تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکات سلامتی

چگونه در خانه تناسب اندام داشته باشیم؟

پیاده روی را در خانه شروع کنید! این یک توصیه نشدنی و کسالت آور نیست، ایده ای است که «لسلی سنستون» مربی ورزش و بدنسازی آن را در قالب یک برنامه ورزش خانگی به زنان معرفی کرد و انقلابی در ورزش های خانگی راه انداخت.ماجرا از این قرار است که شما در خانه راه می روید، نه یک قدم و صد قدم بلکه چندین مایل؛ از 2 تا 5 مایل و این یعنی سوزاندن چند صد کالری در روز بدون اینکه لازم باشد زمانی را خارج از خانه سپری کنید.

تصویر نکنید که باید بین میز و صندلی ها و در میانه راهروی خانه طوری راه بروید که به سرگیجه بیفتدید، شما طبق یک برنامه یعنی یک نمایش ورزشی تلویزیونی که بر مبنای پیاده روی طراحی شده، حدود یک ساعت و در برنامه های سنگین تر آن یک ساعت و نیم طوری ورزش می کنید که میزان کالری که بدن شما در این روند می سوزاند معادل چند مایل پیاده روی کردن است.

برنامه پیاده روی در خانه «لسلی سنسون» که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می رود، متجاوز از یکصد دی وی دی است. زنان زیادی در جهان با استفاده از برنامه های همین ورزش خانگی و البته تداوم در ورزش توانسته اند به وزن و سایز ایده آل برسند.پیاده روی در خانه و مجموعه برنامه های ورزشی آن در واقع با هدف ورزش کردن زنان و مردانی طراحی شده که نمی توانند ورزش های سریع را انجام بدهند یا اینکه به حرکات خیلی تند ورزشی که عمدتا در باشگاه ها و در کلاس های مرسوم بدنسازی ارائه می شود و برای شماری از مردم جزء ورزش های سنگین و بعضا خسته کننده است، علاقه مند نیستند.

لسلی سنسون با طراحی مجموعه حرکات ساده و سبک ورزشی که مبتنی بر حرکت مستمر پیاده روی درجا و بعضا با حرکات محدود رو به عقب و جلو هستند، گروه های مختلف جامعه از زنان خانه دار، سالمندان و حتی بیمارانی که چندان امکانات حرکت و رفت و آمد به خارج از منزل را ندارند، به ورزش فرا خواند.

از میان افرادی که به تدریج به طرفداران این سبک ورزشی افزوده شدند، باید به زنان خانه دار و مادرانی اشاره کرد که به دلیل نگهداری از فرزندان کوچک و عمدتا نوزادان، زمان بیشتری در خانه هستند و فراغت کمتری برای خروج از خانه و حضور در باشگاه های ورزشی دارند.

برنامه های ورزشی پیاده روی در خانه ابتدا به صورت دوره های آموزشی محدود در باشگاه هایی که سنسون در آنها مربیگری می کرد، اجرا شد اما بعدها او تصمیم گرفت با تهیه برنامه های آموزشی تصویری تلویزیونی این ایده را گسترش بدهد. پخش این برنامه ها از تلویزیون در مدت زمانی کوتاه مخاطبان زیادی را با او همراه کرد و بسیاری از افراد گفتند که چند ماه پیاده روی در خانه و استمرار در انجام تمریناتی که در ظاهر ساده است، توانسته آنها را از شر چربی هایی که سال ها مزاحم سلامت و زیبایی شان بوده، خلاص کند!

به این ترتیب بود که روز به روز بر شهرت این برنامه ها افزوده شد و مردم فایل های ویدیویی پیاده روی در خانه را در اینترنت و شبکه های اجتماعی به عنوان یک تجربه موفق ورزش خانگی به اشتراک گذاشتند و اکنون با جستجویی در گوگل و سایت هایی که مخصوص به اشتراک گذاری ویدیوهاست، می توانید ده ها برنامه مربوط به پیاده روی در خانه را دریافت کنید.

در ایران اگرچه هنوز این برنامه ها به طور کامل در دسترس نیست اما شرکت های بخش خصوصی هستند که بخشی از برنامه های تلویزیونی پیاده روی در خانه را در قالب دی وی دی هایی برای فروش آماده کرده اند اما حتی اگر به آنها دسترسی پیدا نکنید باز هم راهی هست و آن اینکه می توانید از طریق اینترنت بخشی از برنامه های رایگان برای دانلود را دریافت کنید. اما پیش از همه این کارها شاید لازم باشد بدانید که این برنامه چه ویژگی هایی دارد و چرا پیاده روی در خانه که ممکن است ایده ای نه چندان جذاب و در نگاه اول کسالت آور باشد، اینچنین مورد توجه جهانی قرار گرفته و به ویژه بسیاری از زنان از طرفداران آن هستند.

سبک کارآمد و شاد!
بسیاری از افرادی که برای اولین بار ویدیوی پیاده روی در خانه را در دستگاه های شان گذاشتند و ورزش را شروع کردند، در دقایق اولیه حقیقتا احساس سرخوردگی می کردند؛ این نکته ای است که خودشان بعدها صادقانه به آن اعتراف کردند. پیاده روی درجا و ورزش های سبک مگر می تواند آدم ها را لاغر کند؟

واقعیت این است که رمز موفقیت برنامه پیاده روی در خانه همین سادگی آن است ممکن است شما در روزهای اول که انگیزه زیادی برای لاغر شدن دارید به این فکر کنید که هر چه بیشتر و سنگین تر ورزش کنید بهتر است و زودتر نتیجه می گیرید اما سنسون این نظر شما را تایید نمی کند و به جای این باتجربه ای که از مربیگری و سال ها حضور در ورزش بدنسازی دارد به شما توصیه می کند که آهسته و پیوسته و به صورت تدریجی با مسئله چاقی و چربی های اضافه مواجه شوید.

تناسب اندام با پیاده روی

او در واقع با ارائه برنامه ای که شما را چندان خسته نمی کند، تلاش کرده ورزش کردن را به صورت ثابت به برنامه زندگی افراد به ویژه زنان و کسانی که کم تحرک هستند و زمان زیادی را در خانه می گذرانند وارد کند. افرادی که حالا از هواداران پیاده روی در خانه هستند و شمارشان هم رو به افزایش است، در صفحات شبکه های اجتماعی درباره تجربه استفاده از این برنامه و اثرگذاری آن دیدگاه های مثبتی دارند.

به گفته آنها مهم ترین ویژگی این برنامه، سادگی و سهولت اجرای آن از طریق تلویزیون است. در تحلیل ها و نظرهای افرادی که در خانه پیاده روی می کنند یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن اینکه اکثریت شان به این موضوع اشاره می کنند که این برنامه جزو معدود برنامه هایی است که به آنها این امکان را می دهد تا هنگام ورزش کردن از حرکاتی که مربی یا برنامه آموزش تصویری تلویزیون می دهد، جا نمانند و حرکات را به صورت کامل انجام دهند.

ماری لوزتا که به گفته خودش با پیاده روی در خانه توانسته 11 کیلو از اضافه وزنش را کم کند، می گوید که هیچ چیز بدتر از این نیست که آدم در یک ورزش گروهی مرتب از انجام حرکت ها جا بماند: «من وقتی نمی توانستم حرکت ها را درست انجام بدهم، احساس نارضایتی می کردم. اصولا من آدم تندی نیستم و در ورزش های گروهی هماهنگ شدن با گروه برایم سخت است. از طرف دیگر به خاطر نگهداری از فرزندانم نمی توانم هر روز از خانه بیرون بروم اما این برنامه کمک کرد تا روزی یک ساعت در حالی که در خانه هستم، ورزش کنم. معجزه این وزرش را حدود سه هفته بعد از اینکه شروع کردم فهمیدم، کاهش وزن و سایز من شروع شد و به تدریج انگیزه بیشتری داشتم تا مایل های بیشتری در خانه پیاده روی کنم.»نه فقط زنان که برنامه پیاده روی در خانه سنسون، مردان زیادی را هم با خود همراه کرده است، به ویژه افرادی که در سنین میانسالی یا سالمندی تحرک کمتری دارند و بیشتر در خانه هستند. آنها می گویند با استفاده از این برنامه و حرکات ورزشی آن توانسته اند تحرک بیشتری داشته باشند.
علاوه بر همه اینها آنچه به محبوبیت برنامه پیاده روی در خانه کمک کرده استفاده از موسیقی شاد و در واقع سلیقه مناسبی است که سنسون در این زمینه دارد. در واقع باید بگوییم که اساسا برنامه پیاده روی در خانه به استفاده از موسیقی های متفاوت شهرت دارد. این موسیقی ها شاد و در عین حال بسیار مناسب و هماهنگ با حرکات ورزشی برنامه انتخاب شده اند. او در همان هنگامی که در برنامه های آموزشی، مردم را تشویق به ورزش کردن حتی در خانه می کند، به آنها می گوید که حواس شان به تاثیر جادویی موسیقی بر سلامت روح باشد.

سنسون، با وجود اینکه خودش یک ورزشکار حرفه ای است اما پیاده روی را به عنوان یکی از ورزش های اصلی برای سلامت انسان و همچنین تناسب اندام معرفی می کند و بر این موضوع تاکید زیادی دارد که برای سوزاندن کالری بیشتر در روز و به تبع آن لاغری بیشتر و تناسب اندام، حتما نیازی نیست که چند روز در هفته را با وسایل ورزشی عجیب و غول پیکر سر و کله بزنید، هر چند می توانید ورزش کردن از آن طریق را هم دنبال کنید اما این روش یعنی پیاده روی سبک اما منظم و هدفمند چه در خانه و چه بیرون از خانه و در فضای باز می تواند به همان اندازه برای شما نتیجه بخش باشد.

او اغلب در مصاحبه ها و برنامه های تلویزیونی توصیه می کند که لازم نیست برای پیاده روی راه دوری هم بروید. همین خیابان ها و کوچه های اطراف خانه با یک کفش ساده ورزشی بهترین گزینه برای پیاده روی روزانه است. علاوه بر اینکه آدم می تواند بخشی از امورات جاری و خریدهای خانه را به جای اینکه تلفنی سفارش بدهد یا با ماشین از بازارهای روز بخرد، همزمان با پیاده روی روزانه انجام بدهد. این روش به تدریج شما را به عادات تغذیه ای جدید و استفاده از مواد غذایی تازه هم عادت می دهد به گونه ای که کمتر از مواد غذایی و سبزی های در یخچال و فریزر مانده استفاده می کنید و می توانید با خریدهای روزانه و البته پیاده روی روزانه بدن سالم تری داشته باشید.

برنامه پیاده روی در خانه در واقع مجموعه متنوعی است و هر چه زمان از اجرا و معرفی آن گذشته، خلاقانه تر و کامل تر شده است. در بسته بندی های اصلی آنکه مجموعه ای از دی وی دی ها وجود دارد شما می توانید هم زمان با پیاده روی حرکات متنوعی را با مجموعه ای از ابزارهای ساده ورزشی مثل کش، چوب، طناب و استپ که تهیه آنها برای استفاده در خانه آسان است، انجام بدهید. با وجود این امتیاز و ویژگی خاص این برنامه ها این است که سنسون، حرکات را به گونه ای پیش بینی کرده که حتی اگر شما این ابزارها را در اختیار نداشته باشید باز هم می توانید همراه او و گروهش یک تا چند مایل راه بروید و در همه برنامه های تلویزیونی پیاده روی خانه، فرد یا افرادی در کلاس او به طور کامل بدون ابزارهای ورزشی، ورزش می کنند که به مخاطبان نشان بدهد برای ورزش موثر حتی به این ابزارها هم نیازی نیست!

تلاش سنسون برای معرفی برنامه پیاده روی در خانه از این رو ستودنی است که او ورزش را ساده، شاد و شدنی کرده است، آن هم در شرایطی که در زندگی امروزی همه چیز به سمت نمایشی و تجملاتی شدن می رود و اطراف ما پر شده از انواع باشگاه های بزرگ و چند طبقه ای که سالانه هزینه زیادی برای ستفاده از خدمات دریافت می کنند. سنسون راهی را نشان می دهد که می توان با کمترین هزینه ورزش کرد و سالم بود.

نه فقط برای مانکن ها
در دهه های گذشته مثلا آن زمانی که بسیاری از زنان از برنامه های تلویزیونی ورزشی مربیانی مثل جین فوندا استفاده می کردند، همیشه با تصویر زنانی در تلویزیون مواجه بودند که اندامی بی عیب و نقص و ورزیده داشتند. اساس آن برنامه ها بر همین مبنا بود و زنان چاق هیچ گاه در گروه ورزش کنندگان و همراهان مربیانی مثل جین فوندا دیده نمی شدند. این روال و رویه سال ها در برنامه های ورزشی خانگی دنبال شداما سنسون با برنامه های پیاده روی در خانه، تصویری متفاوت از زنان و مردان را ارائه کرد.

اگر تلویزیون را روشن و برنامه ورزشی پیاده روی در خانه با مربیگری سنسون را پخش کنید، می بینید که همره او زنان و مردان چاق و لاغر با قد و وزن های متفاوت و از گروه های مختلف جامعه حضور دارند. زنان خانه دار، زنان شاغل، دختران نوجوان و حتی پیرزن ها و پیرمردها با او ورزش می کنند و این یکی از مهمترین دلایل محبوبیت او و برنامه های ورزشی خانگی اش در جهان است. به عبارت دیگر برنامه محبوب پیاده روی در خانه، تصویری از انسان های واقعی، افرادی شبیه به خود ما را در صفحه تلویزیون ترسیم می کند و نه مانکن ها با اندام بی عیب و نقصی که ممکن است خیلی از افراد را دچار سرخوردگی کند که آنها نمی توانند هیچ گاه به اندازه مانکن ها لاغر و تراشیده باشند.

سنسون در برنامه پیاده روی در خانه هرگز به شما نمی گوید که باید لاغر شوید و در واقع به عنوان یک مربی لاغری را به مثابه یک هدف در ذهن مخاطب ارزش گذاری نمی کند و به همین دلیل است که تعداد تپل هایی که با او ورزش می کنند به اندازه لاغرها و در بعضی برنامه ها بیشتر از آنهاست. حرف اصلی او به شما این است که حتی اگر در خانه هستید، حتی اگر وقت ندارید و زندگی شلوغی را می گذرانید، می توانید روزی یک ساعت در خانه راه بروید و روش این پیاده روی خانگی را هم اوست که ب شما می گوید.

در واقع پیام او توجه به سلامتی است تا لاغری و این همان نگاهی است که به نظر می رسد جامعه ما به ویژه زنان از آن فاصله گرفته اند. دقیقا به همین دلیل است یعنی به خاطر همین امتیازها و نگاه خاص اجتماعی است که می گویند، برنامه پیاده روی در خانه جدا از اینکه یک برنامه ورزشی است اما رویکردی جامعه شناسانه و روان شناختی دارد و این رویکرد از نگاه متفاوت سنسون به مسئله چاقی و توجه به اهمیت و اصالت دادن به ورزش در زندگی روزمره به جای اصالت دادن به زیبایی حاصل شده است. به همین دلیل است که او همزمان با ورزش به مخاطبانش یادآوری می کند که همین روزی یک ساعت و چند دقیقه پیاده روی در خانه چه تاثیری بر درمان افسردگی و مقابله با استرس برای آنها می تواندداشته باشد و همه اینها را به زبان ساده و طوری می گوید که اتفاقا بیشترین تاثیر را بر مخاطبان بر جای می گذارد.

پیاده روی اگرچه ورزش ساده ای است اما یادتان باشد سلامت قلب به اندازه برداشتن یک قدم ساده و آسان است. در حقیقت، پیاده روی یکی از بهترین روش های کاهش وزن، گردش خون و سوزاندن کالری است. بنا بر انجمن قلب آمریکا، پیاده روی متعادل، بشاش کننده است و فشار خون را پایین می آورد، احتمال ابتلا به دیابت را کاهش داده و سطح کلسترول را نیز پایین می آورد. البته فقط این ها نیست. برنامه های پیشگیری از دیابت نشان داده اند که 150 دقیقه پیاده روی در طول هفته و کاهش فقط 7 درصد از وزن بدن تان (حدودا 5 تا 7 کیلوگرم) می تواند 58 درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

همچنین مطالعه ای که بر روی پیاده روی و تاثیر آن بر عملکردهای ذهنی انجام شد نشان داده زنانی که معادل یک ساعت و نیم در طول هفته پیاده روی داشتند به صورت چشمگیری عملکرد ذهنی بهتری را در مقایسه با زنانی که کمتر از 40 دقیقه در طول هفته پیاده روی داشتند نشان می دادند.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند و تقریبا 1.5 کیلومتر در روز پیاده روی دارند، چگالی استخوان های کل بدن شان نسبت به زنانی که مسافت های کمتری را می پیمودند بالاتر بود.

همچنین پیاده روی برای پایین آوردن سرعت از دست رفتن استخوان های پا نیز موثر است. همچنین خوب است به خاطر داشته باشید، زنانی که معادل یک ساعت و 15 دقیقه تا 2 ساعت و نیم در هفته پیاده روی سریع دارند، نسبت به زنان بی تحرک 18 درصد خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.

مطالعات بسیاری نشان داده است که ورزش می تواند از سرطان کولون پیشگیری کرده و در افراد مبتلا به این بیماری نیز اثرات ورزش منظم به شکل افزایش کیفیت زندگی و کاهش میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری خود را نشان می دهد.

در برنامه پیاده روی در خانه شما با انواع مختلفی از یک برنامه ورزشی مواجه هستید. می توانید از یک تا چند مایل پیاده روی کنید و در پایان هر مایل برنامه به شما اعلام می کند که چند کالری از دست داده اید. پیاده روی در خانه روزی یک ساعت بیشتر وقت شما را نمی گیرد اما بعد از چند هفته مطمئن باشید که شما هم یکی از هواداران این روش محبوب خانگی می شوید. پیاده روی به عنوان یکی از مفیدترین، در دسترس ترین و کم هزینه ترین ورزش ها به راحتی می تواند جایگاه خود را در زندگی روزمره ما پیدا کند.

منبع: ماهنامه زنان و زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *