سلامتیگوش و بینینکات سلامتی

تاثیر آلودگی صوتی بر سلامت شنوایی جامعه!

عوارض مخرب انواع آلاینده ها از جمله آلودگی های صوتی بر سلامت جامعه تا به حدی است که آهنگ زندگی مردم برهم خورده است. در مجموع می توان گفت آلودگی صوتی ،صدایی است که انسان و دستگاه شنوایی تمایلی به شنیدن آن ندارد و تاثیرات مخرب آن با متراکم شدن بافت شهری و تغییر سایر شرایط زندگی مورد توجه بسیار قرار گرفته است.

درحقیقت آلودگی صوتی برخلاف تصور همگان صدایی نیست که باعث پاره شدن گوش یا احساس دردناکی در آن ناحیه شود ، بلکه ممکن است حتی صدای موسیقی در زمان یا مکان نامناسب نیز موجب آلودگی صوتی باشد. یکی از مهمترین مفاهیم در آلودگی صوتی آستانه شنوایی و آستانه بحرانی و آستانه دردناکی است. آستانه شنوایی که در انسان صفر دسی بل است با افزایش سن کمی بالا می رود.

آستانه بحرانی، یعنی آستانه ای که هرگاه بار صوتی محیط از آن فراتر رود، انسان را به تدریج دچار عوارضی ناشی از تاثیر آلودگی صوتی میکند که در منابع مختلف از 80 تا 85 دسی بل متفاوت است.آستانه دردناکی نیز آستانه ای است که هرگاه بار صوتی محیط از آن فراتر رود موجبات درد و در مواردی آسیب جدی به دستگاه شنوایی را فراهم می آورد. این آستانه در منابعی بین 120 تا 140 دسی بل و بالاتر ذکر شده است که از نمونه های آن میتوان به سر و صدای چکش پرچکاری با شدت 130 دسی بل اشاره کرد.میتوان منابع آلودگی صوتی را به سه بخش نقطه ای، کروی یا گوی مانند، خطی سیلندری یا استوانهای و سطحی تقسیم کرد.
ادامه مطلب….

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *