درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

افتادگی شانه ها،علت ها،دلایل و علائم آن!

علت‌ها و دلایل افتادگی شانه

افتادگی شانه در افراد می‌تواند با دلایل مختلف ارتباط داشته باشد. برخی از عواملی که باعث ایجاد این شرایط می‌شوند به شرح زیر هستند:

1-قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب یا گرایش به خمیدگی که عمدتاً در افراد قدبلند مشاهده می‌شود.

2-ضعیف شدن عضلات بالای کمر می‌تواند باعث افتادگی شانه شود.

3-مشکلات ساختاری که می‌تواند باعث ساختار نامناسب ستون فقرات شده و افتادگی شانه را برای فرد به همراه داشته باشد.

4-افتادگی شانه اغلب در بیماران مبتلا به اسکولیوز یا گوژپشتی مشاهده می‌گردد.

علائم افتادگی شانه

افراد دچار این مشکل دارای گردنی شبیه به قو بوده و یکی از شانه‌های آنها افتادگی بیشتر در مقایسه با شانه دیگر دارد. این سندرم در خانم‌ها بیشتر از آقایان مشاهده می‌شود. بیماران مبتلا به سندرم افتادگی شانه معمولاً دارای علائم عصبی نیستند و معمولاً از عکس رادیولوژی برای بررسی دقیق‌تر این مشکل استفاده می‌شود. به هر حال در اکثر موارد ساختار غیر عادی در شانه‌های افراد مبتلا به این مشکل مشاهده نمی‌شود.

تشخیص

برای بررسی وضعیت بدن در این رابطه از یک تکنولوژی پیشرفته به نام اسکن سه بعدی در مرکز جامع توان‌بخشی امید استفاده می‌شود. در این روش عکس‌های متعدد از بدن فرد گرفته شده و این عکس‌ها با استفاده از نرم‌افزار پردازش و تحلیل می‌شوند. به این ترتیب می‌توان نوع افتادگی شانه و شدت آن را مشخص کرد.

چگونه می‌توان افتادگی شانه را درمان کرد؟

روش‌های اصلی درمان افتادگی شانه و مزایا و معایب هر یک از این روش ها به شرح زیر هستند:

بریس‌های اورتن (ORTEN BRACES)

در مرکز جامع توان‌بخشی امید، متخصصان ما از یک تکنولوژی جدید استفاده کرده و بریس‌های سفارشی اورتن را با توجه به نیازهای درمانی هر بیمار طراحی می‌کنند. انحنای این بریس‌ها با استفاده از یک دستگاه مخصوص بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده طبق اسکن سه بعدی تنظیم شده و در نهایت بریس به صورت سفارشی برای نیازهای درمانی خاص بیمار ساخته می‌شود.

مزایا

بهترین مزیت این درمان در مقایسه با سایر روش ها در نظر گرفتن شرایط خاص بیمار و عدم نیاز به مراجعه مجدد به مطب پزشک برای انجام اصلاحات بعدی در بریس می‌باشد.

معایب

استفاده از جدیدترین تکنولوژی ساخت بریس می‌تواند برای بیمار گران باشد، هر چند مزایای این روش در مقایسه با سایر روش‌ها توجیه‌کننده هزینه پرداختی برای آن می‌باشد.

ابزار ارتوپدی کمکی FLA برای حمایت از ترقوه و شانه

این ابزار برای استفاده در موارد شکستگی ترقوه، بی‌ثباتی شانه، پیچ خوردن و فیبرومیالژیا طراحی شده است، اما می‌تواند به عنوان یک بریس، عملکرد عالی در درمان افتادگی شانه داشته باشد.

3

مشخصات

-سه سایز: متوسط، بزرگ، و خیلی بزرگ

-راحتی: استفاده از آستر اضافی نرم؛ پارچه عرق‌گیر؛ حلقه صاف برای کاهش فشار وارد شده به ستون فقرات در هنگام استفاده

-استفاده آسان: روش بستن ساده باعث شده پوشیدن و در آوردن بریس از بدن برای بیمار راحت و آسان باشد.

-رنگ: آبی

مزایا

این ابزار بادوام بوده، استفاده آن راحت است و حمایت لازم را برای درمان افتادگی شانه فراهم می‌کند. هر طرف این بریس دور شانه‌ها و زیر بازوها چرخش می‌کند تا به این ترتیب قابلیت حمایتی برای آن ایجاد گردد. هر دو بند این بریس در مرکز بالای شانه به یکدیگر می‌رسند و به این ترتیب بریس شانه‌ها را به عقب کشیده و استخوان‌های ترقوه را تنظیم می‌کند.

استفاده از این بریس یک روش عالی برای کمک به اصلاح وضعیت شانه‌ها و جلوگیری از افتادگی آنها و نیز پیشگیری از ابتلا به سندرم گوژپشتی می‌باشد. پوشیدن این بریس ساده است، بندهای آن بسیار راحت هستند و پوشش عرق‌گیر آن باعث می‌شود در هنگام استفاده بیمار احساس گرما نکند.

معایب

-غیر قابل تنظیم بودن

-تولید بریس فقط در سه سایز. به این ترتیب کوچک‌ترین سایز (سایز متوسط) ممکن است باز هم برای بعضی افراد بسیار بزرگ باشد.

 ابزار ارتوپدی کمکی MCDAVID برای حمایت از ترقوه و شانه

مک دیوید به واسطه تولید محصولات ورزش درمانی باکیفیت شناخته شده است و این شرایط در ارتباط با این ابزار حمایتی نیز صادق است.

4

مشخصات

  • پوشیدن ساده: وزن سبک
  • جنس: نئوپرین
  • سه سایز: کوچک، متوسط، بزرگ
  • رنگ: مشکی

مزایا

این ابزار دقیقاً چیزی است که باید باشد، سبک و حمایتی. با توجه به ماده نئوپرین استفاده شده برای ساخت، این نوع بریس می‌تواند فشار، گرمای مورد نیاز و حمایت لازم را برای بافت‌های نرم در محل درمان ایجاد کند. این محصول در سه اندازه در دسترس است و برای استفاده از آن برای هر دو شانه لازم است دو عدد بریس خریداری شود.

در صورتی که شما دچار آسیب دیدگی شانه شده‌اید یا فکر می‌کنید شانه شما دچار افتادگی شده است، این ابزار می‌تواند حمایت مورد نیاز را برای رفع این مشکل در اختیار شما قرار دهد.

معایب

پوشیدن این بریس ممکن است برای برخی خانم‌ها دشوار باشد.

ابزار ارتوپدی کمکی VCS برای حمایت از ترقوه و شانه

این نوع بریس بطور کامل قابل تنظیم است و به همین خاطر فرد می‌تواند با توجه به شرایط خود از آن استفاده کند. این بریس در یک سایز تولید شده و برای همه افراد قابل استفاده است. جنس این بریس از ماده نئوپرین مناسب برای درمان می‌باشد.

5

مشخصات

-دو انتخاب: بریس چپ یا راست

-جنس: نئوپرین

-قابلیت تنظیم: بندها و بند بازو را می‌توان از نظر اندازه و سطح فشار با توجه به نیاز بیمار تنظیم کرد.

دارای شرایط طبی (Medical Grade)

مزایا

یکی از مهمترین مزایای این نوع بریس تک سایز بودن و قابلیت تنظیم کامل آن است. این شرایط به شما امکان می‌دهد از بریس با سطح فشار دلخواه استفاده کنید. شما می‌توانید این نوع بریس را به سادگی در زیر لباس خود در طول مدت روز بپوشید یا در هنگام ورزش کردن از آن استفاده کنید.

معایب

این نوع بریس تا آرنج امتداد پیدا می‌کند و به همین خاطر بعضی افراد ممکن است هنگام استفاده آن احساس ناراحتی داشته باشند.

ابزار حمایتی و حفظ قامت

این ابزار به منظور کمک به اصلاح افتادگی شانه و ترمیم وضعیت نامناسب عضلات طراحی شده است. ظاهر قلاب و حلقه طراحی شده برای این بریس، استفاده از آن را ساده اما اثربخش کرده است.

6

مشخصات

-قابلیت تنظیم: استفاده از سیستم قلاب و حلقه برای اطمینان از تنظیم صحیح بریس

-5 سایز: بزرگ، بسیار بزرگ، بسیار کوچک، بسیار بسیار بزرگ، بسیار بسیار بسیار بزرگ

-استفاده: اصلاح وضعیت

-رنگ: رنگ طبیعی پوست

مزایا

این ابزار برای اصلاح وضعیت شانه و درمان افتادگی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی این بریس به صورتی است که استخوان‌ها را به نحو مناسب در کنار یکدیگر نگه داشته و افتادگی شانه را ترمیم می‌کند.

این بریس دارای ساختار قلاب و حلقه است که استفاده و تنظیم کردن آن را برای فرد ساده می‌کند. در حال حاضر 5 سایز مختلف این بریس در بازار موجود است و با توجه به رنگ طبیعی آن، تقریباً تشخیص بریس در زیر لباس برای سایر افراد امکان پذیر نیست.

معایب

سایزبندی این نوع بریس‌ها بطور کلی کوچک است. به همین خاطر لازم است قبل از خرید از الگوی سایزبندی استفاده شده برای تولید آنها اطمینان حاصل شود.

منبع:scoliose.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *