سلامتینکات سلامتی

هدف از سونوگرافی NT و استخوان بینی چیست؟

سونوگرافی NT و استخوان بینی

هدف از این نوع سونوگرافی تثبیت بیماریهای متعدد در مقطع زمانی سه ماه اول و دو هفته بعد از ان میباشد.

سونوگرافی استخوان بینی در هر سن حاملگی خصوصا بین هفته های 11-15 انجام میشود :
رویت نشدن این استخوان در جنین به طول بین 4-64mm احتمال سندروم داون را 18برابر میکند. رویت نشدن این استخوان در جنین به طول بین 64-84mm احتمال سندروم داون را 44 برابر میکند. هیپوپلازی ویا کوچکی استخوان نازال ( کمتر از 2.5mm متر در بین هفته های 15-20 ) و کمتر بودن اندازه ان از پرسنتایل 2.5%غیر طبیعی میباشد.

در سه ماهه اول

نبود استخوان نازال در 67% بیماران trosomy 18 – -down و در 9% بیماران turner دیده میشود.

در سه ماهه دوم

1.2% جنینهای نرمال هیپولازی و کوچکی استخوانهای نازال دارند ولی بیماران down در 62% و trisomy 18 در 18% هیپولازی و کوچکی استخوان بینی دارند. لازم به ذکر است که استخوان بینی در هر سنی از حاملگی قابل اندازه گیری میباشد و ارزش تشخیصی دارد ولی به علت همراهی با NT بیشتر در ماه های سه ماهه دوم استفاده میشود. شکل استخوان بینی و زاویه ان با استخوان پیشانی در تشخیص بسیاری از بیماریها در هر گروه سنی کمک کننده میباشد.

سونوگرافی NT در بین هفته های 11 – 14 انجام میشود و هدف از ان اندازه گیری مایع زیر پوست در ناحیه پشتگردن جنین میباشد. در بعضی از بیماریها به علت اشکال در تشکیل سیستم لنفاتیک و یا به علت اشکال در کارکرد قلب جنین و یا به علت فرار مایع از داخل عروق به فضای بین سلولی در پشت گردن جنین افزایش مقدار مایع در زیر پوست دیده میشود.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *