درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

ویروس های کورنا عامل اصلی سرماخوردگی!

ویروس های کورنا که به عنوان عامل اصلی سرماخوردگی شناخته می شوند به همراه ویروس های آنفولانزا از دسته ویروس هایی هستند که در فصول پاییز و زمستان بشر را به خود مشغول میکند.بر روی این ویروس ها که علاوه بر انسان حیوانات را نیز مبتلا میکنند در پی انتقالات مکرر انسان به انسان ، حیوان به حیوان ، انسان به حیوان و برعکس و در طی سالیان متمادی تغییرات ژنتیکی خاصی اتفاق می افتد که این تغییرات گاها باعث می شود ویروس جدیدی با خصوصیات منحصر به فرد پا به عرصه وجود بگذارد و مشکلاتی را برای انسان ها ایجاد کند.

برای مثال در فوریه سال 2003 ( بهمن 1381 ) بیماری سارس ( SARSیا سندرم شدید و حاد تنفسی ) در چین ظاهر شد که عامل آن نوعی کورنا ویروس بود که ایجاد بیماری تنفسی شدید می کرد که در در برخی افراد مسن و یا دارای سابقه بیماری های مزمن باعث مرگ میشد.این بیماری در کل دنیا پخش شد و با ابتلا نزدیک به 9000 نفر و مرگ 900 نفر (که بیش از نیمی از موارد در چین بودند) کنترل گردید. همانطور که ملاحضه می کنید ویروس کورنای عامل سارس 10 درصد مرگ و میر داشت.

در سپتامبر 2012 ( شهریور 1391 ) با مرگ چند بیمار در عربستان و انجام آزمایشات لازم کورنا ویروس جدیدی کشف شد که به علت شیوع بالا در کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان و کشندگی بالا ( در سال اول کشف تا 48 درصد اعلام شد ) بیماری آن به مرس ( MERSیا سندرم تنفسی کشنده خاورمیانه ) شهرت پیدا کرد.

آنچه باعث شده تا ویروس مرس به کورنا ویروس جدید شهره شود و کشندگی بالا داشته باشد درگیری سایر ارگان های حیاتی بدن علاوه بر ریه می باشد به خصوص کبد و کلیه. و خیلی از بیماران بعلت نارسائی کلیه و کبد جان خود را از دست می دهند ، چیزی که در سایر کورناها و حتی ویروس های آنفولانزا مشاهده نمی شود.

بیشتر مبتلایان و بیشتر موارد مرگ و میر در کشور عربستان اتفاق افتاد اما کشور فوق بدلیل سود سرشاری که از صنعت توریسم و توریسم زیارتی می برد سعی در کتمان این موضوع کرده و مانع می شد تا گزارش کامل موارد بیمای به مجامع بهداشتی بین المللی درز کند تا اینکه افزایش روز افزون موارد و ایجاد بحران جدی در آن کشور باعث شد تا از آوریل 2014 ( اردیبهشت 1393 ) نسبت به گزارش موارد به طورکاملتر اقدام و از مجامع بین المللی استمداد بطلبد.

بنا به آخرین گزارشات تا 11 ژوئن 2014 ( 21 خرداد 1393 ) تعداد مبتلایان 823 نفر و تعداد مرگ 317 نفر گزارش شده است که سهم عربستان 703 مبتلا با 387 مرگ می باشد.در کشور ما اهمیت کورنا ویروس جدید از آنجا نشات می گیرد که همه ساله تعداد زیادی زائر بعنوان عمره مفرده و تمتع به عربستان سفر می کنند و اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود احتمال شیوع بیماری در کشور بالا می رود.

لذا ضرورت دارد تا کلیه عوامل کاروان اعم از پزشک ، مدیر ، معاون و روحانی کاروان و همچنین کلیه زائرین قبل از سفر نسبت به این بیماری و راه های کنترل آن آشنا شده تا هنگام حضور در عربستان کمترین میزان ابتلا در بین زائرین را مشاهده کنیم.البته در مسافرت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز مسئله به همین منوال بوده و نباید فراموش گردد.

علائم بیماری

علائم بیماری از خفیف مثل <تب خفیف ، سرفه خفیف ، آب ریزش ، گلودرد >تا علائم شدید مثل <تب بالا ، سرفه شدید ، تنگی نفس ، دیسترس تنفس یا تنفس سخت و صدادار >متغیر است . البته معمولا افراد با بیماری های مزمن زمینه ای مثل آسم ، دیابت کنترل نشده ، فشار خون کنترل نشده ، دیالیزی و… و نیز افرادی که به هر علت دچار نقص سیستم ایمنی هستند مثل مصرف کنندگان کورتون ، بیماران سرطانی ، بیماران پیوند کلیه ، بیماران مبتلا به MSو… بیشتر احتمال دارد دچار علائم شدید بیماری گردند. فرم خفیف بیماری را اصطلاحا ( Influanza Like Illness ) ILIو فرم شدید را اصطلاحا SARI (Severe Acute Respiratory Illness)نام نهاده اند.

نحوه برخورد با بیماران

بیمارانی مشکوک به مرس ( MERS) هستند که طی دو هفته گذشته سابقه سفر به عربستان یا یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس را داشته و یا با فرد مسافر در تماس نزدیک بوده باشند .در بیماران با علائم خفیف ( ILI) صرفا رعایت اصول بهداشت فردی از قبیل : زدن ماسک ، جدا کردن وسائل شخصی ، عدم در آغوش گرفتن و روبوسی با افراد سالم ، شست و شوی مرتب دست ها با صابون و مصرف داروهای تجویزی پزشک کفایت می کند.

در صورت استفاده ماسک توسط بیمار اطرافیان نیاز به زدن ماسک ندارند. بیماران با بیماری های مزمن زمینه ای و دارای نقص سیستم ایمنی که دچار فرم خفیف بیماری کورنا می شوند لازم است تا بیش از پیش مراقبت نمایند تا بیماری در آن ها به فرم شدید تبدیل نگردد.بیماران با علائم شدید ( SARI) باید بلافاصله در بیمارستان بستری گردیده و فورا تحت مراقبت قرار گیرند ؛ در بیمارستان از بیماران فوق نمونه گیری از خلط جهت انجام آزمایش تشخیصی کورنا صورت می گیرد .

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *