تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ایورزش

خوب بخوابید و لاغر شوید(1)

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد كه خواب به‌طور قابل توجهی بر روی سوخت‌و ساز بدن، اشتها و كنترل وزن تأثیر می‌گذارد و به شما كمك می‌كند كه وزن اضافی خود را كم كنید. قرن‌هاست كه مردم به ارزش خواب پی برده‌اند، ولی بیش از همه توجه آنها بر روی تأثیر خواب بر عملكرد مغز و كاهش مدت ذهنی و تحریك‌پذیری مغز بوده است.

اگر شما امروزه با برخی از دانشمندان علوم اعصاب صحبت كنید، نظر بیشتر آنها این است كه خواب فقط برای بهبود عملكرد مغز است در طول چند دهه گذشته دیدگاه بسیاری از پژوهشگران خواب تغییر كرده است و مطالعات آنها نشان می‌دهد كه كم كردن ساعات خواب و یا كیفیت پایین آن بر سلامت كلی بدن تأثیر می‌گذارد و در ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت نوع 2، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلال در عملكرد سیستم ایمنی نقش دارد.

یكی از شگفت‌انگیز‌ترین مشاهدات نشان می‌دهد افرادی كه بیش از چهارماه خواب كافی نداشته باشند و هر شب بیدار بمانند، تغییرات هورمونی شدیدی در بدن آنان رخ می‌دهد كه موجب افزایش اشتهای‌شان می‌شود. در مطالعه دیگر آنها تأثیر درازمدت بی‌خوابی را در سلامت عمومی مردم بررسی كردند و متوجه شدند افرادی كه ساعت كمتری می‌خوابند، بیشتر به اضافه وزن مبتلا می‌شوند و عموماً چاق هستند.

حتی یك اختلاف و كمبود یك ساعته نیز، اثرات قابل توجهی در سلامتی افراد دارد. محققان دریافتند افراد بین 32 تا 59 سال كه تنها 4‌ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، به نسبت افراد در همین سنین كه حداقل 7 تا 9 ساعت می‌خوابند، 73 درصد بیشتر به چاقی و اضافه وزن مبتلا می‌شوند و حتی افرادی كه 6 ساعت در شبانه روز می‌خوابند نیز 23 درصد بیشتر به چاقی مبتلا می‌شوند.

آیا این بدان معناست كه هر چقدر بیشتر بخوابیم، می‌توانیم اضافه وزن خود را كم كنیم؟ پژوهش‌ها هنوز این موضوع را اثبات نكرده است و آنچه قطعی و روشن است این است كه خواب ناكافی فرد را مستعد ابتلا به اضافه وزن می‌كند. با توجه به تحقیق انجمن ملی خواب، منظور از خواب كافی 7 تا 9 ساعت در شبانه روز است كه متأسفانه در طول دهه‌های اخیر كمتر افرادی توانسته‌اند این اصل را رعایت كنند.

نكاتی برای خواب بهتر

حفظ یك برنامه منظم

سعی كنید هر روز در یك ساعت مشخص بخوابید و یك ساعت مشخص نیز از خواب بیدار شوید و این بدان معنی است كه شاید مجبور باشید حتی در تعطیلات خود نیز از این قانون پیروی كنید؛ چرا كه اگر تا دیروقت بیدار بمانید، فردا صبح نمی‌توانید به موقع از خواب بیدار شوید. خیلی ساده است، برخی از افراد به بی‌خوابی مبتلا می‌شوند، چون بیش از 4 تا 5 ساعت از وقت خود را به آن اختصاص نمی‌دهند.

حذف چراغ‌های كم‌نور

ساعت بیولوژیكی بدن ما ممكن است نور چراغ‌ها را تعبیر كرده و تصور كند روز است.  به خصوص اشعه آبی جریان تلویزیون و یا مانیتور كامپیوتر احساس بدی را در آن ایجاد می‌كند؛ بنابراین هر نوع نوری را از اتاق خواب خود حذف كنید و در صورت وجود ساعت‌های دیجیتالی كه دارای پس‌زمینه نوری هستند. روی آنها را با یك پارچه پوشانید و سعی كنید تجهیزات الكتریكی را از اتاق خود خارج نمایید.

نزدیك به زمان خواب، از خوردن مواد غذایی خودداری كنید

 خوردن یك وعده غذای سنگین تا سه ساعت قبل از زمان خواب موجب نفخ و ناراحتی می‌شود و بر عملكرد دستگاه گوارش و خواب تداخل ایجاد می‌كند. دراز كشیدن با معده پر موجب بیماری ریفلاكس معده می‌شود و اسید معده به داخل معده برمی‌گردد و شما را از خواب بیدار می‌كند و یا حتی ممكن است اصلاً شما متوجه آن نشوید ولی در كیفیت خواب شما تأثیر بگذارد.

 اتاق خواب خوب

اتاق خواب خود را در یك محیط آرام و به دور از سروصدا قرار دهید. سعی كنید مانع از ورود هر نوع درهم و برهمی و هرج و مرج به اتاق خواب شوید.

تماشای اخبار و یا دیدن تلویزیون در اواخر شب، تأثیر منفی بر خواب آرام شما می‌گذارد. از مطالعه با نور كم در اتاق خواب نیز خودداری كنید كه موجب افزایش ملاتونین و اختلال در خواب می‌شود. میان كاهش خواب و افزایش اشتها و وزن كودكان ارتباط مستقیمی وجود دارد.

نوشیدن یك فنجان چای گیاهی قبل از خواب بسیار آرام‌بخش خواهد بود. اگر به دنبال خوابی آرام هستید، گیاهانی همچون بابونه، بادرنجبویه، نعناع، سنبل‌الطیب را انتخاب كنید…

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *