داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

چرا باید جوانه گل آفتابگردان بخوریم؟

آیا تا به حال راجع به خواص فراوان جوانه گل آفتابگردان شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید كه جوانه این گل سرشار از آنتی‌اكسیدان ها و پروتئین است؟
یكی از بهترین راه‌ها برای لذت بردن از خوردن یك ماده بسیار مغذی و مفید، مصرف جوانه‌های گل آفتابگردان می‌باشد. این ماده 25 درصد از نیاز روزانه به پروتئین را كاملاً تامین می‌ كند.

همچنین حاوی ویتامین D (كاهش‌دهنده استرس) و روی (تنظیم‌كننده هورمون‌های بدن) می‌باشد. طعم شیرین و بافت دلچسب جوانه آفتابگردان شما را تشویق می‌‌كند آن را به همه سالادهای‌تان بیفزایید.

چرا باید جوانه گل آفتابگردان بخوریم؟

1- جوانه گل آفتابگردان باعث افزایش باروری می‌شود: هم دانه آفتابگردان و هم جوانه آن، حاوی مقادیر زیادی روی هستند. روی یكی از مهم‌ترین املاح و رشد و افزایش اسپرم است و قدرت باروری را در مردها افزایش می‌دهد.

2- جوانه گل آفتابگردان سرشار از ویتامین‌های B و مخصوصاً فولیت‌ها می‌باشد: فولیت (یا فولیك اسید) نوعی ویتامین B بسیار ضروری برای خانم‌های باردار است و مصرف آن باعث رشد دستگاه عصبی جنین درون شكم مادر می‌شود. تركیب ویتامین‌های B با هم جریان خون مادر را بهبود می‌بخشد. استرس‌ها و نگرانی‌ها را كاهش می‌دهد.

3- جوانه آفتابگردان سرشار از آنتی‌اكسیدن است: هم دانه و هم جوانه گل آفتابگردان، حاوی مقدار زیادی ویتامین E هستند. ویتامین E و ویتامین C در كنار سلنیوم، باعث كاهش فشار خون، افزایش خاصیت كشسانی مفاصل و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شوند.

4- جوانه گل آفتابگردان نوعی ماده طبیعی خلط‌آور برای كسانی است كه دچار گرفتگی سینه شده‌اند: بسیاری از پزشكان بر این باورند كه جوانه گل آفتابگردان توانایی پاكسازی ریه‌ها را دارد. مواد طبیعی خلط‌آور موجود در آن از عفونت‌های خفیف دستگاه تنفسی جلوگیری كرده و حتی قادر به درمان آنها نیز می‌باشد.

5- جوانه گل آفتابگردان یكی از مهم‌ترین منابع پروتئین به شمار می‌رود: پروتئین توانایی ترمیم بافت‌های عضله‌ای را دارد و برای رشد استخوان‌ها، جلوگیری از پوكی استخوان و تقویت آنها ضروری است.

معجون جوانه گل آفتابگردان

جوانه گل آفتابگردان یك نوع ماده مغذی است كه برای گوارش و جذب غذا نیز مفید است. حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های B و اسیدهای چرب اصلی می‌باشد و غدد آدرنال برای فعالیت به آنها نیاز دارند. علاوه بر آن، پاكسازی بافت‌های بدن برای كاهش استرس مسأله بسیار مهمی است. وقتی كه سلول‌های بدن پر از مواد مسموم باشند، عملكرد درستی نخواهند داشت و در برابر استرس‌ها نمی‌توانند واكنش مناسب داشته باشند.

برای بهره‌مند شدن ازخواص بی‌شمار این ماده مغذی بهتر است از تركیب آن با چند نوع ماده غذایی مناسب، معجون مناسبی تهیه و میل كنید: دو فنجان 500 میلی‌لیتری آب تصفیه شده را با یك فنجان 250 میلی‌لیتری آب سیب، یك فنجان 250 میلی‌لیتری آناناس خردشده، یك فنجان 125 میلی‌لیتری جوانه گل آفتابگردان به همراه دو قاشق غذاخوری دانه گل آفتابگردان و یك قاشق غذاخوری آب لیمو به خوبی مخلوط كنید.

معجون حاصل حدود چهار فنجان خواهد شد. جوانه گل آفتابگردان را می‌توانید خودتان به راحتی در منزل پرورش دهید. به این صورت كه یك فنجان بذر گل آفتابگردان را به مدت یك شب در یك ظرف دهانه گشاد سفالی خیس كنید. روی بذرها را مقداری خاك ریخته و خاك را با آب خیس كنید (آب زیادی روی خاك بریزید) سپس بذرها را از داخل خاك به سطح آن بیاورید و پخش كنید.

مقداری دستمال كاغذی را مرطوب كرده و روی بذرها قرار دهید. این‌كار باعث مرطوب ماندن و تاریك شدن محیط می‌شود و بذرها راحت‌تر رشد كرده و جوانه می‌زنند. حدود دو روز بعد، می‌توانید دستمال كاغذی را برداشته و آنها را در معرض نورخورشید قرار دهید. بذرها را همیشه مرطوب نگاه دارید، اما بیش از اندازه لازم هم به آنها آب ندهید. در عرض یك هفته جوانه‌ها آماده خواهند شد و شما می‌توانید محصول‌تان را درو كنید. اگر دمای محیط خانه كمی سرد باشد، جوانه‌ها كمی دیرتر سبز می‌شوند. وجود نور خورشید نیز برای سبز شدن برگ‌ها لازم است.

تاریخچه گل آفتابگردان

گل آفتابگردان وحشی نخستین بار در آمریكای شمالی دیده شد و مدارك نشان می‌دهند كه تاریخچه این گیاه به سه هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. هندی‌ها از تخم آفتابگردان در تهیه برخی كیك‌ها و نان‌ها استفاده می‌كردند. از روغن آفتابگردان برای تقویت پوست و مو نیز استفاده می‌شد. گل آفتابگردان برای رنگ كردن برخی پارچه‌ها به كار می‌رفت و بخشی از آن نیز در پزشكی به مصرف می‌رسید. دانه‌های آفتابگردان سرشار از چربی هستند، اما از نوع چربی‌های سالم؛ پس می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی را كاهش دهند.

به طور كلی به كاهش كلسترول كمك می‌كند، با آنكه تخم آفتابگردان چربی بالایی دارد، اما اگر به طور متناوب مصرف شود نه تنها باعث افزایش وزن نمی‌شود، بلكه به روند كاهش وزن نیز سرعت می‌بخشد. افرادی كه در رژیم غذایی كاهش وزن به سر می‌برند، باز هم برای انجام برخی فعالیت‌های روزمره و عملیات‌های سلولی، نیاز به مقداری چربی دارند. متخصصان تغذیه می‌گویند، باید روزانه 25-30 درصد از كالری دریافتی بدن از طریق چربی‌ها تأمین شود. به هر حال مصرف بی‌رویه هر ماده غذایی باعث برهم خوردن تعادل رژیم غذایی می‌شود. تخم آفتابگردان نیز اگر زیاد مصرف شود، منجر به چاقی فرد خواهد شد.

خوردن روزانه یك‌دوم فنجان جوانه گل آفتابگردان، چهار بار در هفته، می‌تواند به سلامت بیشتر شما كمك كند. جوانه گل آفتابگردان ایجاد حساسیت نمی‌كند و این برای كسانی كه به تخم آن حساس هستند، بسیار خوب است. حتی افرادی كه نسبت به برخی حبوبات، گندم و سایر مواد حاوی پروتئین گلوتن نیز حساسیت دارند، می‌توانند جوانه گل آفتابگردان را مصرف كنند. آمینواسید موجود در جوانه گل آفتابگردان باعث افزایش انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی و در نتیجه كاهش فشار خون می‌شود. منیزیم موجود در آن برای سلامت قلب مفید است.

مس و روی آن نیز به تولید كلاژن و بهبود سریع‌تر زخم‌ها كمك می‌كند. جوانه گل آفتابگردان سرشار از ویتامین E است كه برای سیستم عصبی و مفاصل مفید است و ویتامین D و A نیز باعث كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شوند. 25 درصد از وزن جوانه آفتابگردان را آمینواسیدها تشكیل می‌دهند و اگر هر روز از آن استفاده كنید، سوخت مورد نیاز بدن خود را تأمین خواهید كرد و باعث تقویت استخوان‌های‌تان می‌شوید. جوانه گل آفتابگردان طعم بسیار دلچسبی دارد، به راحتی خورده می‌شود و سموم را از بدن دفع می‌كند.

اگر خودتان در منزل اقدام به كاشت جوانه گل آفتابگردان كنید، با یك تیر چند هدف زده‌اید: اولاً در هزینه‌ها مقداری صرفه‌جویی می‌شود، دوماً همیشه مقداری جوانه در منزل در دسترس دارید و نیازی به خروج از خانه برای تهیه آن ندارید و از همه مهم‌تر اینكه از اثرات روحی- روانی تماشای یك موجود زنده سبز در فضای خانه وقتی كه رشد می‌كند، قد می‌كشد و سبز می‌شود، بهره‌مند می‌شوید. وقتی خودتان دانه‌ای را در گلدان می‌‌كارید و به آن توجه ویژه می‌كنید تا به ثمر بنشیند، بی‌شك از نظر روحی بسیار انرژی می‌گیرید و بخشی از استرس‌های روزمره‌تان از بین می‌رود.

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *