داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

خواص عرق بادرشبو

بادرشبو ازگیاهان دارویی است و در مناطق مختلف آذربایجان غربی به خصوص شهرستان اورمیه کشت می شود.

بادرشبو بویی خوش و دلپذیر همچون بوی بادرنجبویه دارد و التیام‌ بخش زخم است و از عرق بادرشبو به عنوان تقویت کننده قلب و آرامبخش استفاده می‌شود و دارای خواص آرامش ‌بخش، اشتهاآور و ضد نفخ است.
بادرشبو بومی آذربایجان غربی «مراغه و اورمیه» بوده و در سطح وسیع این مناطق کشت می گردد. برگ های متقابل و دندانه دار و گلهای آبی و مجتمع در پای برگ ها و بوی بسیار خوشبویی که از تمام قسمت های گیاه استشمام می گردد از علایم مشخصه آن است و در بسیاری از ماخذ بادرشبو را مترادف با گیاه بادرنجبویه دانسته اند که این نسبت نمی تواند صحیح باشد و نام بادرشبی یا بادرشبو یک نام کاملا آذری است.
استفاده مستقیم از بادرشبو «بادرشبی» معمولاً مرسوم نبوده و کلا برای تهیه عرق بادرشبو به عنوان مقوی قلب و آرام بخش مصرف سنتی دارد.
مهمترین مواد موثر دارویی این گیاه روغن فرار «اسانس»، ترکیبات فنلیک، فلاونوئید، موسیلاژ، املاح معدنی، خواص درمانی بادرشبو بادشکن، معرق، ضد اسپاسم، ضدویروس، ضدمیکروب و موارد استعمال در پزشکی سنتی مقوی، قابض، بادشکن و ضد تب، آرام بخش، التیام دهنده زخم است که دستور مصرف آن نیز مقدار ۴-۲ گرم روزی سه بار به صورت دم کرده است .
البته بادرشبو در اورمیه زیاد کشت می شود و عرق این گیاه به صورت شربت در این شهر جهت آرام بخشی و تقویت کننده قلب توصیه می شود. بادرشبو متاسفانه به اشتباه بادرنجبویه گفته می شود هر چند دارای اثرات دارویی مشابهی هم در اکثر موارد دارند اما این دو گیاه از دو جنس متفاوت اند.

منبع: اکسیرنو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *