیدا نکرده باشید ). چنانچه به دلایلی این روش برایتان کارامد نبود با ایجاد تغییرات در آن می توانید سیستم را متناسب با ظرفیتهای بدنی و استیل های تمرینی خود تنظیم کنید .
من که شما را نمی بینم ، بنابراین با خودتان تعارف نکنید ، روش را آزمایش کنید نتایج چشمگیری با آن حاصل کنید .

تقسیم به روش مرسوم :

شنبه : سینه – پشت بازو – ساق ۳۴ ست
یکشنبه: زیر بغل – جلوبازو – شکم ۳۸ ست
دوشنبه: ران – پشت پا – سرشانه ۳۴ ست
سه شنبه : سینه – پشت بازو – ساق ۳۴ ست
چهارشنبه : زیربغل – جلوبازو – شکم ۳۸ ست
پنج شنبه : ران – پشت پا – شکم ۳۴ ست
جمعه : استراحت
با احتساب ست های گرم کردنی با این روش برای تمام بدن در هفته ۲۱۲ ست اجرا می شود .

تقسیم به روش پر شدت:

شنبه : سینه – جلوبازو – پشت بازو- شکم ۲۱ ست
یکشنبه : ران – پشت پا – ساق ۱۱ ست
دوشنبه : استراحت
سه شنبه : زیربغل – سرشانه ۱۶ ست
چهارشنبه : استراحت
پنج شنبه : سینه – جلوبازو – پشت بازو – شکم ۲۱ ست
جمعه : ران – پشت پا – ساق ۱۱ ست
با احتساب ست های گرم کردنی در این روش کلا ۸۰ ست در هفته وجود دارد .

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *