سلامتیسلامتی پوست

محافظت از پوست در هوای آلوده

همانطور که می دانیم پوست انسان یکی از بزرگترین اعضای بدن ماست و اولین نقطه محافظ بدن می باشد این عضو بسیار بزرگ بدن مانع از ورود انواع ویروس ها و انگل های خارجی به بدن می شود.این پوست ماست که ضامن سلامتی دیگر اندام بدن خواهد بود اگر از این عضو بسیار حساس بدن مراقبت نکنیم شاید دچار دردسرهای بسیار زیادی بشویم.

زندگی صنعتی امروزه بخصوص در کلان شهر باعث بروز آلودگی های بسیار زیادی در هوا شده است که این آلودگی ها هرکدام به نوعی روی سلامتی پوست بدن ما تاثیر گذاشته و باعث بروز بیماری هایی نیز می شوند . اولین عارضه آلودگی هوا روی نحوه زندگی انسان از بین رفتن لایه ازن و بروز بسیاری از مشکلات پوستی در برخی از کشورها بوده است.اما به غیر از این مشکل که شاید سیر تاثیر آن برروی پوست انسان زمان بر بوده مشکل دیگری در هوای سطح شهری که ما در آن زندگی می کنیم هر روز باعث آسیب دیدن این محافظ اصلی بدن ما می شود.

این آلودگی فرمالدئید است. این سم در برخی از مواقع باعث بروز حالت تهوع و ضایعات پوستی می شود
آلودگی هوا به روش های مختلفی روی پوست ما تاثیر می گذارد و باعث بروز مشکلات متعددی میشود که می توان برخی از آنها را اینگونه عنوان کرد که آلودگی هوا روی پوست انسان باعث بروز زخم های سطحی و چین و چروک هایی در میانسالی خواهد شد به همین دلیل ساکنان کلان شهرها باید بیشتر از دیگران به محافظت و نگهداری از سپر طبیعی بدن خودشان باشند و آن را دائم تحت نظر و کنترل بگیرند.کسانی که در شهرهای صنعتی زندگی می کنند باید بیشتر از دیگران مراقب سلامتی پوست خود باشند . این آلودگی ها گاهی اوقات باعث بروز کبودی های بسیار نامتعارف دور چشم و گودی بیش از حد دور چشم ما می شود.

نکات زیر در محافظت از پوست ما در برابر آلودگی هوا بسیار مهم می باشد

1- استحمام روزانه و منظم ، این امر باعث پاک شدن آلاینده ها و سوموم رسوب کرده روی پوست می شود.
2- کاهش استفاده از مواد آرایشی ، استفاده از مواد آرایشی و عطرها باعث می شود که آلاینده ها بیشتر روی پوست رسوب کنند و با عرق کردن وارد حفره های موجود در روی پوست شده و آسیب بیشتری نیز خواهند شد یا در برخی موارد استفاده از مواد آرایشی باعث مسدود شدن این حفره ها شده و پوست به طور طبیعی نمی تواند با تعریق این آلاینده ها ی رسوب کرده در منافظ پوستی را از خود دور کند.
3- استفاده از مرطوب کننده های ملایم برای جلوگیری از خارش
4- شستشوی کامل دست و صورت : هر فرد باید حداقل روزی دو بار به غیر از استحمام دست و صورت خود را با آب ولرم و صابون با PH مناسب بدن خود شستشو دهد تا از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کند.
5- استفاده منظم و مرتب از کرم های ضد آفتاب
6- استفاده از دست کش های نخی
7- در صورت بروز زخم روی پوست آن را با کرم های ترمیمی و ضد عفونی کننده بپوشانیم
8- مهم ترین و آخرین نکته در مورد نحوه تغذیه ماست.

سعی کنید نکات زیر را در تغذیه روزانه خود رعایت فرمایید

* مصرف بیشتر مواد حاوی آنتی اکسیدان،ویتامین آ،نظیر مرکبات ،انار
* مصرف تخم مرغ،جگر،هویج،اسفناج ،سیب زمینی و گوجه فرنگی
* کلسیم و منیزیم دو ماده معدنی هستند که جذب سرب را کاهش می دهند.بنابراین در روز،یک لیوان شیر و یک لیوان ماست بخورید تا مطمئن شوید مقدار مناسبی کلسیم دریافت کرده اید و با خوردن سبوس گندم،برنج وجو،سبزی های خشک شده نظیر گشنیز،منیزیم کافی به بدنتان رسانیده اید.
* زیاده روی در مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و چربی های اشباع شده،سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند،بنابراین از خوردن مواد غذایی سرشار از ترکیبات یاد شده خودداری کنید.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *