درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

موارد استفاده و عوارض فروس سولفات

آهن اساسی ترین ماده معدنی در تولید گلبول های قرمز خون می باشد. فروس سولفات برای تامین نیاز آهن بدن، در برخی شرایط بخصوص تجویز می شود. مهم ترین مورد استفاده فروس سولفات در کم خونی فقر آهن می باشد. در این بیماری مقدار گلبول های قرمز خون کم تر از حد طبیعی است. کم خونی فقر آهن می تواند در اثر رژیم غذایی ناکافی، خونریزی غیر طبیعی، خونریزی قاعدگی (در زنان)، حاملگی و برخی مشکلات پزشکی دیگر ایجاد شود. فروس سولفات در اشکال قرص پوشش دار، شربت، قطره و کپسول (در ترکیب با اسید فولیک) تولید می شود. فروس سولفات نباید بدون نسخه پزشک تهیه شود.

طریقه مصرف فروس سولفات

فروس سولفات اغلب 2 تا 3 بار در شبانه روز تجویز می شود. دستورات بسته دارویی را به دقت مطالعه کنید. فروس سولفات را دقیقا مطابق با دستور پزشک معالج خود مصرف و از تغییر خودسرانه دوز دارو پرهیز کنید. حتی در صورت احساس بهبودی دارو را بدون اجازه پزشک معالج خود قطع نکنید. علایم بیماری شما (مثل خستگی و بی حالی) ممکن است تا مدت کوتاهی پس از درمان برطرف شود، اما برای پر شدن ذخایر آهن بدن لازم است دارو را حداقل 3 تا 6 ماه مصرف کنید. از جویدن یا خرد کردن قرص ها پرهیز نمایید و آنها را بطور کامل ببلعید. اگر برای کودک شما شربت یا قطره دارو تجویز شده است، دقیقا مقدار تجویز شده را به او بدهید. از آن جایی که قطره یا شربت دارو می تواند باعث تیره شدن دندان های طفل شما گردد، بهتر است دارو را روی زبان یا انتهای دهان وی بریزید. به علاوه می توانید دارو را با آب یا آب میوه (ولی با شیر خیر) مخلوط کنید.

موارد منع مصرف

فروس سولفات نباید در بیماران مبتلا به هموکروماتوز، هموسیدروز و نیز در انواع دیگر کم خونی (مگر وجود همزمان فقر آهن) مصرف شود.

فراموش کردن دوز دارو

در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده یا بیش از 12 ساعت از زمان نوبت فراموش شده گذشته است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.

ملاحظات غذایی

مکمل های آهن با معده خالی بهتر جذب می شوند. از این رو دارو را 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اما در صورت تحریک گوارشی دارو را با غذا استفاده نمایید. ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد و بهتر است دارو را همراه با آب پرتقال، آب لیمو یا مکمل های ویتامین C میل کنید. در خصوص رژیم غذایی مناسب و حاوی آهن، با پزشک خود مشورت کنید. ماهی، گوشت قرمز، جگر، قلوه، تخم مرغ، غلات، سبزیجات برگ سبز و غذاهای غنی شده منابع خوبی از آهن می باشند.

هشدارها و موارد احتیاط

موارد زیر را با پزشک خود درمیان بگذارید: • به فروس سولفات یا داروی خاصی حساسیت دارید. • دارویی مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه یا بی نسخه، به ویژه کلرامفنیکل یا سایر آنتی بیوتیک ها، سایمتیدین، لوودوپا، متیل دوپا، پنی سیلامین و یا ویتامین ها. • مبتلا به این بیماری ها هستید یا سابقه ابتلا به آنها را دارید: زخم معده یا اثنی عشر، هپاتیت، کولیت یا سایر بیماری های روده ای.

عوارض جانبی

مکمل های آهن رنگ مدفوع شما را تیره می کنند، که البته هیچ ضرری متوجه شما نمی باشد. همان گونه که پیشتر اشاره گردید، شربت و قطره دارو می توانند سبب تیره شدن دندان ها شوند و می توان برای پیشگیری از این عارضه دارو را با آب یا آب میوه مخلوط کرد. فروس سولفات ممکن است موجب تهوع، بی اشتهایی، تحریک معده، اسهال و یا یبوست شود. در صورت شدت یا ازمان این علایم با پزشک خود مشورت کنید.

نگهداری داروی

دارو را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید. دارو باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود. با گذشتن از تاریخ اعتبار یا نیاز به دارو، آن را دور بریزید. در صورت مشاهده تغییر رنگ قرص ها، از مصرف آنها خودداری نمایید.

فزون دوز و موارد اضطراری

در صورت فزون دوز به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. مصرف اتفاقی مقادیر زیاد آهن در کودکان بسیار خطرناک بوده، حتی ممکن است باعث مرگ شود.

تداخلات دارویی

• اگر داروهای ضد اسید معده (همچون هیدروکسید آلومینیوم یا سایمتیدین) استفاده می کنید، حداقل به مدت 2 ساعت بین مصرف فروس سولفات و این داروها فاصله بیندازید. در صورت مصرف سیپروفلوکساسین، داکسی سیکلین، افلوکساسین، نالیدیکسیک اسید یا تتراسیکلین همرا با فروس سولفات، آنها را 2 ساعت قبل یا بعد از مکمل آهن استفاده نمایید. • کلرامفنیکل و مکمل های ویتامین E می توانند با اثرات فروس سولفات تداخل ایجاد کنند.

کودکان و زنان باردار یا شیرده

تنها با تجویز پزشک، مصرف فروس سولفات در کودکان بلامانع است. مکمل های آهن در دوران شیردهی و بارداری تجویز می شوند و عارضه ای هم از مصرف آنها گزارش نشده است.

اطلاعات جانبی

• حین درمان با فروس سولفات حتما به طور مرتب با پزشک خود درتماس باشید؛ چرا که لازم است پاسخ شما به درمان، با انجام آزمایش خون بررسی گردد.

• بطور کلی مکمل های آهن نباید بدون تشخیص پزشک بیش از 6 ماه مصرف شوند.

منبع: www.mums.ac.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *