بهداشت بانوانسلامتینکات سلامتی

پاسخ به دو سوال پیرامون فرزند آوری

موضوع فرزند آوری برای خانم ها ، دو پرسش جدی ایجاد می کند که در این مقاله سعی داریم تا به پاسخ این پرسش ها بپردازیم ٬ با ما همراه باشید .

دو سوال مهم درباره فرزند آوری کدامند ؟‌

اول آنکه بارداری پس از 35 سالگی برای خانم ها خطرناک است ؟

دوم اینکه اگر کسی فرزند اولش را با عمل سزارین به دنیا آورده باشد ، آیا محدودیتی در فرزند آوری برای او ایجاد خواهد شد ؟

فرزند آوری

همانطور که می دانیم بهترین زمان باروری بین سن 20 سال تا 35 سال است اما این بدان معنا نیست که اگر کسی زیر 20 سال یا بعد از 35 سال باردار شد مورد سرزنش قرار بگیرد . مشکلاتی که ممکن است بر اثر بارداری در سنین بالا رخ دهد ، کاملا قابل پیشگیری بوده و ما به هیچ وجه نمی توانیم حق مادر شدن را که از اهمیت ویژه ای برخوردار است با محدود کردن سن بارداری از کسی بگیریم ، چرا که این مغایر با حقوق مادری و شبکه ی خانواده است .

به طور کلی در هر 1500 زایمانی که پیش از 35 سالگی انجام می شود یک نوزاد ممکن است به سندرم داون یا همان منگولیسم مبتلا بشود امّا در زایمان های بین 35 تا 40 سالگی از هر 375 نفر یک نوزاد مبتلا به سندرم داون می شود، یعنی 374 نوزاد سالم بوده و مشکل ژنتیکی ندارند و تنها یک نفر ممکن است مبتلا به این عارضه باشد .

بارداری

-با آزمایش هایی که الان وجود دارد ( غربالگری ) در سه ماهه ی اوّل ، دقیقاً می شود تشخیص داد که آیا چنین خطری در یک مادر وجود دارد یا نه ؟

حتی این آزمایش ها هم نمی تواند به صورت کامل مورد اعتماد باشد . خود مسئولان آزمایشگاه می گویند در هر 200 آزمایشی که مثبت می شود ، تنها یک نفر مثبت واقعی است … یعنی این نسبت چیزی نیست که با آن ، افراد را نگران کنیم که مبادا در سنّ بالای 35 یا حتی بالای 40 سالگی باردار شوند . البته این را هم نباید فراموش کرد که سن ، تنها یکی از عوامل موثر بر ژن های جنین است . عوامل موثر زیادی وجود دارد که از نظر علم روز ثابت شده است مثل تغذیه ، مسائل محیطی و آرامش مادر که همه اینها میتواند با هم جمع شده و اثر داشته باشند .

نکته : تمام صحبت هایی که درباره ی بارداری بالای 35 سال داشتیم به این معنا نیست که ما به خانم های جوان توصیه کنیم که بارداری خود را تا این سن به تاخیر بیندازند . وقتی خانمی به مطب می آید که در سن 24 یا 25 سالگی ازدواج کرده و حالا هم 26 سال دارد ، قطعاً پزشک به او نمی گوید که برای بارداری صبر کند ٬ اما اگر او بگوید که آمادگی ندارم و یا می خواهم کارشناسی ارشد بخوانم ، متخصص زنان و زایمان بلافاصله به او خواهد گفت که درس ، همه ی زندگی نیست و زن و شوهر نباید فرزند دارشدنِ اولشان را به تاخیر بیندازند . زیرا فرزند اول خودش تست باروری است . برخی به اشتباه فرزند دار شدن را به تاخیر می اندازند و زمانیکه چندین سال از ازدواجشان گذشت ، اقدام به بارداری می کنند که تازه می فهمند باردار نمی شوند .

نوزاد

در پاسخ به سوال دوم ، که اگر کسی فرزند اولش را با عمل سزارین به دنیا آورده باشد ، آیا محدودیتی در فرزند آوری برای او ایجاد خواهد شد ، باید گفت : از نظر علمی چنین عقیده ای صحیح نیست … اگر مادر به خاطر محدودیتی که فکر می کند در سزارین وجود دارد ، برای زایمان های بیشتر ، این تقاضا را داشته باشد ، متخصصین می گویند : چنین محدودیتی بوجود نخواهد آمد . شما تا 5 بچه هم می توانید داشته باشید و مشکلی نخواهید داشت .

اما قبل از هر چیز باید دانست که دلایل زایمان اول که سزارین بوده ، چه بوده است .

نکته اول : چیزی که موجب نگرانی برخی خانم ها می شود باز شدن بخیه های قبلی است ، امّا این نگرانی هم جایی ندارد زیرا او وقتی باردار می شود 9 ماه بعد زایمان می کند که برای ترمیم جای بخیه های قبلی فرصت کمی نیست .

نکته دوم : اگر در سزارینی چسبندگی بوجود بیاید ممکن است سزارین بعدی مشکل تر باشد اما این مشکل به معنای ممنوع بودن سزارین های بعدی نیست .

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *