داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

خواص شگفت انگیز تخم بالنگو

پاییز و زمستان فصل هایی هستند که با وجود تمام زیبایی هایی که دارند برای ما دردسرهایی را هم ایجاد می کنند. یکی از این دردسرها ابتلا به سرماخوردگی است که می تواند همراه با گلودرد و سرفه باشد. همه افراد بارها و بارها تجربه گلودرد و سرفه را در زندگی خود داشته اند و برای برطرف کردن آن کارهای زیادی را انجام داده اند که شاید خیلی از آنها به نتیجه نرسیده است. برای درمان گلودرد و سرفه های ناشی از سرماخوردگی می توان از درمان های گیاهی خانگی کمک گرفت.

بالنگو چیست ؟

دانه هایی از گیاهی است یکساله و کوتاه به ارتفاع حدود یک وجب. برگ های آن متقابل و بوی آن شبیه برگ ریحان و بدون دندانه است. گلهای آن آبی رنگ و به ندرت مایل به زرد و سفید میباشد. تخم آن از تخم ریحان بالیده تر و بلندتر است. دو گونه ی آن در ایران به طور خودرو میروید.

۱- بالنگوی شهری که در شمال ایران در ایسپیلی ییلاق، جاده ی قزوین، اطراف تبریز، مُشکین شهر، جبال سهند، بین خلخال واردبیل، خوی، تفرش، قصر شیرین، ماهی دشت، اصفهان و شیراز میروید.

۲- بالنگوی شیرازی که در دامنه های البرز در شمال ایران در راه قزوین، رشت، آذربایجان، غرب ایران، قصر شیرین، قم، تفرش، کرمان، بلوچستان، اصفهان و شیراز میروید.

طبیعت بالنگو 

بالنگو گرم و مرطوب و تر است.

خواص درمانی بالنگو در طب سنتی

داروی گیاهی دل پیچه

اگرده گرم از آن خورده شود، خنک کننده، مسکن و آرام بخش است، برای رفع نفخ، دل پیچه، یبوست و شکم روی مصرف میشود.

داروی گیاهی اسهال خونی

آن را در گلاب بریزید، شیرین کنید و بخورید. برای درمان اسهال دموی که از امعا باشد و اسهال خونی مجرب است.

داروی گیاهی غش کردن

هر روز دومثقال از آن را در یک لیوان آب جوشانید، شربت کنید و بخورید. خفقان را درمان می کند، ضعف عمومی بدن ,l برطرف می سازد، معده ،قلب و مغز را تقویت مینماید، توحش را برطرف میکند، برای رفع جنون و صرع یا غش مؤثر است.

معجزه بالنگو / مناسب سرفه مرطوب

استفاده از تخم بالنگو می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و اگر فردی از ابتدای پاییز از تخم بالنگو استفاده کند به سرماخوردگی مبتلا نمی شود حتی سینوزیت مزمن هم بروز نمی کند. تخم بالنگو به دفع ترشحات برونش و سینوس کمک می کند. یک قاشق مربا خوری تخم بالنگو را در یک لیوان شربت گلاب بریزید و بگذارید بماند تا حالت ژله ای پیدا کند. این نوشیدنی را از صبح تا ظهر به صورت آرام آرام و مقدار کم بنوشید.

 برای مصرف تخم بالنگو از چه روش هایی باید کمک بگیریم؟

استفاده از این تخم ها چه تاثیراتی روی سلامتی ما میگذارند شربت تخم بالنگو خواص درمانی زیادی دارد و می تواند برای بهبود عملکرد قلب شما بسیار مفید و موثر باشد؟

تخم بالنگو مقوی قلب است و باعث کاهش تپش قلب و احساس سبکی در قفسه سینه می‌شود، همچنین در کاهش احساس ترس هم مفید است و می‌توان آن را برای مبتلایان به ورم روده (کولیت) به‌عنوان یک کمک دارو تجویز کرد.

سید جواد علوی اظهار کرد: شناخت طبع مواد غذایی بسیار به سلامتی و پیشگیری از بیماری کمک می‌کند.

به‌گفته وی بعضی از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها باعث ایجاد رطوبت و سردی در بدن می‌شود مانند: دوغ، ماست، خیار، هندوانه، کاهو، هلو، آلبالو، پرتقال و … . افرادی که طبیعت معتدل دارند، با خوردن مداوم این گونه خوراکی‌ها، طبیعتشان به سردی و تری متمایل می شود و اگر مداومت بر مصرف این غذاها کنند حالت سستی, رخوت, تنبلی بدنی و ضعف قوه تفکر در آنها ایجاد می‌شود. این کارشناس طب سنتی افزود: خیار با طبیعت سرد و تر، برای افراد با مزاج‌های گرم و خشک مفید است. خوردن خیار، به‌خصوص مغز آن حرارت صفرا خون و تشنگی را رفع می‌کند. اشخاصی که ناراحتی معده دارند نباید در مصرف خیار زیاده‌روی کنند زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه هضم شود.

تخم بالنگو مقوی قلب است و باعث کاهش تپش قلب و احساس سبکی در قفسه سینه می‌شود، همچنین در کاهش احساس ترس هم مفید است. وی بیان کرد: شربت تخم بالنگو را می‌توان برای مبتلایان به ورم روده (کولیت)، به‌عنوان یک کمک دارو تجویز کرد.

این شربت تأثیر زیادی در درمان ورم روده دارد به‌خصوص اگر میزان گلاب آن بیشتر باشد. برای تهیه شربت تخم بالنگو می‌توان یک‌سوم لیوان گلاب، دوسوم لیوان آبجوش، یک قاشق مرباخوری شکر، یک قاشق چایخوری تخم بالنگو را مخلوط کرد، اگر کسی مداومت به خوردن این شربت در صبح به صورت ناشتا کند سیستم ایمنی بدنش بسیار تقویت می‌شود، البته می‌توان برای تأثیر بیشتر یک قاشق غذاخوری خاکشیر هم به آن اضافه کرد.

منابع: تسنیم ، دکتر سلام و پرشین طب

گردآوری : مجله سلامتی عطارباشی

5 thoughts on “خواص شگفت انگیز تخم بالنگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *