تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

افزایش سوخت و ساز و شادابی با این موادغذایی

چه بخواهید وزن کم کنید و چه بخواهید سالم تر بمانید، داشتن یک سوخت و ساز کارآمد بسیار اهمیت دارد. البته اگر توجه کرده باشید، هیچ دکمه ی روشن و خاموشی برای کنترل متابولیسم بدن شما وجود ندارد. ادامه ی این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید سوخت و ساز بدن تا چه حد بر روی سلامتتان موثر است و افزودن چه غذاهایی به افزایش سوخت و ساز و شادابی بیشتر شما کمک می کند.

متابولیسم یک فرآیند دو مرحله ای شامل آنابولیسم و کاتابولیسم می باشد. در طول فرآیند آنابولیسم، انرژی تشکیل و ذخیره می شود و در طول فرآیند کاتابولیسم، انرژی آزاد می شود. متابولیسم شما شامل پردازش مواد غذایی و تبدیل شکر، پروتئین و چربی غذاها به انرژی است. هرچه متابولیسم شما سریعتر باشد، بدن راحت تر می تواند غذاها را هضم کند و چربی بسوزاند. یک متابولیسم آرام مانع سلامت شما می شود. متابولیسم در افراد مختلف متفاوت است و به فاکتورهایی چون سن، ژنتیک، جنسیت و وزن بستگی دارد. غذاها می توانند متابولیسم شما را افزایش یا کاهش دهند. از لیست غذاهای زیر مصرف کنید تا متابولیسم شما افزایش یابد.

۱- بادام

بادام یک میان وعده ی کامل حاوی پروتئین، فیبر و چربی های غیر اشباع مونو است که بدن شما را سیر نگه می دارد. مطالعه ی سال ۲۰۰۹ که در مجله ی تغذیه چاپ شد، نشان داد که افزایش مصرف پروتئین موجب احساس سیری و کنترل کالری دریافتی می شود.

۲- مارچوبه

مارچوبه نه تنها یک سبزی خوش طعم و مغذی است، بلکه کالری آن نیز بسیار پایین است. مارچوبه سرشار از ویتامین B2 است و می تواند میزان سوخت و ساز بدن را افزایش دهد، چرا که برای تولید انرژی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین استفاده می کند.

۳- لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر و نشاسته ی مقاوم است. مطالعات سال ۲۰۰۴ نشان داد که نشاسته ی مقاوم موجب افزایش متابولیسم و کاهش ذخیره ی چربی ها می شود. از آنجا که فیبر برای هضم مشکل است، بدن برای این کار سخت، سوخت و ساز بیشتری انجام می دهد.

۴- سبزیجات چلیپایی

کلم، کلم بروکلی و گل کلم حاوی آب و فیبر فراوان هستند. ترکیب آب و فیبر موجب افزایش احساس سیری تا ۳۰ درصد می شود.

۵- کرفس

کرفس به غذای چربی سوز معروف است. این سبزی منبع کلسیم است. مطالعات نشان داده است که عدم دریافت کلسیم کافی موجب آزاد شدن کلسیتریول می شود. کلسیتریول هورمونی است که موجب ذخیره ی چربی ها می شود.

۶- روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چربی است که متابولیسم بدن را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده که مصرف ۱۵ تا ۳۰ گرم چربی های زنجیره متوسط، مصرف انرژی را تا ۵% (حدود ۱۲۰ کالری) افزایش می دهد.

۷- قهوه

قهوه یکی از مواد کمیابی است که موجب حرکت چربی ها از بافت های چربی و افزایش سوخت و ساز بدن می شود. مطالعات نشان داده است که کافئین، میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش می دهد.

۸- خیار

خیار سرشار از آب و ماده ای ادرارآور است. نه تنها به آب رسانی بدن شما کمک می کند بلکه سرشار از ویتامین، مواد مغذی و فیبر نیز هست. خیار سرشار از ویتامین C است و موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

۹- انواع توت

توت ها سرشار از فیبر هستند و همانند یک اسفنج، چربی ها را به سرعت جذب و در طول لوله ی گوارشی به حرکت در می آورند ولی از جذب آنها به بدن جلوگیری می کنند. مثلا تمشک آبی و سیاه حاوی آنتوسیانین فلاونوئید هستند و می توانند سوخت و ساز بدن را افزایش دهند.

۱۰- زنجبیل

زنجبیل همواره به دلیل خواص دارویی و افزایش سوخت و ساز بدن مورد توجه بوده است. یکی از مطالعات چاپ شده در مجله ی متابولیسم نشان داد که مصرف این ادویه موجب سطوح بالای گرمازایی و کاهش گرسنگی می شود.

۱۱- چای سبز

چای سبز دارای مزایای سلامتی بسیاری است که آن را تبدیل به یک سوپر فود (ابر غذا) در فهرست غذایی متخصصان کرده است. مصرف آن یکی از آسان ترین روش های افزایش متابولیسم است. طبق مطالعات، عصاره ی چای سبز در یک ۲۴ ساعت موجب افزایش متابولیسم بدن می شود.

۱۲- بوقلمون

بوقلمون یک گوشت بدون چربی حاوی پروتئین است که به بدن کمک می کند هم زمان با کاهش چربی موجب افزایش عضلات بدن شود. مطالعاتی که در مرکز تحقیقات پنینگتون انجام شد، ۱۶ فرد سالم را تحت یک رژیم پرکالری با میزان پروتئین های متفاوت قرار داد و به این نتیجه رسید که گرچه تمام شرکت کنندگان وزن یکسانی به دست آوردند، اما افرادی که از پروتئین بیشتری در برنامه ی غذایی خود استفاده کردند، ۴۵% از کالری مازاد در آنها به صورت ماهیچه در آمد.

۱۳- مرکبات

مرکباتی چون لیمو و گریپ فروت موجب افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی می شود. آن هم به دلیل سطح بالای ویتامین C آن می باشد.

۱۴- صیفی جات

صیفی جاتی چون گرمک و طالبی بسیار خوشمزه هستند، اما کالری آنها بسیار کم است و موجب کاهش وزن می شوند. پتاسیم آنها نیز بالاست که موجب افزایش متابولیسم در بدن می شوند.

۱۵- بلغور جو دوسر

بلغور جو دو سر دارای مزایای فراوانی است، چرا که سرشار از فیبر و فاقد چربی های اشباع است. این ماده حاوی بتا گلوکان است. بتا گلوکان، یک فیبر محلول است که موجب کاهش فزون تنش، مقاومت به انسولین و سطوح غیر طبیعی چربی می شود. این نوع فیبر در افزایش احساس سیری نیز موثر است.

۱۶- انواع فلفل

کپسای سین موجود در فلفل موجب افزایش ضربان قلب و متابولیسم می شود. مطالعات نشان داده است که مصرف غذاهای تند، متابولیسم بدن را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می دهد.

۱۷- اسفناج

اسفناج سرشار از منیزیم است که برای بدن ضروری می باشد. به ویژه، منیزیم برای تنظیم قند خون و متابولیسم بدن بسیار مفید است. مطالعات نشان داده است که افرادی که بیشترین میزان منیزیم را مصرف می کنند بسیار کمتر دچار دیابت نوع ۲ می شوند.

۱۸- آب

دلایل مصرف آب برای سلامت انسان بی شمار است. یکی از آنها افزایش متابولیسم بدن است. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب فراوان، متابولیسم بدن را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.

۱۹- سالمون

سالمون دارای میزان بسیار کمی چربی اشباع اما سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است. این ماده موجب افزایش آنزیم های چربی سوز و کاهش آنزیم های ذخیره ی چربی می شود. به علاوه متابولیسم بدن را تا ۴۰۰ کالری در روز افزایش می دهد.

۲۰- سیب و گلابی

تحقیقات نشان داده است که سیب و گلابی میزان متابولیسم و روند کاهش وزن را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده است، زنانی که روزانه سه سیب یا گلابی کوچک مصرف می کنند، وزن بیشتری از دیگر زنان کم می کنند.

۲۱- سوپ

سوپ، یک ماده ی غذایی است که در هر فصل سال می توانید آن را استفاده کنید و مصرف آن موجب احساس سیری و لاغری شما می شود. مطالعات نشان داده است که ترکیب مواد مایع و جامد موجود در سوپ، اشتها را سرکوب می کند و موجب کاهش مصرف غذای بیشتر می شود. به علاوه، متابولیسم بدن را افزایش و چربی سوزی را کاهش می دهد.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *