سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

ساب سیژن چیست؟از ساب سیژن بیشتر بدانید!

سابسیژن یک نوع عمل جراحی سرپایی است که در درمان جوشگاه یا اسکار بکار میرود. یکی از مکانیسمهای ایجاد اسکار های فرو رفته مانند بعضی از اسکارهای ناشی از آکنه چسبندگی لایه سطحی پوست به لایه های زیرین پوست است. این چسبندگیها توسط رشته های فیبروزه ایجاد میشود که باعث کشش پوست به سمت پایین میشوند. در عمل سابسیژن این چسبندگیها آزاد و در نتیجه کشش لایه های سطحی برطرف و در نهایت از فرورفتگیها کاسته میشود.

کاربرد ساب سیژن

همانگونه که اشاره شد کاربرد این روش بیشتر در درمان اسکارهای آکنه و نیز سایر اسکارهای فرو رفته است .

میزان اثر بخشی ساب سیژن

باید توجه داشت که در حال حاضر روشی که بتواند اسکار رو به طور کامل و صد درصد درمان کند وجود ندارد. میزان اثر بخشی سابسیژن نیز نسبی است.این روش روی اسکارهای برجسته و بعضی از اشکال اسکارهای فرورفته اثر ندارد.اسکارها بر اساس نوع و شکل آنها با روشهای مختلفی درمان میشوند. برای حصول حداکثر نتیجه ( که این نتیجه حداکثری به معنای بهبودی صد درصد نیست ) معمولا از ترکیبی از روشهای مختلف مانند تزریق ، ساب سیژن ، لیزر ، آراف سوزنی ،پیلینگ، میکرونیدلینگ ، تراش پوستی ، برداشتن اسکار توسط جراحی و پانچ استفاده میشود.

روش انجام ساب سیژن

این عمل بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود. پس از انجام بیحسی و تزریق سرم در زیر پوست دو سوراخ کوپک در دو سمت صورت و در لابلای موهای سر ایجاد میگردد. سپس با یک وسیله مخصوص وارد پوست شده و با ایجاد حرکات جلو وعقب چسبندگی های پوستی آزاد میشود. بنابر این بر خلاف سایر روشهای درمان اسکار آسیبی به سطح پوست وارد نمیشود و غیر از دو سوراخ چند میلیمتری زخمی در پوست ایجاد نمیشود.

عوارض ساب سیژن

این روش جز روشهای کم عارضه درمان اسکار میباشد و اگر توسط پزشک باتجربه و ماهر انجام گیرد احتمال بروز عوارض جدی بسیار کم است. از مزایای این روش عدم ایجاد زخم پوستی و عدم ایجاد لک پوستی است. بعضی از عوارض خفیف و موقت ساب سیژن عبارتند است از : تورم پوستی ، ایجاد کبودی ، ایجاد بیحسی و کرختی پوست، عدم توانایی انجام حرکات صورت. این عوارض در مدت کوتاهی برطرف میشود.احتمال آسیب به بافتهای عمقی مانند عروق و اعصاب بسیار پایین است.

مراقبت بعد از عمل

از مزایای این روش عدم ایجاد زخم پوستی است و لذا نیازی به مراقبتهای زخم و یا ماندن در خانه نیست و غالب بیماران میتوانند روز بعد از عمل به فعالیتهای معمول بپردازند. در مواردیکه سابسیژن همراه سایر روشها مانند لیزر یا میکرو نیدلینگ انجام شود نیاز به مراقبتهای بیشتری است.

محدودیت ها

ساب سیژن قادر به برطرف کردن همه انواع اسکار آکنه نیست و معمولا از درمانهای دیگر بخصوص میکرونیدلبیگ ،لیزر ،آر اف سوزنی نیز همراه با آن استفاده میشود.تعداد جلسات درمان با ساب سیژن معمولا یک جلسه میباشد . در مواردی ممکن است این عمل دو و یا سه بار تکرار شود.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *