تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزنورزش

فواید کافئین برای بدنسازان

همه ی ما در زمان امتحان برای آنکه شب بیدار بمانیم تا بتوانیم درس بخوانیم سودا ، چای و قهوه و از این قبیل مواد مصرف می کنیم . اما کاربرد و توانایی های کافئین خیلی بیشتر از این است که فقط برای بیدار ماندن از آن استفاده می شود . کافئین یک محرک بسیار قوی برای افزایش کارایی در فعالیت های ورزشی به حساب می آید .
اگر جزء آن دسته از بدنسازانی هستید که می خواهند چربی بیشتری از دست بدهند و در عین حال عضلانی و ورزیده تر به نظر برسید پس حتما از این ماده محرک که استفاده از آن خیلی ساده است را تجربه کنید . حال باید که نحوه صحیح استفاده از کافئین را بیاموزید .

کافئین باعث چربی سوزی می شود

اگر خواستار کاهش درصد چربی های اضافی بدن خود هستید آگاه باشید که مصرف کافئین این فرایند را سرعت خواهد بخشید . چرا که کافئین باعث افزایش مقدار اسیدهای چرب آزاد در خون می شود . و بدین ترتیب چربی خیلی راحت به عنوان سوخت مورد مصرف قرار میگیرد . مطالعات بی شماری تاثیر کافئین در افزایش اکسید کردن چربی را به اثبات رسانیده اند .
یکی از این بررسی ها نشان داد که با استفاده از کافئین میزان چربی سوزی ۵۰% افزایش می یابد . نتیجه ای که در هنگام انجام ورزش های ایروبیک ( هوازی ) از مصرف کافئین بدست می آید بسیار متحیر کننده می باشد . برای مثال : در نظر بگیرید که فرد در حال تمرین با دوچرخه ثابت می باشد و در طول یک ساعت ۱۰۰۰ کالری انرژی مصرف کرده است ، بطور معمول نیمی از این کالری مصرفی از طریق سوختن و اکسید شدن سلول های چربی حاصل شده است . حال اگر قبل از شروع همین تمرین فرد کافئین مصرف کرده باشد ۵۰ % به این مقدار افزوده می شود . یعنی فرد حدود ۷۵۰ کالری را از طریق سوزاندن چربی تامین کرده است و ۲۵۰ کالری دیگر هم از منابع قندی مصرف شده است .

چطور کافئین باعث افزایش کارایی می شود ؟

همه چیز در شدت تمرین خلاصه می شود . اگر با شدت تمرین نمی کنید پس همان بهتر که در خانه بمانید . کافئین نه تنها باعث ارتقاء توانایی بدن در تمرینات می شود بلکه باعث می شود فرد با شدت بیشتر تمرینات خود را انجام دهد . کافئین به ۳ طریق باعث افزایش توانایی می شود :

۱- به ذخیره منابع ارجح انرژی بدن ( قندها) کمک می کند

متابولیزه شدن چربی نه تنها باعث می شود که توانایی بدن در چربی سوزی بالا برود بلکه باعث می شود که ظرفیت های ایروبیک ( هوازی ) و آن ایروبیک (غیر هوازی ) بدن نیز بهبود یابد . در هر زمانی که تمرین می کنید بدن هم از ذخایر چربی و هم از ذخایر گلیکوژن ( قند ) موجود در عضلات استفاده می کند . زمانی که ذخایر گلیکوژن عضلات کامل می سوزد و تهی می شود سریعا کارایی فرد به نحو چشمگیری کاهش می یابد ولی هنگامی که از کافئین استفاده می کنید بدن مقدار اسیدهای چرب آزاد در خون را افزایش می دهد .
بدین ترتیب مقدار ذخیره ماندن گلیکوژن موجود در عضلات افزایش می یابد . بصورت ساده می توان این طور بیان کرد که با مصرف کافئین بدن برای تهیه سوخت و تولید انرژی بیشتر از چربی ها استفاده می کند و در نتیجه مقدار مصرف گلیکوژن موجود در عضلات به جهت تولید انرژی کاهش می یابد و عضلات پر انرژی تری باقی می مانند . بدین ترتیب عضلا دیرتر خسته می شوند .

۲- کافئین توانایی انقباض عضلات را افزایش می دهد .

فهم این موضوع حایز اهمیت است . قبل از اینکه عضلات بتوانند منقبض شوند باید یون های کلسیم داخل سلول ها آزاد شوند . در این زمان است که کافئین به عنوان یک محرک کمک می کند و درجه حساسیت سلوا در آزاد کردن کلسیم را افزایش می دهد و هنگامی که این وضعیت ایجاد شد توان انقباض عضلات بالاتر می رود و عضلات با تلاش کمتری به انقباض می رسند . در چنین حالتی نه تنها عضلات خیلی راحت تر می شوند بلکه قدرت انقباض آنها نیز افزایش می یابد . یکی دیگر از مزایای این وضعیت تسهیل جریان تنفس در طول اجرای تمرین می باشد . برای افرادی که در مناطق کوهستانی و مرتفع تمرین می کنند و با آنهایی که از لحاظ تنفسی دچار مشکل هستند ( مثلا انحراف بینی ) این خاصیت بسیار موثر و کارا می باشد .

۳ – کافئین تحمل درد را بالا می برد

کافئین همچنین روی سیستم اعصاب مرکزی نیز تاثیر دارد و با کشیدن یک ماسک روی آثار خستگی باعث می شود که فرد دیرتر خسته شود ، آزمایش زیادی در این خصوص روی ورزشکاران رشته های مختلف انجام شده که که همگی نشان داده اند که مصرف کافئین باعث می شود خستگی در ورزشکاران دیر تر ظاهر شود و بدین ترتیب آنها می توانند مدت بیشتری را با شدت به تمرین بپردازند . اگر در فعالیت ورزشی خود ( چه از لحاظ زمانی ، استقامتی ، یا قدرتی ) ، به مرحله توقف پیشرفت رسیده اید کافئین می تواند کمک کند تا از این مرحله عبور کنید .

چطور کافئین را می بایست برای ارتقاء توانایی ورزشی مصرف کرد ؟

من می توانم احساس و هیجانی که با خواندن مطالب فوق به شما دست داده است را حس کنم . به احتمال زیاد الان آماده شده اید که بروید و یک لیوان بزرگ قهوه درست کرده و میل کنید . اما متاسفنه میخواهم هیجانتان را فروکش کنم . تا اینجا که به کافئین مرتبط می شود بیشتر مصرف کردن آن به هدف عاید شدن از مزایای بیشتر عمل صحیحی نمی باشد و در عوض باید فرد با یک استراتژی کاملا اصولی آن را مصرف کند . بخاطر داشته باشید که ما بدنساز هستیم و هرکاری که انجام می دهیم می بایست به صورت مستمر و در جهت ارتقاء دادن عملکرد ورزشی مان باشد و کاری را که تنها به صرف ایجاد رضایت خاطر و لذت انجام شود را انجام نمی دهیم و کافئین هم در این خصوص مستثنی نیست .

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *