بهداشت بانواندرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

از سقط جنین و دلایل آن بیشتر بدانید(2)

علاوه بر دیابت شیرین و بیماری تیروئید که با سقط زود هنگام ارتباط دارند بیماری سیلیاک نیز سبب سقط راجعه و ناباروری در مردان و زنان می شود .

سقط

خاتمه یافتن حاملگی قبل از هفته 20 حاملگی و یا به دنیا آمدن جنین با وزن کمتر از 500 گرم را سقط تعریف کرده اند .

 سقط خود به خود در سه ماهه اول

بیش از 80 درصد سقط های خود به خود در 12 هفته اول حاملگی رخ می دهند . در سقط های سه ماهه اول مرگ جنین تقریبا در تمام موارد مقدم بر دفع خود به خود اتفاق می افتد .نکته اصلی در تعیین علت سقط زود هنگام مشخص کردن علت مرگ جنین است اگر سن هر یک از والدین بیش از 40 سال باشد میزان سقط بالینی تقریبا دو برابر می شود .

اما عوامل جنینی

حدود نیمی از سقط ها از نوع بدون جنین هستند در این موارد از واژه تخمک تحلیل رفته استفاده می شود . 50 درصد دیگر از نوع سقط های دارای جنین هستند که معمولا در آنها اختلال تکاملی زیگوت جنین و گاهی اوقات جفت دیده می شود . در نیمی از موارد سقط های دارای جنین اختلالات کروموزومی وجود دارند .

 عوامل مادری

عفونت ها


اختلالات طبی

علاوه بر دیابت شیرین و بیماری تیروئید که با سقط زود هنگام ارتباط دارند بیماری سیلیاک نیز سبب سقط راجعه و ناباروری در مردان و زنان می شود . بیماری سیانوتیک اصلاح نشده قلب ، بیماری التهاب روده و لوپوس اریتماتوی سیستمیک ممکن است خطر سقط را افزایش دهند . حاملگی در حضور وسایل داخلی رحم ( IUD ) با افزایش خطر سقط همراه است .دوز های درمانی پرتوتابی بی شک سقط زاست اما تماس با کمتر از 5 راد اشعه خطر سقط را افزایش نمی دهد . افرادی که از سرطان جان سالم به در می برند و قبلا تا پرتو درمانی شکمی ـ لگنی تحت درمان قرار گرفته اند ممکن است بعدا در معرض افزایش خطر سقط باشند .در زنان مبتلا به دیابت وابسته به انسولین هم میزان سقط خود به خود و هم میزان ناهنجاری های مادرزادی ماژور افزایش پیدا می کند .کمبود شدید ید که در کشورهای توسعه یافته ناشایع است با افزایش سقط همراه است .

اعمال جراحی

اعمال جراحی بدون عارضه که در اوایل حاملگی به انجام می رسند احتمالا سبب افزایش خطر سقط نمی شوند . تومورهای تخمدان را عموما می توان بدون افزایش خطر سقط خارج کرد .

 تروما ( ضربه )

تروما به ندرت سبب سقط سه ماهه اول می شود تروماهای بزرگ به ویژه تروماهای شکمی شدید ممکن است سبب مرگ جنین شود و احتمال این مسئله با پیشرفت حاملگی افزایش می یابد .

 تغذیه

کمبود غذایی شدید و چاقی مرضی با افزایش خطر سقط همراه هستند در زنانی که هر روز میوه و سبزی تازه مصرف میکنند ممکن است این خطر کاسته شود . کمبود یک ماده تغذیه ای یا کمبود متوسط تمام مواد تغذیه ای ظاهرا سبب افزایش خطر سقط نمی شود حتی در موارد فوق العاده شدید مانند استفراغ شدید حاملگی سقط نادر است .

عوامل اجتماعی و رفتاری

خطر سقط فقط در موارد مصرف همیشگی یا مصرف مقادیر زیاد الکی افزایش پیدا می کند . استعمال دخانیات ممکن است سبب سقط زود هنگام شود . مصرف مقادیر زیاد کافئین در حد تقریبا 5 فنجان قهوه در روز افزایش اندکی در میزان سقط ایجاد می کند .

عوامل شغلی و محیطی

دی کلرودی فنیل تری کلرواتان ( DDT ) ممکن است سبب افزایش میزان سقط شود.در پرستارانی که در معرض داروهای ضد نئوپلاسم ، مواد استریل کننده و پرتو ایکس قرار می گیرند ، در آن دسته از دستیاران دندانپزشکان که در غیاب تجهیزات بازیافت گاز ، هر روز بیش از سه ساعت در معرض اکسید نیترو قرار میگیرند و در زنانی که با داروهای سیتوتوکسیک ضد نئوپلاسم در روند شیمی درمانی سر و کار دارند خطر سقط افزایش می یابد .

 نقایص رحمی

مشخص شده است که انواع ناهنجاری های ارثی و اکتسابی رحم سبب سقط می شوند .

عوامل مربوط به پدر

اختلالات کروموزومی اسپرم سبب افزایش خطر سقت می شوند ، افزایش سن پدر با افزایش معنی دار خطر سقط همراه بوده است .

سقط در سه ماهه دوم

بازه زمانی که برای تعریف سقط سه ماهه دوم به کار می رود از انتهای سه ماهه اول تا رسیدن وزن جنین به 500 گرم یا بیشتر و یا رسیدن سن حاملگی به هفته 20 را شامل می شود اما سن حاملگی 23 22 هفته دقیق تر است .شیوع سقط در پایان سه ماهه اول بسیار کمتر می شود و پس از آن به طور متوالی نارسایی سرویکس ( دهانه رحم ) از طریق جراحی و یا سرکلاژ درمان می شود و در جریان این عمل سرویکس ضعیف با یک بخیه تقویت می گردد .سرکلاژ معمولا بین هفته های 12 و 14 حاملگی صورت می گیرد . معمولا بعد از هفته 23 اقدام به سرکلاژ نمی کنیم.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *