داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

دمنوش های گیاهی گرمابخش مخصوص فصل سرما

بسیاری از ما در فصل سرما، دست و پاهای مان سرد و بدن مان دچار لرزش و کرختی می شود. در این مواقع هیچ نوشیدنی مانند دمنوش های گیاهی گرمابخش حال شما را خوب نمی کند. بر اساس برخی از منابع طب سنتی، سرما دلیل بروز بسیاری از بیماری هاست. اگر دلتان می خواهد بدون هیچ قرص و شربت شیمیایی خستگی تان رفع و بدنتان گرم شود یا راحت بخوابید، دمنوش های گیاهی زیر را امتحان کنید. با عطارباشی همراه باشید.

دمنوش های گیاهی

بادرنجبویه برای روزهای سرد

یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان افسردگی، گرمابخشی بدن و تقویت قلب و مغز دمنوش بادرنجبویه است. این گیاه تسکین دهنده و آرام بخش است و اسپاسم های عضلانی را از بین می برد. برگ های بادرنجبویه روی گیرنده های گابا تاثیر می گذارد. این گیرنده ها در عملکرد انتقال دهنده های عصبی اختلال ایجاد می کنند، به طوری که فعالیت آنها را افزایش داده و به این ترتیب مانع از فعالیت درست سیستم عصبی مرکزی می شوند که وظیفه‌ی آرامش عضلات را بر عهده دارند. برای عملکرد درست سیستم عصبی و حفظ سلامت بدن باید روزانه یک تا دو فنجان دمنوش بادرنجبویه میل کنید. به این منظور مقداری از برگ های بادرنجبویه را در یک قوری آب سرد بریزید و روی شعله‌ی مستقیم قرار دهید تا به نقطه‌ی جوش برسد، سپس اجازه دهید با شعله‌ی غیر مستقیم خوب دم بکشد.

دمنوش زیرفون، آرامش بخش همیشگی

زیرفون، گیاهی با طبیعتی گرم و مفید برای سلامتی انسان است و در تسکین و درمان مشکلاتی مانند بی خوابی، خستگی و … موثر عمل می کند. دمنوش زیرفون یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای پاکسازی بدن محسوب شده و نوشیدن آن باعث خروج سموم از بدن می شود. اگر می خواهید بدنتان قدرت کافی برای مقابله با بیماری ها را داشته باشد و همچنین طی روز آرامش داشته باشید، نوشیدن این دمنوش را فراموش نکنید. به این منظور یک قاشق غذاخوری گل زیرفون را با یک لیوان آب بجوشانید و روزانه دو تا سه مرتبه میل کنید. یادتان باشد مصرف زیاد این دمنوش موجب پایین آمدن فشار خون خواهد شد.

دمنوش برگ به، حافظ سلامتی

دمنوش برگ به برای حفظ سلامتی بسیار پر فایده و تقویت کننده‌ی قلب و نشاط آور است. برای تهیه‌ی این دمنوش کافی است ۱۰ تا ۱۵ عدد برگ به را ۲۰ دقیقه بخیسانید و بشویید. سپس آن را در یک لیتر آب در قوری حرارت دهید. وقتی آب جوش آمد، زیر آن را کم کنید. وقتی که یک سوم آب بخار شد، چای آماده است. شما می توانید از هل یا چوب دارچین برای معطر کردن و از عسل یا نبات برای شیرین شدن آن استفاده کنید.

دمنوش های گیاهی

دمنوش نعناع، دشمن سرما

اولین گیاهی که در هر آشپزخانه‌ی ایرانی یافت می شود، نعناع با خواص دارویی فراوان است که تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن و برطرف کننده‌ی خستگی های روزانه است و می تواند در روزهای سرد سال به شما گرمی ببخشد. برای تهیه‌ی این دمنوش کافی است یک قاشق مرباخوری تا یک قاشق غذاخوری پودر نعناع را با یک و نیم لیوان آب جوش، به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید.

دمنوش به لیمو، معطر و قوی

به لیمو یک گیاه دارویی معطر است که بوی خوشایندی دارد. برگ ها بخش دارویی این گیاه هستند که بویی شبیه لیمو دارند. پودر آن نیز به رنگ سبز مات با طعم تند و کمی تلخ است. از به لیمو در درمان دردهای عصبی، سرگیجه و رفع خستگی های روزمره استفاده می شود. برای تهیه‌ی این دمنوش یک قاشق چایخوری برگ خشک گیاه را در نیم لیتر آب جوش دم کنید و مانند چای بنوشید. مصرف این دمنوش در دوران بارداری، شیردهی و برای بیماران کلیوی مضر است.

با دمنوش مرزنجوش آرام شوید

طبیعت گرم مرزنجوش و خاصیت آرام بخشی این گیاه آن را تبدیل به یکی از بهترین داروهای گیاهی کرده است. مرزنجوش یا مرزنگوش گیاهی معطر از خانواده‌ی نعناع است که به شکل بوته‌ای رشد می کند و قسمت مورد استفاده‌ی آن قسمت هوایی، برگ و گل هایش است. برای تهیه‌ی این دمنوش مقداری از گیاه را در یک قوری آب جوش بریزید و اجازه دهید با شعله‌ی غیر مستقیم دم بکشد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *